DJ Mirella Kroes zag de technoscene veranderen: “Ik ben selectiever geworden in de gigs die ik aanneem”
Techno-dj Mirella Kroes draaide al in een volle Bravo op Lowlands en reist voor haar optredens de wereld over. In de 20 jaar achter de draaitafels is er veel veranderd. Van social media en corona, tot commerciële TikTok-techno en een ‘no photo policy’. Mirella gaat daarom terug naar de basis. “Ik wil een verbinding voelen met mijn publiek en alleen gigs doen waar ik een connectie mee voel.”
Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.
Na optredens in Parijs en Berlijn is Mirella sinds een paar dagen weer terug in haar appartement in de Amsterdamse Staatsliedenbuurt. In haar woonkamer valt het oog direct op haar gigantische platencollectie. “Op mijn negentiende kocht ik mijn eerste draaitafels, de CDJ (een van de meest gebruikte mediaspelers, red.) bestond nog niet. Ik ben heel blij dat ik op die manier in aanraking ben gekomen met dj’en. Het is belangrijk om eerst te leren beatmatchen met vinyl, waarbij je niet uit kunt gaan van wat je op het scherm ziet. Je moet het echt voelen."
Cassettebandjes
Op jonge leeftijd is Mirella al veel bezig met muziekselectie. “Op mijn twaalfde vulde ik cassettebandjes met muziek van de radio en deelde ik deze uit aan vrienden.” Nadat haar broer draaitafels kocht, groeide de fascinatie. “We reden vaak met de auto van Meppel naar Zwolle om in de platenzaak nieuwe muziek te ontdekken en platen te kopen. Daarna is het eigenlijk heel organisch gegroeid.” Er was wel één moment waarop ze zeker wist dat dit haar pad was. “Ja, dat was 7 juli 2007, een mooie datum. Ik had mijn eerste betaalde gig in het oude Doornroosje in Nijmegen, echt een waanzinnige plek. Na die set begon ik dit echt te zien als mogelijkheid.”
“Als jij op een bepaalde frequentie zit, dan kom je vanzelf de mensen tegen die hierop aangaan”
Mirella is niet het type dat actief gaat netwerken. Toch zat er een stijgende lijn in haar carrière en kon ze in 2022 de Bravo op Lowlands van haar bucketlist strepen. “Ik geloof er in dat je de juiste mensen ontmoet op het juiste moment.” Mirella is zelf ook nog vaak op de dansvloer te vinden. “In het nachtleven ontmoet je de meest bijzondere mensen. Als jij op een bepaalde frequentie zit, dan kom je vanzelf de mensen tegen die hierop aangaan.” Maar dat betekent niet dat ze niet hard werkt voor haar succes. “Als dj ben je continu bezig met muziek. Ik kan nachtenlang diggen naar nieuwe tracks. Als ik dan een goede track vind, kan dat zoveel voldoening geven.” Ook deelt ze regelmatig nieuwe sets op haar social kanalen, neemt ze podcasts op en heeft ze een terugkerende radioshow op RRFM, te beluisteren via SoundCloud.
"Het gedrag van het publiek is veranderd door de komst van social media en smartphones"
Tegenbeweging
Omdat ze al 2 decennia meedraait, heeft ze het landschap met eigen ogen zien veranderen. “Techno is mede door het internet en de komst van grote mainstream festivals een stuk commerciëler geworden. Vroeger was het meer een subcultuur. Nu worden er sommige dingen techno genoemd die niets met techno te maken hebben, zoals veel hard techno of EDM techno. Het is prima als mensen daar plezier aan beleven, maar dat is niet mijn ding. Ook het gedrag van het publiek is veranderd door de komst van social media en smartphones; mensen zijn vaak afgesloten van hun omgeving. Naar mijn mening ligt de focus tegenwoordig ook te veel op de dj, wat de dynamiek op de dansvloer verandert. Dit heeft er mede aan bijgedragen dat ik selectiever ben geworden met welke gigs ik aanneem.”
“Gelukkig zie ik ook een tegenbeweging ontstaan. Steeds meer clubs hebben een no photo policy of een dj-booth die op gelijke hoogte staat met het publiek. Dat komt de ervaring echt ten goede. Het helpt ook als het licht en het geluid goed zijn. Dan kan er echt een synergetisch effect ontstaan waarmee je de hele ervaring naar een hoger niveau tilt. Twee weken geleden stond ik in RSO.BERLIN en ben ik na afloop van de set naar de lichttechnicus gegaan om hem te bedanken. De muziek die ik draai is meer introspectief; te veel of kil licht past hier niet bij. Met de juiste verlichting en visuals voel ik me meer op mijn gemak in de booth en draai ik beter.”
De afgelopen 10 jaar is het aantal festivals in Nederland flink gegroeid. Volgens Mirella gaat dit ten koste van de clubcultuur. “Het festivalseizoen liep vroeger van juni tot augustus. Nu begint het in februari al, tot november. Er is echt een overkill, dat vond ik al voor corona. Het zijn er ook 13 in een dozijn, een kopie van een kopie, zonder eigen identiteit.” Toch zijn er zeker wel festivals die aansluiten bij haar visie. “Je voelt het echt als de organisatie dingen doet vanuit bezieling en liefde, zoals bij Dekmantel, Drift en Wildeburg en Waking Life in Portugal.”
"Ik had niet per se de financiële ruimte om selectiever te worden"
Balans houden
Het is niet altijd makkelijk om in balans te blijven in de techno-wereld. “Het ene moment sta je te draaien voor een mega publiek en een paar uur later zit je alleen thuis op de bank. Dat contrast is zo groot en onnatuurlijk. In de documentaire van Avicii komt dit ook mooi aan bod. Ik heb dat op veel kleinere schaal mogen ervaren, maar het doet iets met je als je dat ieder weekend moet doormaken.”
Tijdens de lockdown nam Mirella de tijd om te reflecteren. Dankzij meditatie, gesprekken met vrienden en andere creatieve uitlaatkleppen zoals schilderen vond ze haar spark terug. Ze besloot alleen optredens aan te nemen waar ze een echte connectie mee voelt. “Ik had niet per se de financiële ruimte om selectiever te worden, maar ik wilde eerlijk zijn tegen mezelf en niet handelen vanuit angst.” Het is ook nooit Mirella’s uitgangspunt geweest om volledig rond te komen van haar gigs. “Ik heb naast het dj’en nog freelance marketing-werk waarmee ik prima verdien, zodat ik me niet druk hoef te maken om het financiële aspect. Dat is belangrijk, zeker als je een creatief beroep uitoefent.”
Ondanks haar right place, right time-mentaliteit gelooft Mirella wel in het stellen van doelen voor de toekomst. “Ik zit nu midden in dat proces waarbij ik eerst de why weer helemaal helder wil hebben, dan volgt de how vanzelf. Je lichaam is je grootste kompas, dus doe vooral de dingen waar je blij van wordt.” Toch heeft ze al 2 van de optredens uit haar top 3 af kunnen strepen - de Bravo op Lowlands en Bassiani in Tbilisi - maar er blijft er eentje over. “Ik wil nog heel graag een keer in Berghain (de beroemdste technoclub van Berlijn, red.) draaien.”