26 nov ’21

Het design van de Porsche Boxster 25

Ruim acht jaar geleden startte Sandy Visser (28 jaar) haar eigen fashionlabel Zand-Erover, met eco-vriendelijke tassen en vloerkleden. Een uit de hand gelopen hobby, zoals ze het zelf noemt. Na jaren in de fashionindustrie was het tijd voor een nieuwe uitdaging en startte ze samen met een vriendin Blossom & Ferns op, een studio voor tuinontwerp.

Wat is jouw persoonlijke visie op design en vormgeving?

Design moet voor mij een functie hebben; dat is dan ook waarin het zich onderscheidt van kunst. Design is vormgeven aan de hand van een bepaalde visie met de eindgebruiker in gedachten. Het moet een product of ruimte zijn, die zowel esthetisch als functioneel is. Een product waar mensen iets aan hebben. Daarnaast moet er een goede balans zijn tussen wat er gebeurt en wat niet gebeurt. Ik werk veel met composities en de manier waarop dingen tot elkaar in verhouding staan. Het product moet kloppen in zijn of haar context.

Sandy Visser JANFILLEM Eye for detail 6 12
Sandy Visser JANFILLEM Eye for detail 6 1

Hoe zou je jouw stijl omschrijven?

Het is niet eenvoud, het is niet minimalistisch. Nou, dat is het wel, maar het is te kort door de bocht. Het is balans. Een totaalconcept. Dat geldt zowel voor een tas als een tuin. Er moet een gedachte achter zitten en er moet een visie zijn. Iedere tuin is anders; waarbij ik probeer de stijl van de bewoners te vangen en te vertalen naar een ontwerp. Wat ik lastig vind, zijn dingen die voor mijn gevoel niet kloppen, zoals een Japanse tuin in een Nederlands landschap. Voor de populaire Ibiza-tuinen hoef je dus niet bij mij te zijn.

Zand erover elevate rug landscape detail

Welk effect hoop je op anderen te hebben met jouw werk?

Wat ik heel belangrijk vind, is de invloed op het welzijn van mensen, zowel fysiek als mentaal. In de retail gaat het voor mij om duurzame producten die niet alleen een plezier zijn voor het oog, maar ook iets bijdragen en bijvoorbeeld duurzaam geproduceerd zijn. Buiten zijn is enorm belangrijk voor het welzijn van mensen. Te veel mensen zitten nog de hele dag binnen. Ik wil een plek voor ze ontwerpen waar ze veel tijd kunnen doorbrengen en energie van krijgen. Ik creëer het liefst een belevingswereld waar mensen vanzelf naar toe worden getrokken. Een betegelde achtertuin zul je bij mij dus niet tegenkomen.

Sandy Visser JANFILLEM Eye for detail 6 5
Sandy Visser JANFILLEM Eye for detail 6 9
Landscape leather rug elevate
Landscape leather rug perspective

Waar komt jouw passie voor het vak vandaan? Wilde je dit al toen je jong was?

Ik ben opgegroeid op een kleine boerderij in Soest, midden in de weilanden. Ik was altijd met mijn handen bezig. Knutselen, tekenen en klussen met mijn vader. Als ik iets wilde bouwen had ik alle vrijheid om dat te doen. Mijn ouders gingen zelfs mee naar de bouwmarkt, die vonden het prachtig. Dan bouwde ik een kippenhok, knutselde ik bloemen of was met klei in de weer. Ik zat nooit echt stil. Toen ik zestien was, had ik mijn havodiploma op zak en ging ik Allround Styling studeren aan de Academie Artemis in Amsterdam. Hier leerde ik conceptueel denken, waarbij ik eigenlijk nog alle richtingen op kon. Op mijn twintigste was ik klaar met studeren en toen ben ik voor mijzelf begonnen.

Sandy Visser JANFILLEM Eye for detail 6 7

Hoe heeft jouw carrière zich tot nu toe ontwikkeld?

