21 feb ’24

Van 0 - 100: Niek Koedam, van kledingmerk Nølson: “Twijfels zijn problemen die je kunt tackelen”

De € 8.000 die zijn oma in 2016 voor hem had gespaard, bezorgde Niek Koedam (1993) een vliegende start. Hij boekte een ticket naar China, kocht zijn eerste overhemden en ging live met een webshop vanuit zijn studentenkamer. Inmiddels heeft Nølson ook een fysieke winkel in Amsterdam met de ‘perfecte basics voor boven de mannenriem’. “Schakelen en aanpassen hoort bij het ondernemerschap, of je nu wil of niet.”

0 100 niek header 2

0 – Waar werd het zaadje gepland?

“Ik had feitelijk 2 eurekamomenten. De eerste was toen ik de samples binnenkreeg. Ze waren verre van perfect, hadden nog niet de kwaliteit die ik nastreefde, maar ik dacht toen wel: nu heb ik iets in handen dat heel mooi en groot kan worden. Het tweede momentje was de dag dat ik live ging met de site en webshop. Er kwam een bestelling binnen en dat voelde supergoed: wow, dit is cool, een volstrekte vreemde heeft mijn product besteld!

Inmiddels lopen er ongeveer 35.000 mensen rond met Nølson-items. Onlangs was ik op Texel aan het lunchen en er kwam iemand binnen met een jas van ons. Ik zag het direct! De trots die je dan voelt, kan ik bijna niet beschrijven.”

0 100 Niek 20240215 0 C5 A1562
De Nølson-winkel, Gerard Douplein 2 in Amsterdam
“Innoveren en aanpassen hoort bij het ondernemerschap, of je nu wil of niet”

30 – Wat kon er allemaal fout gaan?

“Een hoop, haha. En dat is ook gebeurd. Ondernemen is fouten maken en zien hoe je er mee omgaat. Zo kregen wij ooit een batch van 400 shirts met een knoop te weinig binnen. Dan moet je wel even schakelen, maar het hoort er gewoon bij. Schakelen en aanpassen hoort bij het ondernemerschap, of je nu wil of niet. In het eerste jaar zat ál mijn geld in de shirts, letterlijk tot aan mijn laatste euro. Ik kon mijn huur niet eens meer betalen en ben tijdelijk weer bij mijn ouders gaan wonen. Ik begon met 50 shirts en daar was ik in een week doorheen. Nu verkopen we duizenden shirts per maand en maken we jaarlijks een aanzienlijke groei van tientallen procenten door.

Twijfels zijn gewoon problemen die je kunt tackelen. Dit is niet mijn eerste onderneming, hiervoor heb ik ge-dj’d, verkocht ik schoenen en jassen én runde ik een cateringbedrijf. Ik ben opgegroeid met: als je een idee hebt, dan kun je het realiseren. Als je dan ook nog de mazzel hebt dat je vrienden en ouders volledig in je vertrouwen dan zijn twijfels echt niet nodig.”

“Ik dacht: dit kun jij vinden, maar ik ga het wel gewoon doen"

50 – Wanneer dacht je: dit wordt een succes?

“Dat was nog in het eerste jaar van Nølson. Toen ik mijn huur en eten kon betalen en ik een eigen kantoor had, wist ik: nu kan ik mijn broek zelf ophouden. Ik heb het geluk dat ik veel kan sparren met ervaren ondernemers. Ik luister graag naar hun adviezen, maar ik heb ook wel eens een advies in de wind geslagen. Zo vond iemand de naam Nølson slecht, omdat je uit de naam niet kunt opmaken welk product erachter schuilt. Ik zei dat dit juist het idee is; het moet triggeren. Ik wilde het tegendeel bewijzen en dacht: dit kun jij misschien vinden, maar ik ga het wel gewoon doen."

80 – Wat is je geheim?

“Ik heb redelijk wat geduld, het hoeft niet nu of morgen te gebeuren voor mij. En ik ben succesvol geworden omdat ik een gigantisch netwerk heb. Ik ben een gezelschapsmens. Dat is leuk, maar het zorgt er tevens voor dat ik overal tussenkom. Als ik eerlijk ben is dat mijn echte super power.”

0 100 niek blackwhite foto
Niek Koedam, oprichter van Nølson: “Momenteel zijn we met ons vijven en ik wil zeker geen 100 man managen”

100 – Waar droom je van?

“Ik leef de droom. Nee, echt. Ik kan doen wat ik wil en ik ben gezond. De ondernemer in mij wil nog wel 4 keer zo groot worden en er zijn zeker ambities om de grens over te gaan. Daarnaast kijken we altijd hoe we ons assortiment kunnen uitbreiden. Broeken? Je zou het niet denken, maar dat is echt een andere business. Soms moet je kunnen zeggen: blijf vooral doen waar je goed in bent. Qua groei: momenteel zijn we met z’n vijven en ik wil absoluut geen 100 man managen. Daar liggen mijn kwaliteiten en mijn ambities niet. Dit merk zie ik de hele wereld over gaan, maar dan waarschijnlijk niet met mij aan het roer.”


In de rubriek ‘Van 0 – 100’ spreken we ondernemers, artiesten, kunstenaars en aanpakkers die als een raket gaan. Hoe zijn ze begonnen, waar lopen ze tegenaan en waar gaan ze naartoe? Je ontdekt het op Discovered.