Sharmadean Reid zet de beauty-sector op zijn kop

De technologie-ontwikkelaar vertelt hoe het hebben van een positief toekomstperspectief zorgt voor een eindeloze stroom aan inspiratie. Haar carrière begon als magazinemaker, waarna ze zich ontpopte tot de marktleider binnen de beauty-sector. Gevoed door een feministisch perspectief en een innovatieve mindset baant ze een pad voor een nieuw soort schoonheidservaring.

De Brits-Jamaicaanse technologie-ontwikkelaar was al op jonge leeftijd ondernemend. In het begin van haar carrière richtte ze een hiphop-magazine voor vrouwen op, dat uitgroeide tot het allesbepalende WAH Nails. Inmiddels heeft ze meerdere bedrijven opgezet. Van Beauty Stack tot Stack World. Maar haar echte roeping, de missie om duurzame verandering te stimuleren, maakt haar een mentor voor de volgende generatie ondernemers.

'Je kunt zelf bepalen wie je bent en hoe je gezien wilt worden. Dat wat je aanzet tot transformatie kan zomaar worden wat je definieert.'

Baan je pad

Met haar werk zette Sharmadean de beauty-sector op z’n kop en inmiddels is ze een ware autoriteit binnen het beauty-landschap. Sinds 2015 mag zij de letters MBE, ‘Member of the British Empire Order’, achter haar naam zetten, een onderscheiding voor Britse staatsburgers. Ondanks de gigantische pluim is haar avontuur pas begonnen. Als ze het idee heeft minder gelukkig te zijn, vraagt ze zichzelf: Ben ik nog wel bezig met dingen die in lijn liggen met mijn missie? ‘Eigenaarschap over je eigen visie en je succesverhaal zijn onmisbaar voor een positieve langetermijnverandering. Ik weet dat er iets moet veranderen, als wat ik doe afwijkt van mijn missie.’

Definieer je visie

‘Een van de belangrijkste stappen in het starten van dit bedrijf was het uitschrijven van mijn visie. Maandenlang noteerde ik woorden, zinnen en anekdotes die ik oppikte in boeken en podcasts. Deze woordencollectie bracht ik samen tot mijn bedrijfsprincipes van vandaag. Een van de leidende principes is ‘het slimste idee wint’. Dit klinkt vanzelfsprekend, maar in hiërarchische organisaties van vandaag gaat dit principe vaak verloren. De conceptideeën worden hoog op de hiërarchische bedrijfsladder kortgesloten. Jonge mensen of buitenstaanders hebben vaak ideeën met verfrissende perspectieven. Als iemand mij nieuwe, confronterende informatie brengt, is deze persoon in mijn ogen een winnaar.’

‘Het opschalen van je organisatie moet niet ten koste gaan van jezelf. Het moet geen negatieve gevolgen hebben voor je mentale gestel of dat van je team. Het is een uitdaging om een groot bedrijf op te zetten waar werknemers gelukkig zijn. Denk holistisch na over je organisatie – ik heb liever een extra bedrijfsnanny dan een pingpongtafel.’

Wees trots op je eigen verhaal

‘Een van de grootste obstakels bij het opzetten van een bedrijf is de angst voor kritiek. Mensen plaatsen je in een hokje om te begrijpen wie je bent en waar je past binnen hun sociale referentiekader. Mensen kennen bijvoorbeeld beperkingen toe aan je leeftijd: oudere mensen starten geen bedrijf. Maar ook aan ras: een zwarte man kan geen financieel bedrijf opzetten. Of geslacht: een vrouw past niet binnen de cryptowereld. Wat het ook is, het draait allemaal om het versimpelen en denigreren van jouw unieke verhaal.’

‘Echte inspiratie draait niet om het volledig kunnen begrijpen van de ander. Wat je inspireert, is juist datgene wat je niet begrijpt. Het ontastbare. Het zorgt ervoor dat je jarenlang met lichte obsessies rondloopt over bepaalde idolen. Omring jezelf met deze inspiratie, maar wees je bewust van je eigen pad. Het is verleidelijk om jezelf te verliezen in het leven van iemand anders. Je hebt de kracht om jezelf uit te vinden en je eigen verhaal te schrijven. Het ding wat je aanzet tot transformatie kan zomaar het ding worden wat je definieert.’

Zorg voor langetermijnverandering

‘Jouw visie is tijdloos. Het lijkt misschien alsof ik verschillende ondernemingen heb opgezet, maar ze zijn onderdeel van één centraal idee. Ik voel me geroepen om vrouwen financieel succesvol te maken. De manier waarop ik dat doet moet iedere vijf jaar aangepast en aangescherpt worden, maar de essentie verandert niet. Ik ben geobsedeerd door duurzame langetermijnverandering. Het is een complex proces waarbij alle neuzen dezelfde kant op moeten staan. Gendergelijkheid bereik je niet alleen door het loonverschil te dichten of door wetten aan te passen. De gelaagdheid van de samenleving vraagt een holistische aanpak. Zo komen we met iedere generatie een stap dichter bij echte gelijkheid.’