1 mei ’23

Geen maskers maar personages: de wereld van Lisette Appeldorn

Na haar studie aan de Hogeschool van de Kunsten wist Lisette niet zo goed wat ze wilde met haar leven. Beperkt door de verwachtingen van de buitenwereld, ging Lisette op zoek naar haar eigen identiteit. In haar studentenkamertje begon ze te experimenteren met alledaagse voorwerpen. In de gelaagdheid ontdekte ze allerlei verborgen gezichten. Personages die tot de verbeelding spreken en tot leven komen in het hoofd van de toeschouwer.

Lisette Appeldorn header

Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.

Q

Hoe ben je begonnen met het maken van personages?

A

Ik had niet het idee dat ik paste binnen de hokjes van de kunst en designwereld. Je moest worden wat je gestudeerd had en ik had zowel fotografie, film als product design gestudeerd. Een beetje van alles, maar ik was nergens gespecialiseerd in. Het maakte de zoektocht naar mijn identiteit als kunstenares lastig. Ik ben gaan experimenteren met attributen in mijn studentenkamer en maakte foto’s van die creaties. Een van die beelden belandde op de cover van GUP Magazine. Het succes van die foto opende de deur naar mijn oeuvre.

Q

Hoe ziet je creatieve proces eruit?

A

Ik zie gezichten in alledaagse voorwerpen. Op rommelmarkten vind ik objecten met een eigen karakter. Van scooteronderdelen tot fietshelmen. Ik neem dat soort voorwerpen mee naar huis en creëer er personages mee. Ik schroef voorwerpen uit elkaar en combineer ze met andere vormen en materialen. Ik ben dol op Transformer-achtige, machinale vormen. Het moet stoer zijn met een gezonde dosis humor. Door te spelen met kleur, setting en vorm creëer je verschillende lagen van betekenis in levenloze voorwerpen. Langzaam maar zeker komt het karakter tot leven en maakt het zich los van de werkelijkheid.

Lisette Appeldorn BEELD 19
Q

Wat hoop je dat mensen zien in de personages die je maakt?

A

Mijn creaties moeten de fantasie prikkelen. Als je een van mijn personages ziet, moet je je afvragen hoe het personage beweegt en uit welke wereld het afkomstig is. Het personage komt tot leven in het hoofd van de aanschouwer.

Lisette Appeldorn BEELD 54

Nike Sportswear

Dit personage maakte ik met Nike Sportswear. Het is een ondeugend personage, van wie de kop bestaat uit de voorkant van een scooter. Ik zoek altijd naar een beeld dat een gevoel oproept en de persoonlijkheid van het voorwerp het beste naar voren brengt. Het creatieve proces is niet heel bewust. Vaak ben ik gewoon aan het spelen met houding, vorm, voorwerp en kleur en dan ontstaat er vanzelf iets.

Lisette Appeldorn BEELD 04

Tush Magazine

Het MASTERPIECES stuk is onderdeel van een fotoreeks voor Tush Magazine, waar ieder beeld een referentie is naar een meesterwerk. Dit werk verwijst naar de iconische ballonontwerpen van Jeff Koons. Het zachte, groene hoedje staat in compleet contrast met het strakke magentakleurige chroom van de PlayStation-controller. Het contrast van de groene hoed en de kobaltkleurige trui zorgt vervolgens voor een color blocking effect, wat esthetisch enorm lekker werkt.

Lisette Appeldorn BEELD 16

Burberry Beauty

Mijn eerste opdracht voor een groot modehuis was voor Burberry Beauty. Hiervoor heb ik een personage ontwikkeld dat bijna volledig uit lipstickdoosjes bestaat. Ik heb geprobeerd kracht en elegantie te bundelen in een grafisch personage. Dit personage staat met één voet in de werkelijkheid en met de andere in een wereld van fantasie, geïnspireerd door de opvallende, slanke gouden verpakkingen van de lipsticks.

Lisette Appeldorn BEELD

Balmain

Slechts twee weken voor de start van Paris Fashion Week kreeg ik een aanvraag binnen van Balmain, die veertien maskers wilde voor de presentatie van de nieuwe haute couture-wintercollectie. Ze stuurden me de schetsen van de verschillende ontwerpen met de kleuren en de stoffen die ze voor iedere outfit wilden gebruiken. Als basis voor de maskers heb ik mountainbike- en crosshelmen gebruikt, waarna de maskercollectie vanuit een organisch co-creatieproces tot stand is gekomen. Een dag voor de show moest ik al mijn maskers presenteren aan Olivier Rousteing, Balmain’s creative director. Ik was ontzettend nerveus en bang dat hij niet tevreden zou zijn. Met lood in mijn schoenen heb ik hem toen alle maskers laten zien. Gelukkig vond hij alles geweldig.

Lisette Appeldorn BEELD 4
Lisette Appeldorn BEELD 17
Lisette Appeldorn BEELD 40
Lisette Appeldorn BEELD 53
Q

Wat zijn je ambities voor de toekomst?

A

Ik wil mijn oeuvre verder uitbouwen en het verhaal rondom mijn personages meer diepgang geven. Ik zit nu in een transitie van fotografie naar bewegend beeld en ben op zoek naar manieren om de werelden van mijn personages meer kleur te geven en tot leven te wekken. Ook lijkt het me tof als mijn personages in de toekomst draagbaar worden, zodat mensen het ‘masker’ op hun gezicht kunnen plakken.