Met een nieuw Nederlands productiebedrijf richting Hollywood, mediatalent Deniz Alkaç gaat ervoor
Van een fashionfilm op Pont Neuf in Parijs tot Hollywood-producties in Los Angeles: voor Deniz Alkaç zijn dromen niet snel te groot. De oprichter van het succesvolle videoproductiebedrijf Bruut Amsterdam begint aan een fris avontuur. Met zijn nieuwe productiebedrijf 10/10 wil hij zijn internationale ambities najagen. "Waar ik vroeger dacht: mag ik wel zo groot denken?, voelt dat nu juist heel natuurlijk. Dat doet me heel erg goed.”
Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.
Deniz (1995) richtte in 2014 het videoproductiebedrijf Bruut Amsterdam op. Inmiddels is hij daar alleen nog aandeelhouder en concentreert hij zich volledig op 10/10. Zijn focus ligt inmiddels ver buiten de grenzen van Nederland.
Vertel, waarom stop je na 10 jaar met Bruut Amsterdam?
“Ik had heel veel zin in nieuwe energie. Bruut ben ik op mijn zeventiende begonnen, op mijn slaapkamer bij mijn moeder. Eigenlijk geheel zonder visie of plan, ik wilde gewoon graag content maken. Ik kom uit een echt ondernemersgezin. Het werd mij thuis al heel snel duidelijk gemaakt, dat mijn tijd verdoen met blowen in een bushokje geen optie was. Die intentie heb ik gelukkig nooit gehad, haha. Ondernemen zit mij echt in het bloed en ik heb al heel lang internationale ambities. Na lang nadenken kwam ik tot de conclusie dat ik die binnen Bruut niet zou kunnen verwezenlijken.”
En dus heb je 10/10 opgericht?
“Precies! Niet alleen Bruut is de afgelopen 10 jaar volwassen geworden, ik ook. Ik merkte dat ik in een andere fase van mijn leven was aangekomen, met nieuwe ambities. En dat ik niet per se een groot bedrijf wil, want dat dacht ik vroeger altijd. Maar toen Bruut eenmaal gegroeid was en ik in managementvergaderingen en strategie-sessies terechtkwam, dacht ik: ‘Wat dóe ik hier eigenlijk?’. Bovendien is Bruut heel erg op de Nederlandse markt georiënteerd.”
"Het werd mij thuis al heel snel duidelijk gemaakt dat mijn tijd verdoen geen optie was"
Is Nederland dus eigenlijk te klein voor jou?
“Ik denk het wel. Ik wil echt meer creatieve films gaan maken. Het vakmanschap vieren; creatie als kunst. Sinds 1,5 jaar zit ik ook in de Raad van Toezicht van het Nederlandse Filmfonds en is de kracht van film me pas echt goed duidelijk geworden. We hebben in Nederland niet echt een filmcultuur. We zijn hier goed geworden in het heel efficiënt maken van films, maar dat haalt veel van de charme weg die filmmaken heeft. In het buitenland zijn de budgetten en crews veel groter en heeft iedereen één taak. Groots en meeslepend denken is daar heel normaal en film maken is echt vakmanschap. Ik vind dat heerlijk. In Nederland is het eerder ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.’ Terwijl ik juist denk dat de magie van film zit in het betoveren, en het creëren van werelden die niet in de werkelijkheid te vinden zijn.”
Is dat waarom je zo graag in Los Angeles komt?
“Het is een stad waar alles kan. Voordat Bruut succesvol werd heb ik een tijdje in LA gewerkt en mogen proeven aan de entertainmentindustrie. Sindsdien heeft LA een plek in mijn hart en ga ik er minimaal één keer per jaar naartoe om op te laden. Zodra ik daar voet aan de grond zet, voel ik alle creatieve energie door mijn lijf gieren. In Nederland heb ik vaak het gevoel dat ik klein moet denken. In Los Angeles voel ik me juist aangemoedigd om groots te denken.”
"Ik geloof dat een 10 creëren, gaat over het volgen van je gevoel en het maken van intuïtieve keuzes"
Wat is je doel met 10/10?
“10/10 staat voor ‘ten out of ten’. Een dikke tien dus. Uiteindelijk wil ik films maken die prijswinnend goed zijn. Dat is echt mijn drive. Mijn ambitie is om mensen te betoveren met de kracht van cinema. Ze meenemen in iets dat ze nog niet eerder gezien hebben. Door mijn werk bij het Filmfonds heb ik veel arthouse films gezien, films die echt iets bij je losmaken en je laten nadenken. Dat wil ik uiteindelijk maken. Ik geloof dat een 10 creëren gaat over het volgen van je gevoel en het maken van intuïtieve keuzes. Een 10 creëer je door je hart te volgen. Als je dat dan ook nog kan doen met een team gelijkgestemde mensen, ontstaat er een soort creative burst waardoor 1+1 opeens 3 wordt.”
Wat is jouw rol in het nieuwe bedrijf?
“Ik ben zowel executive producer als curator, degene die echt op zoek gaat naar talenten. Het allerliefst doe ik dat hele vrijdagnachten. Vroeger ging ik uit, tegenwoordig zit ik met mijn laptop op de bank op Vimeo en ga ik van linkje naar linkje en van portfolio naar portfolio. Ik kan daar echt dagen mee bezig zijn. Bij 10/10 ben ik veel meer omringd met andere creatieven. Dan mag je vuurtje harder vlammen. Waar ik vroeger dacht: mag ik wel zo groot denken?, voelt dat nu juist heel natuurlijk. Dat doet me heel erg goed.”
Hoe ziet jouw toekomst er uit?
“Uiteindelijk hoop ik binnen nu en een jaar of 3 mezelf in Los Angeles te vestigen. Op dit moment ligt de focus nog op het maken van commercials, daar kan je snel mee aan de slag. Films maken kost toch vaak een paar jaar. Maar dat is uiteindelijk wel waar ik naartoe wil: Hollywood, het grote werk. Ik denk dat dat gaat lukken. Het is wel mijn kijk op het leven: als je iets wil moet je ervoor werken, dan kan je het bereiken. Ik droom nog van 2 dingen: een Cannes Lion winnen en een commercial maken met Louis Vuitton en Pharrell Williams. Naar mijn mening een van de vetste fashionmerken en een van de beste artiesten ter wereld. Die combinatie is magisch. Als ik daarvoor Pont Neuf in Parijs voor mag afzetten en er een vette fashionfilm mag maken, dan kan ik vredig sterven.”