Tijdens mijn studie maakte ik al tassen die ik op festivals verkocht. Daarna heb ik het serieuzer aangepakt en een studio gehuurd in het World Fashion Center in Amsterdam. Dat begon met zelf leer snijden en het hele proces handmatig uitvoeren. Het werd steeds drukker, dus kwam mijn zus bij mij werken. Daarna gingen we automatiseren en op zoek naar een goede productiepartner. In Nederland viel de kwaliteit tegen en uiteindelijk hebben we in Polen een klein atelier met tien werknemers gevonden. Hierdoor konden we voldoen aan de vraag, maar werd het werk ook meteen een stuk minder leuk. Ik miste het om met mijn handen bezig te zijn. Na veel gesprekken met mijn vriendin kwam ik bij landschapsdesign terecht. Hierin kon ik duurzaamheid en vormgeving combineren en echt iets bijdragen. De perfecte combinatie. Ik heb een opleiding gevolgd om mij hierin verder te specialiseren en in 2019 zijn we gestart. Perfecte timing, want met de coronacrisis zijn mensen enorm gaan investeren in hun huis en tuin. We worden overspoeld met aanvragen.

Zand erover perspective rug landscape2
Blossomandferns x by Denize 39

Hoe ziet een ‘doorsnee’ werkdag er voor jou uit?

Als eigen baas ben ik erg flexibel. Ik woon in Den Haag met mijn vriendin en twee honden. In de ochtend ga ik graag met de honden naar het bos of het strand. Voorheen werkte ik veel vanuit kantoor, maar tegenwoordig meer vanuit huis. Ik mis de dynamiek soms wel. Tuinontwerp bestaat uit verschillende fases. Allereerst moet je de klant goed leren kennen om in te kunnen schatten wat hun stijl is. Vaak weten mensen precies wat ze willen: een terras en een loungebank. Het is belangrijk om ze aan het denken te zetten. Vervolgens ga je schetsen, waarbij je binnen een week of twee tot een conceptontwerp komt. Wanneer dit akkoord is, ga ik aan de slag met het verder uitwerken naar een totaalontwerp, inclusief materiaal, beplanting en verlichting. Het traject daarna duurt langer, soms wel zes maanden. Bij de aanleg van een tuin werk je toch met levende elementen, dus kom je er tijdens de aanleg achter dat dingen niet werken. Ik ben ook altijd aanwezig bij het aanplantproces.”

Blossomandferns x by Denize 44
Blossomandferns x by Denize 34

Wat vind je het allerleukste aan je werk?

“Het creatieproces. Zowel bij tassen als tuinen. Dat je jouw idee tot leven ziet komen van tekening tot product of tuin. En dat het dan precies is zoals je het bedacht had.”

Waar ligt voor jou de grootste uitdaging in je werk?

“Het technische stuk vind ik lastiger. Gelukkig is mijn collega daar heel goed in. Soms stuit je in de grond op leidingen of elektra, die niet op de tekening stonden. Dan moet je daar ter plekke creatief mee omgaan. Daarnaast geef je natuurlijk vorm met iets levends, waarbij het ook maar de vraag is of het wil groeien.”

Sandy Visser JANFILLEM Eye for detail 6 2
Sandy Visser JANFILLEM Eye for detail 6 10

Wie of wat zie jij als een grote inspiratie? En waarom?

“Natuur is een hele grote inspiratie, maar wel op hele subtiele wijze. Ik let erg op vormen en kleuren. Bijvoorbeeld met een bewolkte dag op het strand. Het zijn zoveel kleuren die in elkaar overgaan: de wolken, de zee en de duinen. Ook moet je in de natuur soms inzoomen om de composities en de vormen goed te kunnen zien. Die kleine details die je snel over het hoofd ziet. Daarnaast haal ik inspiratie uit kunst, voornamelijk abstract. Denk aan de Bauhaus-stroming na de Eerste Wereldoorlog, en Piet Mondriaan. Mensen probeerden weer grip op het leven te krijgen. De stijl ging van realistisch en extravagant naar minimalistisch en geordend. Dit zie je ook veel terug in Japanse en Chinese filosofieën zoals Feng Shui. Het creëren van balans.”

Wat is qua werk je grootste droom om nog te doen?

“Mijn allergrootste droom is om op een groot stuk land mijn eigen huis te bouwen. Een groot palet om mee te werken, waar je helemaal je eigen ding kunt doen. Op dit moment hou ik mij natuurlijk bezig met tuinontwerp, maar dan zou het ook gaan om landschapsarchitectuur en architectuur.”