
Nooit eerder vertoonde prototypes uit de designstudio van Porsche: van futuristische racemodellen tot een stijlvol familiebusje. Designhoofd Michael Mauer toont de spectaculaire visie van Porsche in vijftien verschillende auto’s, die de (grootschalige) productie nooit hebben gehaald.
Onder de titel “Porsche Unseen” heeft Porsche designstudies uit de periode 2005 tot 2019 gepubliceerd, die tot nu toe achter slot en grendel werden bewaard. “Porsche heeft door de jaren heen vele tijdloze en innovatieve ontwerpen op de markt gebracht. Aan ‘het Porsche-design van morgen’ zijn vele conceptstudies vooraf gegaan. Een combinatie van traditie en de allerlaatste technologieën”, zegt Oliver Blume, voorzitter van de raad van bestuur van Porsche AG.
De niet eerder gepubliceerde ontwerpstudies zijn gebundeld in een gelijknamig boek, uitgegeven door uitgeverij Delius Klasing: “Porsche Unseen”. Geïnteresseerde lezers krijgen een gedetailleerd kijkje achter de schermen van het Style Porsche designteam. En fans en liefhebbers kunnen een deel van de modellen ook live bewonderen in het Porsche Museum in Stuttgart.
Het ontwerpproces begint met een schets, waarna deze wordt gevisualiseerd als 3D-model. Vervolgens worden er modellen geproduceerd in de schaal 1:3 gevolgd door modellen op ware grootte. “De virtuele wereld is de eerste stap, maar pas als je een studiemodel op ware grootte ziet kun je de proporties leren begrijpen”, zegt Michael Mauer, Vice President Style Porsche.
“Porsche heeft bewust maar één ontwerpstudio en deze bevindt zich heel dicht bij de afdeling ontwikkeling”, zegt Mauer. “Weissach is ons epicentrum. In plaats van het openen van geavanceerde ontwerpstudio’s in Noord-Amerika en Azië, komen ontwerpers van over de hele wereld naar Porsche in Weissach toe om de nieuwste productiesportwagens en autovisies hier, in dit epicentrum, te creëren. In de Porsche Design Studio werken meer dan 120 ontwerpers, modelbouwers en studie-ingenieurs, allen experts op het gebied van interieur, exterieur, kleuren, materialen en modellen.”
“Als het gaat om de visies en de concepten die wij ontwikkelen, is het niet het doel om elke auto op de weg te krijgen. In plaats daarvan gaat het meer om het creëren van een creatieve ruimte en nadenken over de toekomst”, zegt Mauer bij het beschrijven van het ontwerpproces. Hij voegt daaraan toe: “Er zijn twee mogelijkheden om je als merk verder te ontwikkelen: of je verbetert je bestaande producten, dat wil zeggen: stap voor stap. In dit proces is het wel moeilijk om echt innovatief te zijn. De andere optie is om de creativiteit de vrije loop te laten. Het idee is dan om aan overmorgen te denken en van daaruit terug te gaan naar morgen.”
De Porsche 919 Street is ontwikkeld op basis van de technologie die wordt gebruikt in de Porsche 919 Hybrid, waarmee Porsche driemaal de 24 uur van Le Mans won. Deze is ontworpen om de opwindende rijervaring ook voor amateurcoureurs beschikbaar te maken. Onder de carrosserie bevinden zich een koolstofvezel monocoque en een krachtige 900 pk hybride-aandrijflijn. De afmetingen en wielbasis zijn hetzelfde als op die van de raceauto.
Met zijn Spartaanse, haast puristische cockpit, de karakteristieke radiatorroosters boven de middenmotor, rode grafische elementen en de suggestieve staartvinnen, doet de compacte Porsche Vision Spyder duidelijk denken aan de Porsche 550-1500 RS Spyder uit 1954. Dit model had als doel om de designidentiteit van Porsche verder door te ontwikkelen en toekomstige ideeën en details voor de toekomst uit te werken, zoals bijvoorbeeld de ultramoderne rolbeugel.
De Porsche Vision “Renndienst” is Porsche’s vrije interpretatie van een ruim en gezinsvriendelijk concept voor maximaal zes personen. Het ontwerpteam creëerde een futuristische “space shuttle” met spannende proporties. Het studiemodel laat zien hoe Porsche’s design-DNA kan worden overgebracht naar een voor het merk onbekend voertuigsegment. Het interieur is comfortabel en modulair ingericht en de bestuurder zit op een centrale bestuurdersstoel. De volledig elektrische aandrijftechniek bevindt zich in de bodemplaat. Hierdoor hebben passagiers royaal de ruimte en reizen zij comfortabel en met de nodige Porsche-flair.