Cathelijne Blok zet vrouwelijke kunstenaars in de spotlight

Waar kunst en feminisme een feestje houden, is Cathelijne Blok de host. Ze is kunsthistoricus en de oprichtend ondernemer achter kunstplatform The TittyMag. Haar honger naar verhalen en lust voor kunst deden haar zes jaar geleden een feministische nieuwsbrief opstellen. Toen las alleen nog haar oma mee. Vele events, samenwerkingen en zelfs een eigen NFT-collectie later, beheert ze een internationaal opererend platform. Dat doet Cathelijne met een team, nooit alleen. ‘Ik haal zoveel inspiratie uit al die getalenteerde makers om me heen. Samenwerkend kun je zoveel meer bereiken.’

IMG 9697 © Cathelijne Blok
Q

Wat wilde je later worden toen je klein was?

A

Echt van alles. Astronaut, radiopresentator en kunstenaar. Actrice, kapper en VN-vertegenwoordiger. Maar ik was ook toen al vooral bezig met het zoeken naar en vertellen van verhalen. Ik stond als kind uren te praten met mensen bij de bakker, en schreef alles op in boekjes. Die heb ik nog steeds!

Q

Zes jaar geleden werd The TittyMag geboren. Wat was daartoe de inspiratie?

A

Ik verdiepte me tijdens mijn masterscriptie in fotografie en de weergave van de vrouw. Ik las meer en meer feministische literatuur, waardoor ik steeds meer behoefte kreeg mijn eigen ideeën te vormen. Hoe zag ik mezelf als vrouw binnen die dialoog? Uit die vragen ontstond een nieuwsbrief. Die ging eerst alleen naar mijn oma, die het las en kritische opmerkingen terugstuurde over slordige spelling. Nu is TittyMag uitgegroeid tot een geweldig intersectioneel platform.

IMG 9392 © Cathelijne Blok
Q

Wat is je het meest bijgebleven aan de beginjaren van The TittyMag?

A

Ik herinner me nog de allereerste TittyTalk in het Amsterdam Museum met ruim 40 aanwezigen. Ik heb toen oprecht iedereen, ook mensen die ik niet kende, die ‘feminist’ in hun bio had staan, een uitnodiging gestuurd. Er kwamen politici, journalisten en kunstenaars op af. Ik doe vaak meteen maar alles tegelijk. Zo wil ik ervoor zorgen dat er overal en voor iedereen iets te vinden is. Onlangs hebben we bijvoorbeeld onze eerste NFT-titties collectie gelanceerd. Ik wil ervoor zorgen dat iedereen zich vrij voelt om mee te doen in de wereld van kunst en feminisme.

Q

Heb je ooit twijfels gehad over The TittyMag als formule?

A

Nee. Het begon als iets puur voor mezelf, als eigen onderzoek naar het woord en de betekenis van feminisme. Ik ging nog nergens vanuit. Ik bekijk de dingen nog altijd van moment tot moment. Uit alles put ik ervaringen en lessen. Ik heb méér spijt van de dingen die ik niet, dan die ik wel heb gedaan.

Uit alles put ik lessen. Ik heb méér spijt van de dingen die ik niet, dan die ik wel heb gedaan.
Q

Van welk project ga je nog altijd gloeien van trots?

A

Lastig om te zeggen. Er is de samenwerking met onze zusterorganisatie in Tokyo, Chicks on A Mission, maar ook de partnerships met geweldige musea zoals de Kunsthal, het Rijksmuseum en het Nationale Opera en Ballet. Eigenlijk kwamen mijn gevoelens laatst samen tijdens onze shoot met het team voor de rubriek Koppen in Het Parool. Ik keek om me heen en realiseerde me ineens wat een groep supermensen The Tittymag nu is. Ik put echt veel inspiratie uit de lui om me heen, uit al die krachtige verhalenvertellers en getalenteerde makers.

Image00003 © Cathelijne Blok
Q

Welke eigenschappen kenmerken jou als creatief en als leider?

A

Mijn drijfveer is om mezelf steeds weer af te vragen; hoe kan ik nog meer de - vaak onderbelichte - verhalen van anderen helpen verspreiden en in de schijnwerpers zetten? Mijn TittyMag steun en toeverlaat, zakenpartner en Managing Director Imaan van der Zwan, omschrijft me met termen als: ‘verbinden, grenzeloos denken en creatief de grenzen blijven opzoeken.’ Ik blijf kijken, praten en luisteren. Het is, vind ik, heel belangrijk zoveel mogelijk vanuit een idee van ‘samen’ te denken, in plaats van alles alleen te doen. Samenwerkend kun je zoveel meer bereiken.

IMG 6709 © Cathelijne Blok
Q

Wat biedt de toekomst voor jou en voor The TittyMag?

A

Nog meer samen groeien, nationaal en internationaal. Onze eigen headquarters hebben waar iedereen zich vrij voelt te maken wat ze willen. Maar eigenlijk is alles wat we nu doen al een droomproject voor mij.