
Van 0 - 100 met Hans Ober (TicketSwap): “Lef tonen en innoveren zijn cruciaal om een winnaar te zijn en te blijven”
Ingetogen, stoïcijns en bedachtzaam, maar ook een lefgozer die graag de grens opzoekt: dat is Hans Ober (1988), bedenker en mede-oprichter van TicketSwap. Wat begon met een persoonlijke frustratie, is sinds de oprichting in 2012 uitgegroeid tot een ticketplatform met ruim 18 miljoen gebruikers, wereldwijd. “Als ondernemer zoek ik graag de grens op.”

Hoe kwam je op het idee voor TicketSwap?
“Tijdens mijn studie in Amsterdam is het idee ontstaan, vanuit persoonlijke frustratie. Ik had een kaartje over voor Lowlands en plaatste een bericht op Facebook. De verkoop verliep vreselijk stroef. Ik had er bij gezet dat de eerste persoon die mij een DM zou sturen, het kaartje mocht kopen. Dat bleek een meisje te zijn dat het eigenlijk niet vertrouwde. Bovendien wilde ze het geld liefst pas overmaken nadat ze naar Lowlands was geweest, omdat ze twijfelde of het kaartje wel echt was. Maar dat wilde ik niet, dus maakte ze het over. Ze liep de deur uit met mijn kaartje, terwijl het geld nog niet op mijn rekening stond. Dat duurde 3 dagen. Al met al vond ik het een slechte ervaring. En dacht meteen: hier is een markt voor. Ik wilde graag een betrouwbaar platform creëren waarop vraag en aanbod van kaartjes bij elkaar komen én waarbij de transactie op een veilige en efficiënte manier plaatsvindt.”
Okay, het idee was geboren, maar dan ben je er nog niet. Wat was de volgende stap? Waar ben je gaan versnellen?
"Ik deelde mijn idee met Ruud Kamphuis, een huisgenoot. Hij zag er aanvankelijk niks in. Ruuds compagnon Frank Roor wel. Uiteindelijk hebben we met zijn drieën TicketSwap opgericht, in oktober 2012. In het begin gingen alle transacties nog handmatig, met een rekenmachine en internetbankieren. Daar hield ik mij mee bezig, terwijl Ruud en Frank aan de website konden bouwen. Facebook was echt een versneller voor ons: we hadden een mogelijkheid gevonden om een technische koppeling te maken tussen TicketSwap en Facebook. Dat betekende dat advertenties op TicketSwap automatisch werden doorgeplaatst op Facebook. Toen is de tractie enorm toegenomen. In 2018 heeft Facebook deze technische koppeling helaas de nek omgedraaid. Maar we zijn er goed uitgekomen.”


Je lijkt me een stoïcijns type, maar ook iemand die graag de grenzen op zoekt. Klopt dat? En in hoeverre hebben die eigenschappen je geholpen in je ondernemersreis?
“Ik ben inderdaad iemand die zich niet snel van de wijs laat brengen. Zeker als ondernemer zoek ik graag de grens op. Als je dat niet doet, vaar je simpelweg niet strak genoeg aan de wind. Toen we begonnen, was er geen platform voor tweedehands kaartjes. Sommige partijen probeerden het, maar kregen het niet van de grond. Waarom ze hebben gefaald? Misschien omdat ze te veel hebben uitbesteed aan andere partijen. Wij hadden onze eigen visie, daar waren me mee bezig. En niet met waarom anderen het niet gehaald hadden. Iedereen die ons belde met een klacht, namen we bloedserieus. Dat waren dus geen mensen die zeurden, maar mensen die ons wezen op iets wat niet goed ging. Daar hebben we enorm van geleerd.
Maar we hebben ook een hele zware periode gehad. Vlak voor de pandemie waren we met een grote investeringsronde bezig, maar investeerders trokken zich terug. Gelukkig kwam die investering er alsnog, in juni 2021. Maar we gingen die periode dus in zonder investeerders. De eerste drie maanden waren full on crisis. Qua omzet en tractie ging het natuurlijk heel slecht, gelukkig werd 90% van de personeelskosten gedekt door steunmaatregelen. We zaten in een soort onderhoudsmodus. We hebben aan nieuwe dingen gebouwd, maar konden ze niet testen. Alsof je blind aan het varen bent. In 2022 draaiden we weer een heel goed jaar. Omdat veel evenementen waren doorgeschoven, was het aanbod kaartjes heel groot. Als ik er op terugkijk, waren die eerste maanden een grote blur.”
Wat was er nodig om TicketSwap tot een succes te maken?
"Blijven innoveren, lef tonen en risico’s durven nemen, dat komt als eerste in mij op. Continue innoveren is cruciaal om een winnaar te zijn en te blijven. Achteroverleunen kán gewoon niet. Je hebt altijd buitenstaanders die roepen dat een technische innovatie niet mogelijk is, terwijl het tóch kan. Porsche staat bekend om het keer op keer toepassen van baanbrekende technologieën. Wij proberen dat ook te doen.”

Je hebt het CEO-stokje in juni overgedragen. Waarom? En in hoeverre blijf je verbonden aan TicketSwap?
“Ik vind het moeilijk om mensen steeds maar weer tot in detail te vertellen over de strategie. Je moet ze daarin continue meenemen, terwijl ik best vaak denk: je snapt het nu toch wel? Wanneer iets duidelijk is voor mij, is dat dus niet per se duidelijk voor een ander. Dat was een van de belangrijkste redenen om als CEO te stoppen. Iedereen was bang dat mijn opvolger in de nek zou zitten, maar dat doe ik niet.Ik blijf fulltime aan het bedrijf verbonden, hou me bezig met losse projecten rondom innovatie en dingen die ik als founder nog goed kan doen. We willen meer doen met het bouwen van een community rondom TicketSwap, het kan nog socialer worden. Verder kan als oud CEO en co-founder TicketSwap op verschillende manieren en momenten vertegenwoordigen. Ik zou af en toe kunnen spreken op conferenties en TicketSwap vertegenwoordigen tegenover de pers. En drink af en toe koffie met politici in Den Haag en Brussel. Er is altijd wel iets rondom tech, ticketing en wetgeving gaande.”


Als je nu terugkijkt, wat voel je dan?
“Dat ik supertrots ben op het feit dat er op dit moment 18 miljoen mensen zijn die gebruikmaken van TicketSwap. Dat we al die mensen hebben geholpen, dat we ze een fantastische dag of avond hebben bezorgd. Ik realiseer me ook dat we met TicketSwap de hele markt hebben weten te disrupten. We zijn met succes in een niche markt gedoken. Maar om winnaar te blijven, moet je permanent scherp zijn.”

Tot slot, hoe was het om te rijden in een Porsche 911 GT3?
“Rauw, dat vooral. Een intense en gave rijervaring. Je voelt elk hobbeltje. Je zit heel laag hè? Je voelt de motor achter je trillen. Daar zit een hoop techniek in. Het is gaaf om daar, al rijdend, onderdeel van te zijn. Deze Porsche heeft een stugge vering, terwijl mijn vaders auto luchtvering had. Dat is lekker wanneer je in de cruise control naar Zuid-Frankrijk rijdt. Deze 911 is een jongensdroomauto. Ik houd van grenzen opzoeken, probeer te voelen waar die zijn.”
