Chris Luka: ‘De aantrekkingskracht van goud blijft altijd behouden’

Met de combinatie van aquarel, houtskool, fijne lijnen en bladgoud weet kunstenaar Chris Luka mystieke gelaagdheid aan te brengen in zijn werken. De voormalig art director werkte vooral met creatieve digitale programma’s, tot hij zichzelf in korte tijd een schilderstijl aanleerde met een duidelijke eigen signatuur.

v

Voor je carrière als kunstenaar was je ook al werkzaam in de creatieve sector. Wat is je achtergrond?

a

Ik kom uit een muzikale familie en ben altijd creatief bezig geweest. Naast muziek had ik een enorme interesse in creatieve digitale programma’s als Paint en Powerpoint, waarmee ik continu dingen maakte. Uiteindelijk ben ik als art director aan de slag gegaan, zowel zelfstandig als bij verschillende bureaus. Tot 2020 werkte ik bij Tribe Company, waar we concept en creatie verzorgden voor evenementen als De Vrienden van Amstel LIVE en Holland Heineken House. We wonnen de ene na de andere pitch, van Eurovision Songfestival tot Formule 1. Het liep ontzettend goed, totdat alles door corona stil kwam te liggen.

Ik ben niet iemand die goed stil zit, dus ik ben toen naar de bouwmarkt gereden, waar ik grote panelen en papier heb gehaald. Thuis ben ik begonnen aan mijn eerste kunstwerken die ik via social media heb gedeeld. Binnen de kortste keren was alles verkocht. Ik heb toen mijn baan opgezegd en ben me volledig op mijn kunst gaan richten.

v

Aan wie heb je je eerste kunstwerk verkocht?

a

De eerste koper was Buddy Vedder, zanger en televisiepresentator. Ik kende hem via via en heb in het verleden nog wel eens muziek voor hem geschreven. Hij zag mijn werk op Instagram en wilde het hebben. Ik verkocht de werken toen nog voor een zacht prijsje en zag het vooral als een leuk extraatje. Kort daarna kocht Rachel van Sas, ook wel bekend als de Huismuts, een van mijn werken en deelde dit via haar social kanalen. In een paar uur tijd was het bereik van mijn Instagram verviervoudigd en bleven de aanvragen binnen komen. Dat is een vliegende start geweest.

v

Voordat je ging schilderen, werkte je vooral met digitale programma’s. Wanneer heb jij je talent voor schilderkunst ontdekt?

a

De werken die ik maak, zijn een fusie van digitaal en handwerk. De meeste concepten worden digitaal geboren, waarna ik ze met verf naschilder en tot leven breng. Naast deze unieke, handgeschilderde werken verkoop ik ook enkele gelimiteerde oplages. Dit zijn als het ware heel hoogwaardige etsen, die ik daarna bewerkt heb met houtskool en bladgoud.

v

Waar komt je inspiratie vandaan en welke boodschap probeer je over te brengen?

a

Ik probeer met mijn werken geen specifieke boodschap uit te dragen, maar toch ontkom je er soms niet aan. Neem bijvoorbeeld The Alchemy Within. De houding die deze vrouw aanneemt, vind ik heel bijzonder. Ze lijkt heel verdrietig en toen ik met de gouden stroken bezig was, leken deze net tranen. Ieder verdriet heeft z’n gouden lijnen. In de tatoeages op haar armen zie je de zonsopgang, een fenix en bloemen die in bloei staan. Hoe erg de tegenslag ook is, na verloop van tijd ben je in staat om er een positieve draai aan te geven en er iets moois van te maken. Dit uit zich in de roze vogels die uitvliegen.

Een object dat regelmatig terugkeert in mijn werken, is de vogelkooi. Die symboliseert de gouden kooi die we met z’n allen om ons heen hebben. Enerzijds zorgt deze kooi ervoor dat je beperkt en ingesloten wordt, maar tegelijkertijd is de kooi open en laat deze voldoende ruimte om je veilig en vrij te voelen. De kijker bepaalt zelf waar de beperking eindigt en de bescherming begint.

v

Je kunstwerken kenmerken zich door het gebruik van bladgoud. Waarom heb je voor dit materiaal gekozen?

a

Het effect van bladgoud is vrijwel niet na te bootsen. Wanneer zonlicht op het bladgoud valt, ontstaat er een warme gloed, die met verf, print of folie niet ontstaat. Goud wordt al sinds de oudheid gebruikt. Veel dingen raken na verloop van tijd uit de mode, maar goud blijft altijd zijn aantrekkingskracht behouden. De combinatie van het kwalitatieve katoenpapier, de aardse houtskool en het verfijnde bladgoud werkt heel lekker.

v

Binnenkort komt je eerst solo-expositie. Kun je daar wat meer over vertellen?

a

Begin dit jaar ben ik benaderd door Masters Expo met de vraag of ik daar wilde exposeren. Tot nu toe had ik alle verzoeken voor exposities afgeslagen, omdat ik eigenlijk te druk was met het maken en verkopen van mijn werk. Omdat de expo pas plaatsvindt in december, had ik nog ruim de tijd om me daarop voor te bereiden, dus heb ik het aanbod aangenomen. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet verwachten, maar ik ben erg benieuwd. Eigenlijk sta ik er niet eens om te verkopen, maar vooral om te netwerken. Ik zou in de komende jaren graag wat meer voeten in de aarde krijgen in het buitenland en denk dat er vast mensen rondlopen die mij daarmee kunnen helpen.

v

Hoe ziet jouw toekomstdroom eruit?

a

Eigenlijk is mijn droom al uitgekomen. Iets doen waar je ziel ligt en het gevoel hebben dat je een bijdrage levert, dat is niet voor iedereen weggelegd. Ik ben daar onwijs dankbaar voor. Twintig jaar geleden ben ik geïnterviewd voor een krant, waar mij ook gevraagd werd naar mijn toekomstdroom. Mijn antwoord was: ‘Ik wil ooit nog een galerij openen in New York.’ Die droom leeft nog steeds. Het liefst zou ik galerijen openen in Amsterdam, Dubai, Londen en New York.