Het design van de Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo
Hoewel Zeynep zich laat inspireren door het alledaagse, zijn haar ontwerpen zijn allesbehalve alledaags. Dat is een van de redenen dat wereldsterren als Jennifer Lopez, Rihanna en Cardi B haar schoenen dragen.
Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.
Hoe harder je tegen haar zegt dat ze iets niet kan, hoe vastberadener ze wordt om het tegendeel te bewijzen. Ontwerpster Zeynep (31) wil dat de vrouwen én mannen die haar schoenen dragen zich krachtig voelen. Zeynep is te gast in Eye for Detail, waar ze vanuit haar vakperspectief een Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo reviewt.
Wat is jouw persoonlijke visie op design en vormgeving?
Design is voor mij een vorm van communicatie. Dit betekent niet dat ik met iedere vorm van design kan communiceren. Met kleding kan ik dat bijvoorbeeld niet. De kracht van mijn communicatie zit in de schoen. De hak met name, die heeft echt kracht. De hak symboliseert doorzettingsvermogen. Het leven is niet altijd comfortabel. Maar je moet door.
Hoe zou je jouw stijl omschrijven?
Design kan sexy zijn en dat is voor mij heel belangrijk. Met mijn ontwerpen laat ik zien dat alles mogelijk is, ook al zeggen anderen van niet. Ik zoek graag grenzen op. Wanneer ik een nieuw design aan mijn fabrikant presenteer en die zegt dat het onmogelijk is om te maken, is dat voor mij een bevestiging dat ik goed zit.
Welk effect hoop je op anderen te hebben met jouw werk?
Dat mensen die mijn schoenen dragen zich krachtig voelen. Dat ze zichzelf durven zijn. En dit draait niet alleen om vrouwen; er zijn ook genoeg mannen die er geweldig uitzien op hakken.
Waar komt jouw passie voor het vak vandaan?
“Mijn moeder zegt altijd: ‘Jij wilde alleen maar creëren.’ Ik was met van alles bezig. Eerst wilde ik modeontwerpster worden. Totdat ik achter een naaimachine ging zitten en erachter kwam dat ik daar veel te chaotisch voor ben. Kleding vind ik leuk om te dragen, maar het geeft mij geen energie. Op een dag vroeg een docent mij waarom ik toch altijd hakken droeg en dat heeft mij aan het denken gezet. Voor mij waren die hakken een metafoor voor kracht. Toen ben ik schoenen gaan ontwerpen. Mensen om mij heen hadden geen vertrouwen in me. Ze vertelden me dat ik daar een opleiding voor moest volgen, maar dat advies heb ik volledig in de wind geslagen. Vanaf dat moment was ik schoenenontwerpster.
Hoe heeft jouw carrière zich tot nu toe ontwikkeld?
Ik heb twee studies tegelijkertijd gevolgd. Toegepaste vormgeving aan de Kunstacademie en de opleiding tot Docent Kunst en Vormgeving. Sommige dingen kwamen ook bij toeval op mijn pad. Ik ben een idealist en wil dingen beter maken. Ik vond mijn docent kunstgeschiedenis bijvoorbeeld niet goed genoeg. Toen dacht ik: ik ga een master kunstgeschiedenis volgen en neem die klas over. Dat is uiteindelijk ook gelukt. Tijdens mijn studies liep ik stage bij een schoenenbedrijf in Waalwijk en heb ik ook als freelance schoenenontwerper gewerkt. Het begon heel goed, maar ineens ging het steeds slechter. Merken begrepen mijn ontwerpen niet goed en vonden mij een slechte designer. Ik ging het geloven. Tot ik me realiseerde dat de designs niet slecht waren; ze begrepen het gewoon niet. De match met hun merken was er niet. Toen ben ik voor mijzelf begonnen en zo werd Alzúarr geboren.”
Hoe ziet een ‘doorsnee’ werkdag er voor jou uit?
“Het ligt er heel erg aan hoe ik mij die dag voel. Soms sta ik ‘s ochtends op en dan ga ik die dag de wereld veroveren; op een andere dag zit ik gewoon achter mijn laptop. Soms is het moeilijk te beseffen wat ik meemaak. Mijn medewerkers zijn, in tegenstelling tot mij, heel rustig. Laatst kregen we een aanvraag van Cardi B. Dan ga ik schreeuwend en stuiterend door het kantoor. Maar mijn collega’s bewaren de rust. Op kantoor ontwerp ik zelden, behalve als ik spontaan een idee krijg en dat even snel op papier zet. Ik run het bedrijf en ben ook verantwoordelijk voor de marketing. Ik verzin alle foto- en videoshoots en begeleid tegelijk het productieproces. Daarnaast heb ik ook de Business Fashion Academy opgericht, waar ik ook nog steeds lesgeef.
Wat vind je het allerleukste aan je werk?
Dat ik de vrijheid heb om eigen keuzes te maken. Ik kan doen wat ik wil. Ik mag droomschoenen ontwerpen; welke vrouw wil dat nou niet?!
Waar ligt voor jou de grootste uitdaging in je werk?
Ik ben een perfectionist. Alles moet altijd beter, beter en nog beter. Dat gaat ook zo met het produceren van de schoenen. Dan vraag ik mijn fabrikant om steeds weer iets kleins aan te passen tot ik helemaal tevreden ben. Daar kan ik heel ver in gaan.
Wie of wat zie jij als een grote inspiratie? En waarom?
Inspiratie haal ik uit de dingen die ik meemaak. Ik kan niets ontwerpen zonder gevoel. Ik moet intens verdrietig zijn of vlinders voelen van verliefdheid. Sommige ontwerpen maak ik huilend boven het papier. Emoties zijn zo belangrijk. Iemand waar ik enorm tegenop kijk is Frida Kahlo. Zó gepassioneerd. Zelfs op haar sterfbed was zij nog aan het schilderen, dat wil ik ook. Ik ben heel benieuwd wat ik op mijn zeventigste nog zou ontwerpen.
Wat is qua werk je grootste droom?
Schoenen ontwerpen voor Barbie. Dat lijkt me fantastisch! Daarnaast lijkt het me ook heel interessant om schoenen voor mannen te ontwerpen.