Talentmanager Naomi St. Juste: “Mensen die nooit een tegenslag hebben gehad of nooit iets gedurfd hebben, vind ik saai”
Op haar 18e verhuist Naomi St. Juste zonder duidelijk plan, maar vol ambitie, van Groningen naar Amsterdam. Nu runt ze het talent management agency DCA. “Mijn moeder heeft mij nooit verteld dat ik iets niet kon.”
Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.
Met een cappuccino in haar hand wacht Naomi St. Juste (1992) ons op in de lobby van Hotel De L’Europe in Amsterdam. “Dit is een van mijn favoriete plekken in de stad.” Ze gebaart naar het interieur en Amsterdamse uitzicht. “Als ik hier een afspraak heb, kom ik soms bewust een half uur te vroeg om even van de rust en het uitzicht te genieten. Het past bij wat ik met mijn bedrijf doe. Ik verkoop verhalen, een totaalplaatje.”
Zonder plan naar Amsterdam, waarom?
“Ja, ik ben eigenlijk altijd wel heel ondernemend geweest. Ik verhuisde met het idee om gewoon uit te zoeken wat ik kon doen met mijn kwaliteiten. Ik had geen geld, maar wel een gezond stel hersenen en veel ideeën dus ik dacht: er komen vast dingen op mijn pad die ik leuk vind en waarmee ik geld kan verdienen. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat ik terug moet verhuizen? Ik ben zakelijk en creatief, vroeger heb ik veel gedanst en theater gedaan. Door mijn zakelijk inzicht en creativiteit was ik altijd al goed in het verbinden van talenten aan merken en het zien van kansen. Nu heet het influencer marketing, maar toen die term nog niet bestond, zei ik al in een interview met een Groningse krant dat ik voorzag dat het deze kant op zou gaan.”
Dus dat ben je met DCA gaan doen?
“DCA, Digital Content Agency, is een talent management bureau met de focus op digitale content. In 2020 heb ik St. Juste Agency opgericht, samen met mijn broers Benjamin en Jeremiah. Zij zijn beiden voetballers en met dit bedrijf wilden we voetballers verbinden met merken. Daardoor kwam ik steeds meer in contact met content creators en besloot om DCA op te richten. Omdat de activiteiten van beide bedrijven steeds meer overlap vertoonden, heb ik begin dit jaar besloten om ze samen te brengen onder de noemer DCA."
“Ik heb voor mezelf nooit een heel duidelijk pad uitgestippeld”
Doet de term influencer marketing jouw bedrijf dan te kort?
“De term influencer heeft een beetje een negatieve connotatie gekregen, wat jammer is. Want er zijn veel toffe creators of 'talenten' die inspireren door middel van hun platform. Met DCA probeer ik echt verhalen te vertellen. Ik begrijp goed wat een merk wil, maar zomaar een talent met een designertas ergens neerzetten en fotograferen, is niet wat ik doe. Ik wil content maken die rijker is. Zo heb ik onlangs met Miluska van 't Lam, hoofdredacteur van Harper’s Bazaar, een podiumtalk opgezet voor Gucci. Vijftien vrouwelijke ondernemers, game changers, die praten over hoe je veranderingen teweeg brengt. Natuurlijk hebben de vrouwen dan wel de nieuwste collectie van Gucci aan en maken we daar ook content over, maar het is rijker dan ‘hier heb je een shirt, poseer er even leuk mee.’ Het werd een heel interessant gesprek over succesvolle vrouwen. Ik probeer daar met DCA echt steeds meer naartoe te werken, met mijn talenten meer de diepte in gaan.”
“Het hebben van personeel en daar zakelijk mee omgaan, vind ik soms best moeilijk”
Jij hanteert echt een andere aanpak dus?
“De strekking van mijn samenwerkingen is vrijwel altijd een verhaal. Als ik met creators werk, moet ik daar een goede band mee hebben. Ik zeg ook vaak nee tegen merken als ik het niet bij me vind passen. Dat is iets dat ik mijn hele leven eigenlijk al doe, alleen ja zeggen tegen dingen die goed voelen. Ik heb ook altijd gedacht dat alles voor mij mogelijk is, dat heb ik echt van huis uit meegekregen. Mijn moeder was een alleenstaande moeder met 4 kinderen en dat was niet altijd even makkelijk. Maar ik ben door haar nooit beperkt. Ze zei nooit: ‘Dat is niet voor jou, dat is niet voor jullie.’ Een mooi voorbeeld daarvan zijn mijn 2 broers die nu professioneel voetballer zijn. Mensen zeiden vroeger tegen hen: ‘Dat gaat je nooit lukken, die kans is zo klein.’ Maar kijk waar ze nu staan. Het is denk ik ook door die mentaliteit dat ik op een dag gewoon naar Amsterdam getrokken ben. Zo’n stap maakt je ook een interessanter persoon. Het was vallen en opstaan, maar mensen bij wie alles gelukt is of die nooit iets gedurfd hebben, vind ik saai.”
“Het mooie aan ondernemen vind ik dat je echt iets neerzet vanuit jezelf”
Zijn er weleens dingen die je lastig vind?
“Het hebben van personeel en daar zakelijk mee omgaan, vind ik best moeilijk. Met klanten kan ik heel zakelijk zijn, maar met mensen die voor je werken, krijg je toch een persoonlijkere band. Om naar hen toe zakelijk en streng te blijven als dat nodig is, vind ik lastig. Voor mezelf probeer ik juist minder streng te zijn. Ik haal veel energie uit mijn werk, maar ik geloof ook dat mensen het meeste aan mij hebben als ik gefocust en helder ben. Dat betekent dat ik dingen moet doen waar ik van kan opladen, zoals pilates of body en mind work-outs."
Wat voor type ondernemer ben jij?
“Ik ben niet bang aangelegd. Ondernemen brengt risico met zich mee, maar daar tegenover staat ook vrijheid. Ik kan zelf de keuzes maken binnen mijn bedrijf en hoe ik mijn leven inricht. Voor mij was het echt de beste keuze ooit. Als je eenmaal iets hebt opgebouwd, zal dat ooit weer opnieuw lukken, mocht het toch fout gaan. Dat bouwen, dat zit in je, die eigenschap is er en gaat niet weg."
Heb je inmiddels wél een plan?
“Ik heb voor mezelf nooit echt een duidelijk pad uitgestippeld. Als ik iets neer kan zetten waar ik mezelf kan blijven ontwikkelen en uitdagen, iets bij kan dragen aan het leven van een ander dan ben ik een blij mens. Dat vind ik ook een van de mooie dingen van ondernemen: dat je echt iets neerzet vanuit jezelf. Ik geloof niet in grenzen, letterlijk en figuurlijk, du misschien groei ik met DCA wel internationaal door. Maar bovenal probeer ik alles zo leuk mogelijk te maken. Ik vind het leven ook écht leuk. Er zijn zoveel mooie dingen om te doen en te ontdekken.”