Heel veel tegelijk doen en toch alles laten optellen: het kan met het model van multi-ondernemer Perre van den Brink
Perre van den Brink is misschien wel het schoolvoorbeeld van een millennial. Creatief, internet-savvy en áltijd op zoek naar iets nieuws. In zijn populaire podcast ‘Voorheen Schaamteloos Randstedelijk’ reflecteert hij hier openhartig op. Ondertussen runt hij meerdere ondernemingen en is hij bezig een nieuw soort mediabedrijf op te bouwen. “Al mijn activiteiten lijken heel verschillend, maar ze houden allemaal verband met elkaar.”
Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.
Na de middelbare school begint Perre (1983) achtereenvolgens met het organiseren van evenementen in het nachtleven, werkt op de marketingafdeling van Diesel, wordt hoofdredacteur van modeblad Blend en belandt uiteindelijk bij mediabedrijf VICE. In 2020 begint hij voor zichzelf. Inmiddels runt hij merkstrategiebureau Foster & Kin, en is hij mede-eigenaar van koffiezaak Screaming Beans en het groente-gedreven concept De Nieuwe Keuken.
Jij bent niet van het stilzitten, hè?
“Als kind was ik al heel ondernemend en met veel dingen tegelijk bezig. Mijn jaren in loondienst heb ik altijd benaderd als een soort studie voor hoe ik het zelf wilde gaan doen. Ik heb bij veel grote bedrijven kunnen zien wat wel en niet werkt, waar de flaws zitten en hoe ik het zelf dus níét ga doen. Toen ik de stap nam om 100% zelf te gaan ondernemen, nam ik me één ding voor: niet inboeten op leukheid en op werkplezier. Ik wil niet maar één ding doen, dat vind ik saai.”
Is dat typisch millennial en iets wat in je podcast naar voor komt?
“Ja, ik denk het wel. We zijn in een economische voorspoedige tijd opgegroeid, terwijl de vlag er bij onze ouders wel anders bij hing. Dat heeft een generatie in het zadel geholpen, die denkt dat je álles kunt doen. Maar ja, dit gaat vaak gepaard met een overload aan verleidingen, keuzes en spanningen, een centraal thema in onze podcast ‘Voorheen Schaamteloos Randstedelijk’. Hierin probeer ik een soort kompas te creëren en vragen te stellen waarop het moderne leven nog geen antwoord heeft. Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, of de weg wel even weet. In de podcast, en in mijn andere werk, probeer ik gewoon te onderzoeken van: ‘hey, misschien dat dit het is, en misschien ook niet’. Hopelijk helpt dat luisteraars om zelf hun keuzes te maken.”
Maar hoe zorg jij dan voor houvast en focus?
“Mensen vragen me weleens: ‘waarom doe je zoveel dingen?’. Maar ik vind hyperfocus iets ouderwets. Alsof je maar één ding kunt doen om succesvol te worden. Al mijn activiteiten lijken heel verschillend, maar ze houden allemaal verband met elkaar. Ik wil alle activiteiten samenbrengen tot een model waarin ze elkaar juist voeden."
Hoe werkt dat model?
“Ik heb een mediatak, dat zijn mijn podcasts ‘Grof Geld en Voorheen Schaamteloos Randstedelijk’. Ik maak deze podcasts natuurlijk samen met andere makers, maar deel er wel vaak mijn persoonlijke kijk op de wereld of op bepaalde onderwerpen. Ik profileer me daarmee en dat spreekt weer mensen aan. Dat leidt tot nieuwe klanten voor mijn creatieve bureau, Foster & Kin, en uiteindelijk dus tot omzet en winst. Nou, en die winst investeer ik weer in dingen die ik leuk vind. Ik ben nu 4 jaar bezig en fase 1, het model werkend krijgen, is nu volbracht. Mijn volgende doel is om het mediagedeelte in mijn bedrijf te vergroten. Het grootste deel van mijn omzet komt nu uit Foster & Kin, ik wil dat gelijk trekken met de omzet die ik uit media ontvang. Het is lange-termijn-denken en volhouden, en niet even een onderneminkje opstarten en klaar.”
"Het leven kan extreem rooskleurig zijn op maandag en gitzwart lijken op dinsdag"
Niet op zoek naar instant succes dus?
“Ik ben niet van de lange halen, snel thuis. Ik geloof in kwaliteit en denk dat het moeilijk is om zomaar op allerlei hypes mee te liften en toch kwaliteit te garanderen. Los daarvan vind ik het interessanter om met een lange-termijn-strategie bezig te zijn en het grote plaatje te zien in plaats van: ‘kom, laten we wat TikToks maken!’. Je moet bereid zijn een marathon te rennen en niet een sprintje."
In je podcast reflecteer je veel op jezelf. Welke van je eigen ervaringen zou je willen delen met andere startende ondernemers?
“Ik werk in de vroege ochtend. Van 5:00 tot 7:00, dat is mijn primetime. Maar soms zit ik in de woonkamer terwijl iedereen nog slaapt en denk ik: waar ben ik mee bezig? Ondernemen kan echt een achtbaan zijn. Het leven kan extreem rooskleurig zijn op maandag en gitzwart lijken op dinsdag. Als je dan niet een fatsoenlijk plan hebt om op terug te vallen, is dat niet goed voor je mentale gezondheid. Maar als je die strategie wél hebt en gelooft in wat je doet, kun je veel beter gedijen bij de ups and downs. Natuurlijk moest ook ik regelmatig bijsturen, maar daar waar ik nu sta, komt heel erg overeen met het plan dat ik in 2019 schreef.”
Hoe zie je de toekomst?
“Ik ben nog lang niet uitgespeeld. Hoewel ik lange-termijn-denken heerlijk vind, heb ik niet echt een stip op de horizon waar ik naartoe werk. Het uitrollen van mijn mediabedrijf vind ik een spannende fase. Dat moet een bedrijf worden dat toffe verhalen maakt, merken verder helpt en investeert in vette dingen. Natuurlijk ben ik ambitieus en wil ik dat mijn bedrijf succesvol wordt, maar ik zoek groei wel vooral in de diepte en kwaliteit. Liever de beste, dan de grootste. Dat vind ik veel interessanter!”