• Ondernemen

Meike Sier brengt fantasieën tot leven

Zonder het te weten heeft bijna iedere Nederlander weleens het werk van Meike Sier gezien. Ze is gespecialiseerd in het creëren van fantasiewerelden. Haar handgemaakte attributen, kostuums en sets worden gebruikt in tal van Nederlandse films, theaters en reclames. Of het nu gaat om een gigantisch konijn op een treinperron, een robot met een vogelhoofd of een knuffelmonster, voor Meike is geen vraag gek genoeg.

v

Het werk dat je doet lijkt heel niche. Hoe ben je hiermee begonnen?

a

Ik heb de Design Academy in Eindhoven afgerond in de richting ‘identity’. Deze studie draait vooral om het vooronderzoek in interieur en mode, waarbij je werkt met nieuwe materialen en trends. Hoewel ik de studie heel leuk vond, werd ik niet echt warm van een carrière in interieur of mode. Dus ben ik verder gaan zoeken.

Mijn broer en zijn vriendin, die in de theaterwereld werken, kwamen met het idee dat het ontwerpen van decors en kostuums wellicht goed bij mij zou passen. Ik ben toen actief theatermakers gaan benaderen, waarna ik in contact kwam met Robin Vogel. Hij was decormaker voor de lunchvoorstellingen van Theater Bellevue en zocht iemand die kostuums kon maken. Zo bouwde ik langzaam een netwerk op. Het werk was ontzettend leuk, maar wel met een uitdaging: beperkt budget. Daardoor voelde ik niet altijd de ruimte om echt creatief werk te maken. Totdat ik in contact kwam met de reclamewereld, die veel meer mogelijkheden biedt.

v

Wat was je eerste ‘commerciële’ aanvraag?

a

Dat was via een vriend van mij, Tim Mintiens, die bezig was met een opdracht voor reclamebureau 180 Amsterdam. Voor een Sony Playstation Playbook had hij levensgrote Sackboy-kostuums nodig. Het heeft me ruim een maand gekost om de vier kostuums te maken. Dit werk beviel me zo goed, dat ik actief reclamebureaus en productiehuizen ben gaan benaderen. Waar ik me in de theaterwereld altijd heel erg moest bewijzen, reageerden de creatieven uit de film- en reclamewereld heel enthousiast: ‘Chill, eindelijk iemand die shit kan maken.’

v

Had je altijd al het idee om ondernemer te worden?

a

Ik had niet per se de ambitie om een eigen bedrijf te hebben. Eigenlijk had ik liever bij een bureau gewerkt, maar er zijn niet echt bureaus in Nederland die gespecialiseerd zijn in wat ik doe. Met die reden heb ik nog een tijdje als freelance art director gewerkt, om te kijken of deze rol wellicht bij me zou passen. Hoewel ik de meest creatieve klussen kreeg, was het voor mij niet creatief genoeg. Ik was vooral bezig met het uitbesteden van werk en het aansturen van anderen, waar ik liever zelf de handen uit de mouwen steek. Dus toen heb ik ervoor gekozen om toch zelfstandig verder te gaan.

v

Wat is creatief gezien de meest uitdagende aanvraag geweest?

a

Voor een tentoonstelling in Museum Kranenburgh werd ik benaderd door Johan Kramer, medeoprichter van KesselsKramer. Hij was gevraagd als curator voor een tentoonstelling over Lucebert, een kunstenaar die bekend staat om zijn gedichten en bizarre lijntekeningen. Johan had mij gevraagd om op basis van deze tekeningen grote maskers te maken, die opgehangen konden worden in de ruimte. Maar de opdracht werd steeds vrijer: ‘De maskers mogen ook liggen of staan. Het hoeven ook niet per se maskers te zijn. Weet je, bedenk maar wat.’ Ik kreeg het volledige vertrouwen.

Uiteindelijk heb ik drie enorme driedimensionale objecten gemaakt, waarmee ik bezoekers in het hoofd van Lucebert wilde laten kruipen. Het eerste object was een groot masker waar bezoekers in konden staan en naar de gedichten van Lucebert konden luisteren. Een tweede object was een zitzak, waar bezoekers op konden liggen en zichzelf als onderdeel van het kunstwerk konden zien via een spiegel op het plafond. Tenslotte had het museum een hele hoge, lichte ruimte, waarvoor ik een enorm lang masker heb gemaakt. Het leuke is dat dit masker na de tentoonstelling is overgenomen door Gijs Determeijer (EP & Partner bij HALAL Amsterdam), die het in zijn huis heeft opgehangen.

© Peter H. Toxopeus
© Peter H. Toxopeus
© Peter H. Toxopeus

v

Wat zou voor jou nog een droomproject zijn?

a

Ik zou mijn werk graag naar een nóg hoger niveau willen brengen. Daarvoor zou ik bijvoorbeeld heel graag werken voor Michel Gondry, filmregisseur van onder andere The Science of Sleep. Hij maakt hele creatieve, fantasierijke films met prachtige kostuums, props en decors. Het lijkt me ook te gek om te werken voor bedrijven als Chris Creatures in Berlijn, Birch in Antwerpen of Plunge creations in Brighton. Maar idealiter dan wel in Nederland. Of bij een animatiestudio. Ik heb zeven jaar geleden de props gemaakt voor een reclame van Radio 2, wat heel leuk was om te doen. Maar het kan ook iets zijn zoals Buurman & Buurman of The Dark Crystal, waar ze poppen en uitgebreide decors gebruiken. Het lijkt me fantastisch om uit poppen, props en decors een hele eigen wereld te creëren.