Kamperen in stijl: Porsche 911 met daktent
Waar vliegreizen jarenlang enorm in trek waren, kiezen steeds meer mensen ervoor om met de auto op reis te gaan. Caravans en campers zijn enorm populair, maar de echte avonturiers onder ons kiezen voor een eenvoudiger onderkomen: de daktent. Maar de combinatie met een Porsche zie je iets minder vaak.
Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.
Brock Keen is inmiddels een soort van cultfiguur geworden die zijn Instagramvolgers van over de hele wereld inspireert om met hem mee te gaan — althans metaforisch, op een nieuw soort auto-avontuur. Zijn passie voor Porsche, gecombineerd met een voorliefde voor het buitenleven, hebben ervoor gezorgd dat Brocks roadtrips inmiddels een sensatie zijn geworden op sociale media. En dat geldt ook voor zijn onmiskenbare 911.
Brock, zijn vrouw en hun viervoetige Goldendoodle Lucy smaken regelmatig langere tochten in de bergen, om te hiken, mountainbiken of snowboarden. 'Het rijden op deze prachtige wegen tussen de kust en de bergen is perfect met de Porsche', legt Brock uit. Door hun way of life in de buitenlucht kwam het paar ook geregeld bij een plaatselijke kampeerwinkel in Portland, en daar vond Brock een zeer scherp geprijsde daktent. Ideaal voor op hun klassieke Range Rover, zo dacht hij. Echter de tent paste niet op de dakdragers van de oude SUV. Het bleek een geluk bij een ongeluk: de tent paste wel op het rek dat Brock onlangs op de 911 had gemonteerd om hun mountainbikes te vervoeren.
'De rit naar huis leverde veel grappige blikken op', herinnert Brock zich. “Bij elk stoplicht stootten mensen elkaar aan en wezen naar de constructie op mijn Porsche. Toen ik thuiskwam, zette ik meteen de tent op om mijn vrouw ervan te overtuigen dat we hem moesten houden.” En zo geschiedde. Het stel kampeerde voor het eerst in de tent toen zijn een openluchtconcert bijwoonden. Een foto op Instagram ging viraal en de fabrikant van de tent nam contact met Brock op. Ze vonden het fantastisch om hun product op zo’n geweldige auto te zien, maar waren tegelijk ook bezorgd dat de constructie misschien niet sterk genoeg zou zijn. 'Ze nodigden ons uit op hun hoofdkantoor en lieten hun team een volledige stress- en gewichtstest doen op het imperiaal en op de auto zelf. En hij slaagde met vlag en wimpel. Er werd zelfs drie keer zo veel gewicht op de imperiaal losgelaten dan mogelijk had moeten zijn. Toen het bedrijf de constructie eenmaal hadden gecertificeerd, wist ik 100% dat ik de tent erop zou laten zitten.'
Er werden nog een paar subtiele aanpassingen aan de 911 gedaan, waaronder het plaatsen van een koude luchtinlaat, rallylampen en het verlagen van de ophanging met één centimeter. ‘Dat laatste is eigenlijk krankzinnig vanwege de bestemmingen die ik aandoe”, lacht Brock. “Ik weet 100% zeker dat de onderkant van de auto meerdere malen rotsen heeft getoucheerd. Maar het houdt het zwaartepunt laag en dat is maar goed ook. Want ik ben weleens met auto, inclusief de daktent, op drie wielen door een steile bocht gegaan. Inmiddels weet ik dus wel dat de Porsche dit makkelijk aankan.’
Keen heeft al vele roadtrips door het hele land gemaakt, waarbij hij zijn 911 steeds verder buiten de gebaande paden bracht. 'Op de meest afgelegen plekken kom je vaak alleen maar als je de meest fantastische wegen pakt. Dus overdag is het is canyon carving en ‘s avonds slaap je onder een miljard sterren. En het mooiste? De volgende dag doe je het gewoon weer opnieuw. Ik ga er gewoon op uit en rijd naar het soort plaatsen waar je nooit echt een Porsche zou verwachten — laat staan eentje met een daktent!'
Brocks vrouw en Lucy vaste medereizigers. Maar de laatste tijd zijn er ook vrienden mee op avontuur gegaan en wereldwijd is er geleidelijk een soort domino-effect ontstaan. 'De daktent begint nu wel een ding te worden, ja', geeft de avonturier toe. 'We hebben in de herfst een rally gereden met een groep sportwagens. We hebben toen een aantal grind- en onverharde wegen bereden in de bergen rond de Pacific Northwest. Een van mijn maatjes heeft een Carrera uit '88 waar we ook een tent op hebben gezet. En zo langzamerhand zijn er minstens een dozijn anderen die dit hebben laten doen, van Rusland tot China; ze duiken over de hele wereld op en dat is best cool!'
Nu hij zelf al een soort celebrity is geworden, blijft Keen voorlopig de VS verkennen in zijn vertrouwde 911, door zon, regen of sneeuw. En altijd brengt hij de eenvoudige boodschap naar alle automobilisten en vooral de Porsche-aficionados: 'Wees niet bang om met jouw auto te rijden. Wij zijn net de 200.000 kilometer op de teller gepasseerd. Porsches zijn bedoeld om in te rijden, dus ga gewoon naar buiten en doe het!'