28 nov ’25

Een achtervleugel als rebelse revolutie

Alleen wie de grenzen opzoekt, kan ze verleggen. Maak kennis met de eigenzinnige ducktail, waarmee Porsche een legendarische achtervleugel creëerde.

Ducktail Sport Classic 2022

Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.

Verleggen van grenzen

Geïnspireerd door de hippiecultuur en de Space Age, lijkt in de jaren 60 van de vorige eeuw niets onmogelijk. Mode en muziek worden iconische symbolen van een snel veranderende wereld. Op de golf van die drang naar het verleggen van grenzen, wordt in de autosport volop geëxperimenteerd met baanbrekende aerodynamica. Porsche loopt voorop in die revolutie, en probeert in de tweede helft van de Sixties de eerste voor- en achtervleugels uit op hun racewagens. Dergelijke vleugels hebben een enorm positieve invloed op de wegligging van een auto. Kortgezegd kun je er later door remmen en harder een bocht mee door.

Ducktail in 1972 1
Ducktail in 1972 3

Verboden vleugels

Als Porsche aan het begin van de jaren 70 een nieuwe raceauto ontwikkelt op basis van de Porsche 911, willen de ingenieurs deze 911 Carrera RS 2.7 dan ook graag van vleugels voorzien. Probleem is dat het reglementair verplicht is dat er van een auto ook straatversies gemaakt moeten worden om er mee te mogen racen. En in Duitsland is het op dat moment verboden om vleugels op een straatauto te monteren.

De oplossing waarmee de designers van Porsche dat verbod omzeilen, is even slim als fraai

Ze geven simpelweg de gehele motorkap van de 911 Carrera RS 2.7, die dus achterin de auto zit, de vorm van een achtervleugel. Door de gelijkenis met de krullende staart van een eend, krijgt deze vleugel de bijnaam ducktail. Ook de zogenoemde lip onder de neus van de 911 Carrera RS 2.7 fungeert als een vleugel, zodat de auto aerodynamische optimaal in balans is; de ducktail zorgt voor neerwaartse druk aan de achterzijde, de lip doet hetzelfde aan de voorzijde. 

Ducktail wint Daytona 1973 imgupscaler ai Beta 2 K

De snelste

Prompt bewijst de in 1972 geïntroduceerde Carrera RS 2.7 zich als de tot dat moment snelste in serie gebouwde 911. Bovendien wint Porsche er wereldwijd talloze races en rally’s mee, waaronder de 24 uur van Daytona en de Targa Florio.

Ducktail vandaag 4

Van ducktail naar whale tail

In 1974 verscheen de opvolger van het allereerste Porsche 911 RS model ten tonele. Daarmee maakte de ducktail plaats voor de whale tail, zo genoemd omdat de achtervleugel van de RS nu op de staart van een walvis leek. De fameuze ducktail blijft echter inspireren. Zo is de achtervleugel van de drie jaar geleden geïntroduceerde 911 Sport Classic een fraai saluut aan de ducktail van weleer.

Ducktail Sport Classic 2022 1