
De oorsprong van Pepita, de iconische ruitjesstof van Porsche
Wat verbindt een Spaanse balletdanseres en een Franse modeontwerper met Porsche? Ontdek de oorsprong van Pepita, de iconische ruitjesstof van Porsche die uitgegroeid is tot tijdloze designklassieker.

Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.
De eerste Haute Couture collectie van Christian Dior, getoond op 12 februari 1947 in Parijs, geldt als een iconische mijlpaal in de modehistorie. Met zijn baanbrekende New Look-designs vierde Dior de vrouwelijkheid, en gaf hij damesmode een totaal nieuw, elegant elan.


Alleen voor herenmode
Een kenmerkend detail van de New Look was een even simpel als stijlvol zwart-wit ruitjespatroon. Een moedige keuze, want dat patroon was voorheen alleen voor herenmode gebruikt. Dior noemde het patroon Pepita, als subtiel saluut aan Pepita de Olivia, de artiestennaam van Josefa Durán y Ortega, een Spaanse danseres uit de 19e eeuw. Pepita de Olivia was zeer populair in heel Europa. Speciaal voor haar waren zelfs muziekstukken gecomponeerd, waaronder de Pepita Polka door Johann Strauss II.

Populair
Dior zette een trend, het Pepita-ruitje werd voortaan in één adem genoemd met voorspoed, elegantie en chic. Vijftien jaar na de presentatie van de New Look-collectie van Dior dook het Pepita-patroon op in het interieur van een Porsche 356. Op speciaal verzoek konden Porsche-klanten de stoelen van een 356 deels laten bekleden met de zwart-witte stof. De markante Pepita-bekleding bleek zo populair dat het een officiële interieuroptie werd voor de nieuwe in 1963 geïntroduceerde Porsche 911. Het groeit al snel uit tot een herkenningspunt van Porsche en wordt tot op heden gezien als iconisch interieurdesign.
‘Het unieke patroon is een tijdloos stijlicoon geworden’

Sonderwunsch
Nu, ruim 60 jaar later, is Pepita onlosmakelijk verbonden met Porsche. Het roemruchte ruitjespatroon is onveranderd een populaire optie voor Porsche modellen, van de nieuwste 911 tot de volledig elektrische Taycan. Ook binnen het zogenoemde Sonderwunsch-programma van Porsche Exclusive Manufaktur behoort het Pepitaruitje nog steeds tot de meest gekozen stoffen. En niet alleen als bekleding van stoelen maar ook van de kofferbak, het handschoenenkastje of de portieren. Bovendien zijn er ook kleurvarianten als zwart-rood-wit en zwart-bruin-wit.


Inmiddels heeft Porsche een eigentijdse interpretatie van Pepita ontwikkeld op basis van het oorspronkelijke design uit de jaren ‘60. In plaats van een hoog percentage wol bevat de stof tegenwoordig veel gerecycled hightechmateriaal. Dat maakt de stof sterker en duurzamer. Zo geeft Porsche het rijke verleden van Pepita een nieuwe toekomst, en is het unieke patroon een tijdloos stijlicoon geworden. Als bewijs dat elegantie nooit uit de mode raakt.
