• Ondernemen

Grace Ladoja’s persoonlijke levenslessen

‘Een positieve indruk op mensen achterlaten, is voor mij belangrijker dan een miljoen op de bank of een miljoen volgers op Instagram. Je nalatenschap ligt in de positieve impact op je omgeving en de manier waarop jij de wereld transformeert.’

Grace Ladoja staat bekend om de manier waarop ze haar wereld vormgeeft. Haar missie is om ‘het ontwerp van de wereld’ te veranderen. Ladoja managet artiesten als Skepta en Sarz, en baant een weg voor de volgende generatie creatieven. Ze zet zich in voor economische onafhankelijkheid binnen de zwarte gemeenschap. In Art of Drive deelt ze levenslessen over hoe je een opvallende email tikt, je authenticiteit behoudt en de mensen om je heen inspireert om zo de juiste basis te leggen voor duurzame verandering.

Beginnen en opvallen

‘Ik bewonder mensen die dapper genoeg zijn om ergens mee te starten. Iedereen is bang in het begin. Maar zoals ik graag aan mensen vertel, bestaat er niet zoiets als falen. Beginnen is alles. Beginnen is heilig. In de beginfase probeer je vaak de aandacht te trekken van een mentor of investeerder. Er is een heel makkelijke manier om dat te doen: een goed e-mailonderwerp.’

‘Je e-mailonderwerp is de sleutel. Geloof mij maar! Wees kort en bondig – maar helder – over wat je wilt bereiken. Denk na over wat jouw idee uniek maakt. Zo trek je de aandacht. Doe onderzoek naar de persoon en zoek contact op een manier die een blijvende indruk achterlaat. Veel van mijn leerlingen zijn op die manier bij mij beland. Of ik liep ze tegen het lijf, waarna ze direct in een elevator pitch sprongen: “Ik ben de juiste persoon. Jouw tijd is kostbaar. En ik weet dat ik het waard ben.” Dat respecteer ik.’

Laat social media niet je succes definiëren

‘Het is enorm belangrijk om niet te bezwijken onder de toenemende druk van social media. Het creëert een gigantische barrière. Je moet je bewust zijn van het feit dat succes is wat je ervan maakt. Het gaat om hoe jij je eigen succes ervaart en interpreteert.’

‘Ik heb liever een positieve impact op mensen dan een miljoen op de bank of een miljoen volgers op Instagram. Je nalatenschap ligt in de positieve impact op je omgeving en de manier waarop jij de wereld transformeert.’

‘Vaak is dat wat je definieert als succes zo’n groot doel, dat je het beter kan opdelen in hapklare deeltjes. Benader het in fases. Vier de kleine momenten die je een goed gevoel geven. Voor mij is dat soms zo simpel als opstaan in de ochtend, een rondje hardlopen en mijn dag beginnen met een helder hoofd. Dat is ook deel van je succes.’

Authenticiteit is alles

‘Authenticiteit is cruciaal voor je creatieve carrière. Het is het eerste waar ik naar zoek bij nieuw talent. Of het nou gaat om een skatemerk uit Lagos of een ontwerper die progressieve technologie ontwerpt. Je moet geloven in jezelf en gepassioneerd zijn in wat je wilt doen.’

‘Het mooie is dat niemand kan denken zoals jij. Niemand heeft precies hetzelfde idee als jij. Het verschil is dat sommige mensen iets doen met hun ideeën en anderen niet. Stel jezelf de vraag: wat is mijn merkbijbel, welke dingen zijn authentiek aan mij? Dat zijn de facetten die je moet versterken met de samenwerkingen die je aangaat. Als je iets hebt dat uniek is, zullen mensen zich daartoe aangetrokken voelen. Dat vormt je startpunt. Al het andere zal zich vanuit daar doorontwikkelen.’

Een goede gemeenschap is alles

‘Goede mensen om je heen hebben is cruciaal. Iedereen heeft support nodig. Dat is wat een gemeenschap doet; het geeft je het vertrouwen om te groeien. Het hoeft niet groot te zijn. Je gemeenschap kan bestaan uit een familielid of een vriend. Het is iemand die weet wat je wilt bereiken en zichzelf daarbij betrekt.’

‘Ik heb altijd vijf mensen in mijn leven vanuit verschillende werelden. Een daarvan zit in de ‘business’. Een ander heeft weer veel ervaring als mentor. En weer een ander let op hoe het persoonlijke deel van mijn leven: gaat het wel goed met me, eet ik wel genoeg? Ze zijn er om ervoor te zorgen dat ik in de juiste positie ben om mezelf naar het volgende niveau te pushen.’

Claim verantwoordelijkheid voor jouw cultuur

‘In de toekomst wil ik een verschuiving zien in hoe wij met onze cultuur omgaan. Zodat de mensen die eigenaar van een cultuur zijn, hier ook van kunnen profiteren. Je bent niet alleen de belichaming van een cultuur, maar ook de eigenaar. Om dit doel te realiseren, moeten we meer gaan samenwerken. Een generatie creëren die elkaar steunt. Een generatie die elkaar inspireert om positieve veranderingen te maken.’