
Iconisch design: alles over het beroemde ontwerp van de Fuchs-velgen van Porsche
Al 60 jaar is de Fuchs-velg onlosmakelijk verbonden met de Porsche 911. De oorsprong van dit bijzondere verhaal is een innovatief antwoord op een uitdagende vraag.

Als Porsche twee jaar na de in 1963 geïntroduceerde 911 een lichtere, nog snellere versie van de auto ontwikkelt, wordt besloten om deze 911 S uit te rusten met een totaal nieuwe velg. De ingenieurs van Porsche stellen zichzelf een uitdagend doel: een lichtgewicht wiel dat niet alleen steviger, maar ook minstens drie kilo lichter is dan de stalen velgen die tot dat moment op de 911 zijn gemonteerd.


De firma Otto Fuchs KG, een metaalbedrijf uit Meinerzhagen bij Keulen, helpt Porsche met een baanbrekende oplossing. Omdat een traditionele velg van verschillende, aan elkaar gemonteerde delen qua stevigheid niet geschikt is voor de prestaties die de 911 S zal leveren, bedenkt Fuchs een nieuw productieproces waarbij een aluminium wiel uit één stuk wordt gesmeed. Deze innovatieve methode vormt de oorsprong van wat een legendarische velg zal worden.
Het hart van het wiel wordt gevormd door een markant klaverblad-design van vijf spaken
Ook stilistisch baart het ingenieuze Fuchs-wiel opzien. Het hart wordt gevormd door een markant klaverblad-design van vijf spaken. Het is een idee van Porsche ontwerper Heinrich Klie, in detail verfijnd door Ferdinand ‘Butzi’ Porsche, de oudste zoon van Ferry Porsche.
In de herfst van 1965 wordt tijdens de autoshow van Frankfurt de eerste Fuchs-velg getoond op de nieuwe Porsche 911 Targa. De reacties zijn alom positief, en prompt bestelt Porsche de eerste batch van 5.000 wielen bij Otto Fuchs KG.

Vanaf het modeljaar 1966 worden ‘Fuchsfelge’ niet alleen standaard gemonteerd op de Porsche 911 S, maar is het wiel ook een populaire optie voor andere 911 modellen. Al snel worden ook raceversies van de 911 uitgerust met Fuchs-velgen, die weliswaar gaandeweg steeds verder worden doorontwikkeld, maar qua uitstraling en design onveranderd blijven. Zo raken ze, tot aan het einde van de jaren 80, onlosmakelijk verbonden met de eerste generaties 911 modellen.
De Fuchs-velg is nog altijd een inspiratie voor de wielen van bijzondere Porsche 911 modellen

Zelfs 60 jaar na het ontstaan van het wiel, is het iconische design van de Fuchs-velg nog altijd een inspiratie voor de wielen van bijzondere Porsche 911 modellen, zoals de Sport Classic, de Spirit 70 en de Targa 4S Heritage Design Edition. En heeft Porsche Classic voor liefhebbers zelfs een brede collectie van nieuwe ‘oude’ Fuchsfelge, gemaakt door Otto Fuchs KG voor klassieke 911 modellen. Waarmee het verleden een nieuwe toekomst krijgt.


