Van 0 - 100 met Gregor Jaspers, oprichter van The Grey Men’s Skincare: “Als ondernemer moet je goed je succesmomenten vieren”
Gregor – Grey voor vrienden – Jaspers (1976) begon zijn huidverzorgings- en beautymerk The Grey omdat het er voor mannen simpelweg nog niet was. Nu, 6 jaar later, zijn de producten op alle continenten verkrijgbaar en reiken de toekomstplannen tot in de hemel. “Het gaat niet om een rimpelloos bestaan, het gaat om het leven van de beste versie van jezelf.”
Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.
0 – Waar werd het zaadje gepland?
“Dankzij mijn moeder groeide ik op met cosmetica en parfum. Op mijn 13de was mijn slaapkamer gevúld met parfumflessen. Mijn eerste jeugdpuistje werd dan ook niet bedekt met Clearasil maar met Guerlain. Ik was er simpelweg door geïntrigeerd. Mijn toilettas liep over van de huidverzorgingsproducten voor dames, want voor mannen was er niets waar hoge percentages actieve ingrediënten in zat. Was het er wel, dan was het qua formulering bijzonder slecht. Ja, ook bij de grote merken.
Mijn laatste baan voordat ik voor mezelf begon, was als Hoofd Inkoper bij Maison de Bonneterie, mijn droombaan. Niets is echter wat het lijkt want, hoe bizar, binnen één week raakten mijn partner en ik onze banen kwijt. Ik weet nog dat ik zei: ‘maar dan ga ik iets doen wat ik écht graag wil, een skincare-merk voor mannen opzetten’. Mannen willen doorgaans gemak en niet 6 producten op de wastafel. Liever 1 goed product dat alles biedt. Ik ben zelf de formulering gaan samenstellen, want een white label wilde ik per se niet. The Grey moest het verlengstuk worden van wie ik ben. Feitelijk is het zaadje dus gepland bij die uitpuilende toilettas.”
“Mogelijke problemen of obstakels, daar heb ik geen moeite mee.”
30 – Wat kon er allemaal fout gaan?
“Oh, zo ontzettend veel. En toch, mogelijke problemen of obstakels, daar heb ik geen moeite mee. Ik vind het juist lekker om ze aan te pakken. Ik heb een extreem sterk onderbuikgevoel, het is een combinatie van markt-, product-, mensenkennis en vertrouwen in mijzelf. Dat onderbuikgevoel laat ik nooit varen. Dat heb ik één keer gedaan en was zakelijk bijna catastrofaal. Dit had te maken met een malafide leverancier in Azië en waar we net op tijd voor werden gewaarschuwd. Elke fase binnen een bedrijf kent zijn eigen issues. Het gaat niet om een rimpelloos bestaan, het gaat om het leven van de beste versie van jezelf.”
50 –Wanneer dacht je: dit wordt een succes?
“Ik wist wat ik wilde, dus ik ging er volledig voor. Wat mij heeft gekwetst waren mensen dichtbij die zeiden dat het mij niet ging lukken. Toen de emoties waren weggezakt was het zo van: fuck it, het gaat mij wél lukken. Het maakte me juist sterker.
Het gaat mij om de reis, niet om de eindbestemming. Laat mij vooral genieten van al het moois dat we doen én onze klanten zo blij mee maken. Tegelijkertijd ben ik het hele traject vergeten om de succesmomenten te vieren. Dat zullen veel meer ondernemers hebben. Voor onze lancering liet ik 500 handgemaakte dozen maken voor alle grote retailers in de wereld. Het bleek een goede keuze, maar liefst 75% kocht onze producten, ook namen waar ik alleen van droomde. Dat succesmoment hadden we serieus goed moeten vieren!”
“Of het een geheim is weet ik niet, maar wij hebben geen extern geld nodig”
80 –Wat is je geheim?
“Of het een geheim is weet ik niet, maar wij hebben geen extern geld nodig; wij groeien en ontwikkelen op eigen kracht. Misschien is het wel dat wij meer bieden dan alleen skincare. Wij willen alle aspecten van het welzijn van de man kunnen bedienen. Zo verkopen wij onder meer allerlei theesoorten, supplementen en zelfs een slaapmasker van memory foam. Dit jaar gaan we nog flink wat nieuwe producten lanceren.
Heb je stress, slaap je slecht, een tekort aan vitamine-inname? Wij hebben de oplossing voor je. Ik ben oprecht trots op het feit dat ik - komende uit een totaal andere branche - in het diepe ben gesprongen met dit merk en vervolgens mannen over de hele wereld kan helpen aan producten waar ze dagelijks blij en gelukkig van worden.”
100 –Waar droom je van?
“Eén droom is al in vervulling aan het gaan: een eigen geurlijn. Vorig jaar draaiden we enorm goed en daarvoor wilde ik mezelf belonen. Niet met een duur cadeau ofzo, maar met een geurlijn. De eerste geur is inmiddels klaar en ik geniet intens van het hele proces. Weet je, het succes van The Grey is dat alles wat we doen zo ontzettend dicht bij mij staat. Een stip op de horizon heb ik zeker. Ik wil vooral mijn merk uitbouwen tot een merk dat iedereen wil hebben. En dat cadeau voor mezelf? Dat komt er vast wel als ik het bedrijf over 15 jaar verkoop. Ik ben een trots mens zijn als dat zou lukken aan een groot, Frans beautymerk.”
In de rubriek ‘0 – 100’ spreken we ondernemers, artiesten, kunstenaars en aanpakkers die als een raket gaan. Hoe zijn ze begonnen, waar lopen ze tegenaan en waar gaan ze naartoe? Je ontdekt het op Discovered.