Een onderneming geboren in de metro

Het gevoel voor ondernemerschap ontwikkelde zich al op jonge leeftijd bij Karim Khamis en George Adegite, oprichters van Cablai. De jongens uit de Bijlmer vinden elkaar op vroege leeftijd al in diepe gesprekken over dromen en ambities. Ruim tien jaar verder hebben de mannen niet stil gezeten. Van design tot muziekmarketing en het regisseren van een eigen docuserie. Zolang het maar creatief is, laten ze zich niet in een hokje plaatsen.

Discovered Header Template Cablai
Q

Hoe is Cablai ontstaan?

A

George:
We studeerden aan het Mediacollege in Amsterdam. We komen allebei uit de Bijlmer, dus we kwamen elkaar vaak tegen in de metro. Je bent toch snel drie kwartier onderweg, waarbij we veel met elkaar spraken. Diepe gesprekken, over dromen en ambities. Dat klikte heel goed.

Karim:
Cablai is geboren in de metro. We studeerden nog en daar kwam nog een studie achteraan, dus voordat we echt aan de slag gingen waren we wel een aantal jaar verder. Het begon met kleine opdrachten, waarbij we daarnaast ook parttime en freelance bij andere bureaus werkten. Van het werk bij die bureaus hebben we enorm veel geleerd, maar het was wel echt onze droom om zelf te pionieren.

Cablai 3
Karim Khamis
Cablai 4
George Adegite
Q

Heeft de Bijlmer eraan bijgedragen dat jullie zo ondernemend zijn?

A

Karim:
Als je in de Bijlmer opgroeit, dan heb je gewoon niet zo veel. Dus je moet creatief zijn om er zelf iets van te maken. Van kinds af aan zijn we bezig met de vraag: hoe worden we succesvol? Hoe ga je nieuwe trends de wereld in gooien? Het is ook een beetje de hiphop mentaliteit.

George:
Het is wel echt iets van de Bijlmer. Je wilt anders zijn en opvallen. Als kind heb je bijvoorbeeld maar één paar sneakers en daar moet je het mee doen. Dus dan ga je creatief nadenken, met verschillende kleuren veters en manieren om ze te strikken. Dan begin je eigenlijk al te denken als een designer.

Karim thuis tekent
Karim thuis aan het tekenen.
Cablai met vogel
George met vogel
Q

Is die mentaliteit typisch uit de Bijlmer?

A

Karim:
In iedere flat die je hier ziet wonen minimaal honderd ondernemers. Muzikanten, producers, thuisrestaurants, fashion designers, kappers en fietsenmakers. Je hebt hier echt alles. Er werken zelfs ondernemers vanuit een kelderbox. Er is zoveel creatief talent, wat niet altijd de kans krijg om gezien te worden.

Kweekvijver

Dat de Bijlmer een kweekvijver is voor creatief talent, daar zijn George en Karim heilig van overtuigd. Maar waar de Bijlmer ook mee kampt is een imagoprobleem. Het stadsdeel lijkt niet af te komen van de clichés over armoede en criminaliteit. Om een andere kant van de Bijlmer te laten zien, maakten George en Karim Bims in de Lobby, een driedelige docuserie voor het YouTube kanaal van de VPRO.

Bims in de Lobby VPRO 2021 04 c VPRO © VPRO
Bims in de Lobby VPRO 2021 01 c VPRO © Bims in de Lobby
Bims in de Lobby VPRO 2021 05 c VPRO © Bims in de Lobby
Bims in de Lobby VPRO 2021 03 c VPRO © Bims in de Lobby
Bims in de Lobby VPRO 2021 02 c VPRO © Bims in de Lobby
Bims in de Lobby VPRO 2021 00 c VPRO © Bims in de Lobby
Bims in de Lobby
Q

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om een docuserie te maken?

A

George:
We zijn uitgedaagd door een van onze buren. Hij is theatermaker en vond dat we iets moesten doen aan het stigma rondom de Bijlmer. Zo is het concept voor ‘Bims in de Lobby’ ontstaan. Daarna is het een hele tijd blijven liggen. Maanden later spraken we op een evenement iemand van de VPRO, die vond dat we er iets mee moesten doen.

Karim:
We hebben meegedaan aan een landelijke pitch. Uit meer dan driehonderd aanmeldingen zijn we uitgekozen. We hebben intensief samengewerkt met professionals uit de filmwereld en in korte tijd geleerd hoe je een docuserie produceert. Van het opstellen van een plan tot het doen van research en het afnemen van interviews. Dat was super vet.

Music Promotion Agency

Naast design delen Karim en George nog een andere passie: muziek. Ze krijgen steeds meer opdrachten van artiesten, waarna ze besluiten om zich met Cablai volledig te richten op de branding en visuele representatie van artiesten. Ze geloven niet in doorsnee campagnes, maar in de kracht van collector’s items.

18 front packaging scene v5 v2
14247 matches box open mockup
Q

Wat maakt collector’s items in jullie ogen zo bijzonder?

A

Karim:
Het gaat om de verzamelwaarde van muziek. En dan bedoel ik niet de cd of het USB’tje, maar waar het voor staat. Bij de overgang van cd naar streamen hebben artiesten en muzieklabels onvoldoende beseft wat de waarde van muziek is. Toch zien we steeds meer artiesten die laten zien dat ze het wel snappen. Elk item dat Griselda uitbrengt is binnen no-time uitverkocht. Binnen de industrie is die visie er nog niet helemaal. Het draait nog te veel om merchandise en niet om de presentatie van de muziek. Een tastbaar item, dat staat voor cultuur en zelfexpressie.

George:
We hebben bijvoorbeeld een album ontworpen voor de rebelse rapgroep ‘The Anonymous Ones’. Het thema is: ‘Steek in brand wat je niet los kunt laten’. Het album is dus ook een luciferdoos, waarmee je letterlijk dingen in brand zou kunnen steken.

Q

Waar moet een goed collector’s item aan voldoen?

A

Karim:
Alle culturen produceren producten die voor hen betekenis hebben. Het draait dus om de vertaling van de muziek naar een element uit de cultuur. We kijken daarbij niet alleen naar de artiest, maar ook naar waar die voor staat en wat die wil uitdragen. We zijn onbegrensd en onbeperkt in wat het gaat worden. Het kan van alles zijn: een kledingstuk, lippenstift, spuitbus, portemonnee, sieraad of NFT. Het is iedere keer anders.

Q

Waar hopen jullie dat Cablai over tien jaar staat?

A

Karim:
We moeten grote ambities hebben. Onze droom is om de muziekindustrie te revolutioneren. Dat alle muziek die uitgebracht wordt ook weer een fysieke verzamelwaarde krijgt. We hebben voor onszelf het doel gesteld om duizend keer diamond te gaan, oftewel een biljoen sales in totaal. We beginnen in Nederland, maar willen daarna verder uitbreiden naar Duitsland, Frankrijk en uiteindelijk de rest van de wereld.