• Fashion

De masterclass van Karla Welch laat zien hoe je met stijl en kleding de wereld kunt veranderen

Haar belangrijkste advies: ‘Een goede stylist werkt strategisch en denkt altijd vooruit. Perfectioneer jezelf, neem het heft in eigen handen en baan je eigen pad.’

Karla Welch is een van de meest invloedrijke modestylisten ter wereld, maar de grootste wereldsterren van kleding voorzien, is niet het enige wat ze doet. Karla heeft de ambitie om over de hele wereld de mode-industrie toegankelijker te maken voor vrouwen. Met haar nieuwe online styling app WISHI brengt het mode-icoon experts, merken en consumenten bij elkaar. Ze wordt gedreven door ervaringen in de modewereld: ‘Ik had twee fantastische mentoren die lieten zien hoe leiderschap voelt en eruit ziet. Inmiddels beheers ik de tactieken zo goed, dat ik je een PhD kan aanbieden. Ik bied je de gereedschappen om je eigen onderneming te runnen.’

Naast het paraderen op de rode loper en haar activiteiten als filantroop, zette Karla de kledinglijn x karla op, met perfect op maat gemaakte T-shirts die een nieuwe dimensie geven aan een klassiek kledingstuk. Ook startte ze The Period Company, waarmee ze duurzame menstruatieproducten aanbiedt met inclusieve maten voor een betaalbare prijs. Karla Welch verlegt de grenzen binnen de modewereld met haar gedurfde ontwerpen voor de grootste gezichten van de entertainmentindustrie.

Stel het juiste team samen

‘Een van de sleutels tot succes is het onderhouden van je community. In de mode-industrie is de samenwerkingsgeest tussen talent en stylist dé manier om een impactvol imago op te bouwen voor je modemerk. Sta open voor de inspiratie en creativiteit van de mensen om je heen. Daar komen goede ideeën vandaan. IJzer slijpt ijzer. Met sommigen cliënten werk ik al meer dan tien jaar samen. We zijn samen naar de top geklommen.’

Perfectioneer jezelf

‘Voorbereiding is alles. Nog voordat je cliënt de deur binnenkomt, moet je precies weten wat die gaat dragen. Een goede stylist werkt strategisch en denkt altijd vooruit. Perfectioneer jezelf, neem het heft in eigen hand en baan je eigen pad. Weet dat ieder project en iedere ervaring leermomenten zijn. Aan het begin van mijn carrière heb ik nooit ‘nee’ gezegd. Ik wist dat ik van ieder proces kon leren en dat heeft me heel erg geholpen.’

Stap uit je comfortzone

‘Stel jezelf open voor de volgende stap in je carrière. Aan het dichtritsen van jurken zit een houdbaarheidsdatum, dus dacht ik: ‘Zijn er nog grotere uitdagingen?’ Ik zag mijn kansen en heb deze zonder te twijfelen met beide handen aangegrepen. Ik wilde nooit in een hokje geplaatst worden. Ik had het gevoel dat ik nog veel meer te bieden had. Twintig jaar geleden had ik nooit verwacht dat ik stylist zou zijn, laat staan creative director. Maar dat ben ik wel, geen twijfel mogelijk. Stylisten zijn creative directors. Ik wil die begrippen uitbreiden.’

Het belang van aanmoediging en begeleiden

‘Er zijn zoveel kansen in de wereld. De mensen om je heen delen vaak dezelfde waarden en ervaringen als jij, dus is er geen reden om je leeftijdsgenoten niet aan te moedigen. Ik vind het fantastisch om ‘cheerleader’ te zijn. Op het gebied van mentorschap vind ik het belangrijk om mensen naar een niveau te tillen waar ze praktisch voor zichzelf kunnen beginnen. Ik geef ze het gereedschap en laat ze los op een plek waar ze dat mentorschap zelf kunnen voortzetten.’

Neem je tijd

Op het moment denk ik dat jongere generaties te veel bezig zijn met het behalen van grote prestaties op onrealistische leeftijd. Ik ben 47 jaar oud en ik begin pas net te floreren. Ik kan nog zoveel leren en groeien. Als creatief, en iemand die enorm veel van haar werk houdt, zit ik op het juiste spoor. Onthoud dat je heel veel tijd hebt en bezwijk niet onder de druk dat je iets bereikt moet hebben voordat je 30 bent. Je bent nu al succesvol. Je bent hier en leeft in deze fantastische wereld.’