De realistische surrealistische kunst van Chris Labrooy
Is het echt? Of zien wij een fata morgana? Bij het zien van het werk van de Porsche-liefhebbende digitale kunstenaar Chris Labrooy weet je het nooit. Kijkend naar zijn kunst maak je een reis naar het surrealistische.
Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.
'Digital Image Maker'
In een cleane, omgebouwde schuur met panoramisch uitzicht over landelijk Aberdeenshire in Schotland, worstelt Chris Labrooy met het antwoord op de vraag hoe hij nou eigenlijk de kost verdient. “Ik heb mezelf eendigital image maker genoemd die zich op het snijvlak van kunst en design begeeft. Hoe klinkt dat? Toch een beetje te vaag misschien?”
Niet gemaakt voor hokjes
Het is moeilijk om Labrooy in een hokje te plaatsen. Immers, zijn werk is grotendeels ongeëvenaard. Nadat hij productontwerp studeerde aan het Royal College of Art, werd de jonge afgestudeerde Chris steeds meer gegrepen door de digitale wereld. Hij begon met het combineren van zijn kennis van tastbare objecten met een groeiende fascinatie voor het surrealistische. “Ik stapte over naar de digitale wereld nadat ik had gezien hoe de technologische vooruitgang zich daar had ontwikkeld”, legt Labrooy uit.
CGI als verf voor zijn kwasten
Toen de 3D-technologie en -hardware evolueerden, zag Chris de mogelijkheid om CGI (digitale animaties) als creatief medium te verkennen. En zo begon hij alledaagse dingen in nieuwe typografische en sculpturale vormen te gieten. “Ik stopte met het maken van tastbare, fysieke objecten en begon met het maken van fotorealistische beelden. Wat ik in deze digitale wereld kon doen, was het vastleggen van die objecten – en ze dus op een realistische manier weergeven – maar dankzij CGI en al die nieuwe digitale hulpmiddelen was er geen limiet aan mijn verbeeldingskracht. Ik kon elke omgeving creëren en elk afzonderlijk object in die context plaatsen.” Zo ontstonden in de loop der jaren kunstwerken waarin veelal auto’s in allerlei bochten gewrongen en zelfs vervormd werden. Vroeger werk van Labrooy zal bij veel Porsche-fans bekend zijn, omdat hij klassieke 911-modellen gebruikte in zijn dromerige woestijnlandschappen. En zo zien we opeens twaalf felblauwe Porsche Carrera Coupés in een zwembad. Zijn onmogelijke composities zijn vreemd en aantrekkelijk want superrealistisch, hoewel elke pixel nauwkeurig 3-D-gemodelleerd is, met alleen foto’s als referentie. Geen Photoshop dus!
Ik kon elke omgeving creëren en elk afzonderlijk object in die context plaatsen.” Zo ontstonden in de loop der jaren kunstwerken waarin veelal auto’s in allerlei bochten gewrongen en zelfs vervormd werden. Vroeger werk van Labrooy zal bij veel Porsche-fans bekend zijn, omdat hij klassieke 911-modellen gebruikte in zijn dromerige woestijnlandschappen. En zo zien we opeens twaalf felblauwe Porsche Carrera Coupés in een zwembad. Zijn onmogelijke composities zijn vreemd en aantrekkelijk want superrealistisch, hoewel elke pixel nauwkeurig 3-D-gemodelleerd is, met alleen foto’s als referentie. Geen Photoshop dus!
“Van alle consumentenproducten zijn auto’s de ultieme objecten van verlangen. Het zijn zulke complexe dingen, met unieke en zeer specifieke identiteiten.”Chris Labrooy
Automotief als muze
De intense hitte, droogte en levendige kleuren van Labrooy's werk staan ver af van de vaak koude en barre omgeving van zijn huis in dit afgelegen deel van Schotland. Zozeer zelfs dat het lijkt alsof hij zijn digitale wereld gebruikt als een vorm van escapisme. Chris geeft toe dat het contrast essentieel is en dat als hij niet terug naar Schotland was verhuisd – na een periode in Californië te hebben gewoond – die elementen waarschijnlijk niet vaak in zijn werk voor zouden komen. Maar hoe passen auto’s in dit alles? Een luchtgekoelde Porsche lijkt een vreemde muze voor een kunstenaar wiens werk zo modern en tegelijk buitenaards is. “Ik ben altijd al gek op auto's geweest, al sinds ik een kind was”, zegt Labrooy. “Ik speelde ermee, daarna begon ik ze te tekenen en vervolgens kon ik ze ‘besturen’ in computerspelletjes. Al van jongs af aan was ik gefascineerd door het design van auto’s. Ik herinner me dat ik een aflevering van Top Gear zag waarin ze naar het Royal College of Art gingen en de volgende dag vertelde ik mijn vrienden dat ik daar naartoe wilde om autodesign te studeren. Van alle consumentenproducten zijn auto’s de ultieme objecten van verlangen. Het zijn zulke complexe dingen, met unieke en zeer specifieke identiteiten.”
Creatief succes in de vorm van een Porsche
Met zijn ongewone esthetiek verscheen hij al snel op de radar bij grote internationale merken zoals British Airways, Nike en Apple. Zijn creatieve uitingen – en het veel tijd en energie steken in zijn eigen ontwikkeling en ontplooiing – maakt Chris zeer succesvol in zijn vakgebied. Het heeft ertoe geleid dat hij uiteindelijk een Porsche 981 Cayman kon kopen. Daarna kocht hij 981 GT4 en vandaag de dag is Labrooy de trotse bezitter van een 718 Cayman GTS 4.0 in de kleur Guards Red. Een kleur die perfect afsteekt tegen het diepe groen en aardse bruin van Aberdeenshire. “Vaak sta ik in het weekend heel vroeg op, rond 05.45 uur, en dan ga ik gewoon een ritje maken als het lekker rustig is”, zegt hij. “Het rijden in de Cayman geeft een geweldige en esthetische ervaring. Het roept allemaal verschillende emoties op die je ervaart door het stuur en via je stoel. En dan is er natuurlijk nog dat geluid. Want wie is er niet dol op het brullen van een Porsche boxermotor?”
Geïnteresseerd in Chris' kunst?
Bekijk zijn kunst op zijn website.
Of volg Chris Labrooy op Instagram.