‘Vintage sounds en de power van moderne electronics’
Zijn eerste bandje startte Thies Bouwhuis (28) al op de basisschool. Vele bandjes en optredens verder wordt Thies drummer van The Cool Quest. Na zes jaar lang intensief rondgetoerd en opgetreden te hebben, komt Thies tot de volgende conclusie: hij wil meer.
Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.
Luister HIER naar de podcast Moved by Sound met Thies Bouwhuis.
Thies ontwikkelde een steeds grotere liefde voor het produceren van muziek. Hij nam afscheid van The Cool Quest en begon een nieuw avontuur als componist en producer van muziek voor uiteenlopende projecten voor merken en regisseurs over de hele wereld.
Waar komt jouw passie voor muziek vandaan?
Mijn passie en talent voor muziek heb ik van mijn vader. Hij speelde piano en had eigenlijk heel graag naar het conservatorium willen gaan, maar dat werd door zijn ouders tegengehouden. Mijn vader is helaas vrij jong overleden, toen ik zeven was. Een jaar later heeft mijn moeder mij meegenomen naar een open dag op het conservatorium, waar een klassiek pianist optrad. Ik was blown away, ik kan niks anders zeggen. Vanaf dat moment stond mijn besluit vast: ik ga naar het conservatorium. En zo is het gegaan.
Wat betekent muziek voor jou?
Muziek staat voor mij gelijk aan emotie. Bij de heftige dingen in mijn leven, zoals de dood van mijn vader, kon ik daar moeilijk uiting aan geven. Enerzijds wilde ik niet zielig gevonden worden, maar anderzijds liet ik het ook niet toe. Ik wilde wel huilen, maar het kwam gewoon niet. Achter de piano kon ik mijn emoties kwijt en dingen verwerken. Niet alleen verdriet, maar ook de opwinding die vrijkomt wanneer je een gig staat te knallen. Dat zou ik zonder muziek niet kunnen ervaren.
Hoe zou jij je muzieksmaak omschrijven?
Ik hou van muziek met 'soul', waarbij je echt iets voelt. Dat zit hem in bepaalde elementen die net niet helemaal ‘computer-tight’ zijn, zoals hier en daar een klein vinyl kraakje. Het hoeft niet per se bandjesmuziek te zijn - het kan ook met elektronische muziek - zolang het maar die ‘human touch’ heeft. Wanneer ik zelf componeer, mix ik graag het organische van vintage sounds met de power van moderne electronics.
Hoe heeft jouw carrière zich ontwikkelt?
Mijn allereerste bandje was in groep acht van de basisschool. Daarna volgde veel andere bandjes, waaronder een jazz quintet. Ik was er heel serieus mee bezig. Nog voordat ik het conservatorium had afgerond, wilde ik al serieus drummer worden bij een band. Eerst trad ik op met SkunkFunk en daarna jarenlang als drummer van The Cool Quest. We wonnen verschillende prijzen en werden uitgeroepen tot 3FM Serious Talent van 2015.
Zes jaar heb ik intensief met The Cool Quest opgetreden. We tourden toen veel door Europa, van festival naar festival; tourbus in, tourbus uit. Een prachtige tijd, maar erg intensief. Toch voelde het niet alsof het voor mij genoeg was. Ik wilde meer doen dan alleen drummen; ik wilde muziek componeren en experimenteren met verschillende stijlen. Ik ontwikkelde een steeds grotere liefde voor de studio en begon vaker beats te maken, voornamelijk hiphop. Met het album VIVID heb ik mij ook veel meer met de productie beziggehouden. Eén van de nummers, Goodlife, is vervolgens gebruikt onder NHL 19, een ijshockeyvideogame van EA Sports. Dat was voor mij een eyeopener: er was nog een hele andere wereld voor het produceren van muziek.
Ik besloot toen om te stoppen bij The Cool Quest en mij te richten op productie. Kort daarna leerde ik Tommy Zee kennen, die met zijn bureau muziek produceert voor bedrijven en merken. Ik heb een van zijn masterclasses gevolgd en was meteen verkocht. Verschillende soorten muziek, verschillende stijlen en een snelle wereld passen goed bij mij. Je maakt iets, sluit het af en je gaat door naar het volgende project. Bij een album ben je soms jaren bezig om alles tot in detail te perfectioneren.
Ik werk nu als freelance componist en producer voor uiteenlopende projecten, ook voor Tommy Zee. Ik werk mee aan televisiereclames van over de hele wereld, van Canada tot Japan. Daarnaast heb ik ook de volledige soundtrack gecomponeerd voor de korte film Redrum. Deze film is geschreven en geregisseerd door Amir Karagic en gaat over een Amsterdamse coffeeshopeigenaar. Dat was erg gaaf om te doen!
Wat vind je het leukst aan je werk?
Ik begin vaak helemaal blanco aan een opdracht en tijdens het proces begint het zich dan langzaam te vormen. Ik ben vaak ook een beetje verbaasd als er dan ineens iets staat en ik denk: ‘wow, dat klinkt best wel vet’. Dan vier ik toch wel een klein feestje in mijn studio.
Wie is voor jou een grote inspiratie?
Op dit moment is Tommy Zee een grote inspiratie voor mij. Hij heeft een hele mooie kijk op muziek en de manier waarop de business werkt. Ik vind het heel knap hoe hij dingen kan bedenken die op de een of andere manier toch altijd perfect landen bij mensen.
Bij het maken van muziek laat ik me ook vaak inspireren door andere muziek. Laatst werd ik bijvoorbeeld gevraagd om film-noirmuziek te componeren. Dan ga ik platen uitzoeken en verschillende artiesten luisteren om in de juiste flow te komen voordat ik aan de slag ga.
Wat is je grootste droom om nog te doen?
Ik ben een echte studio-geek. Mijn droom is om een prachtige studio te hebben die mijzelf en ook anderen inspireert tot het maken van fantastische muziek. Het liefst op een plek in de natuur, waar het ook mogelijk is om te overnachten. Een plek waar hard gewerkt wordt, maar rust altijd binnen handbereik is. Als het ware een soort 'writerscamp'. Als ik alleen zou zijn, dan zou ik voor altijd op writerscamp gaan.