
60 jaar Porsche 911 Targa: ingenieuze oplossing werd stijlicoon
Hoe een veiligheidsmaatregel een designklassieker werd, vernoemd naar een wereldberoemde autorace op een Italiaans eiland. Maak kennis met het verhaal achter de Porsche 911 Targa.

Al in de jaren 50 van de vorige eeuw groeit Amerika voor Porsche uit tot een belangrijke markt. Met name in de ‘sunshine states’ Florida en Californië, is de cabrioletversie van de Porsche 356 enorm populair. Als in 1963 de Porsche 911 als opvolger van de 356 wordt geïntroduceerd, zijn in Amerika de veiligheidseisen voor cabriolets echter flink aangescherpt. Daarom ontwikkelt Porsche een bijzondere oplossing voor de open versie van de 911, uitgerust met een stijlvolle rolbeugel en een afneembaar dak, waarmee de ruimte tussen de rolbeugel en de voorruit eenvoudig kan worden gesloten. De kunststofachterruit kan bovendien desgewenst van de rolbeugel worden geritst.



Oorspronkelijk doet de naam ‘Flori’ de ronde
Het idee ontstaat om deze markante variant van de 911 te vernoemen naar de Targa Florio, een op dat moment wereldberoemde wegrace op het Italiaanse eiland Sicilië, die Porsche dan al vele malen heeft gewonnen. Oorspronkelijk doet de naam ‘Flori’ de ronde, maar als Porsche in de zomer van 1965 patent aanvraagt voor het unieke ontwerp, is inmiddels gekozen voor ‘Targa’. Een jaar later debuteert de 911 Targa in de showroom en is direct een wereldwijd verkoopsucces, ook in Amerika.

Hoewel de kunststofachterruit al snel wordt vervangen door een glazen exemplaar, blijft het concept van de Targa bijna 30 jaar lang ongewijzigd, tot de introductie van het 993 model van de 911, waarvan de Targa versie een glazen dak heeft dat automatisch onder de achterruit wegschuift. In 2014, echter, maakt het originele Targa ontwerp een succesvolle comeback, inclusief rolbeugel en een ingenieus, volledig automatisch opbergsysteem voor het dak.


Nu, 60 jaar na de eerste Targa, geldt deze uitvoering van de 911 als één van de beroemdste Porsche designs, en is het onveranderd een even stijlvolle als doeltreffende veiligheidsmaatregel. Open-minded en een uniek ontwerp. Een verhaal van vrijheid en een gedurfde benadering van design. Het is geen coupé, noch een cabriolet. De rolbeugel – een statement. Het dak – afneembaar. De lijn – uniek.

