28 nov ’22

Josette schept schoonheid uit afval

Of ondernemer Josette de Vroeg ervan droomde om sieraden te maken? Ze wilde vooral duurzaam ondernemen en zo een kettingreactie veroorzaken. Met haar sieradenmerk NoWa, dat goud en zilver uit oude telefoons wint, doet ze het inmiddels allemaal. ‘Focus houden is een uitdaging, maar door regelmatig stil te staan bij wat ik wil bereiken, krijg ik meer gedaan.’ NoWa staat voor no waste. Josette’s ontwerpen laten de waarde van afval zien.

Josette de Vroeg

Josette No Wa Josette NOWA
Thisisnowa cover

Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.

Q

Wat was de kip en wat was het ei? Je ambitie om duurzaam te ondernemen of de droom van een eigen sieradenlijn?

A

Ik werkte nog bij Closing the Loop, een bedrijf dat weggegooide telefoons in Afrika verzamelt. Daar zag ik de omvang van het probleem. De afvalstroom van elektronica groeit het snelst ter wereld, drie keer sneller dan die van plastic. Maar in al dat afval, zoals telefoons, zitten heel veel waardevolle grondstoffen. Die kennis zette mij aan het denken. Hoe kon ik van de verborgen schatten in het afval iets maken waar mensen blij van worden en waarvoor ze willen betalen? Zo ontstond NoWa. De creatieve uitdaging die een sieradenlijn met zich meebrengt, vind ik heel gaaf. Door sieraden een verhaal mee te geven van duurzaamheid, laat ik de waarde van afval zien. Dat zou ik dan ook mijn roeping noemen: to see the beauty in waste.

Nowa seeing the beauty in waste scaled
Q

Ontwerp je de sieradenlijn van NoWa zelf?

A

Sommige sieraden ontwerp ik zelf en sommige laat ik ontwerpen, zoals door ontwerpster Eva Schreuder. Zij laat het ambachtelijke van NoWa spreken. Onze eerste collectie Eternal Connection is wel mijn ontwerp, het symboliseert de eeuwige verbinding. Eeuwig, omdat we, als we meer zouden recyclen, grondstoffen als goud en zilver tot in de eeuwigheid zouden kunnen gebruiken. Veel mensen denken dat er een verschil is tussen goud uit de grond en gerecycled goud, maar dat is er niet. Het is van precies dezelfde kwaliteit.

Q

Waarom is het belangrijk dat de sieraden van NoWa de drager herinneren aan hun oorsprong?

A

Ik wil consumenten bewust maken van de spullen die ze kopen. Mensen vinden het ook gewoon leuk om te zeggen: ‘Kijk, deze ketting is van oude telefoons gemaakt.’ Zo verspreidt NoWa’s verhaal zich, merk ik. Weinig mensen weten dat er goud en zilver in oude telefoons zitten, dus met zo’n opmerking opent zich een gesprek. En dat is wat we willen: verbinden, een kettingreactie veroorzaken. Met als uiteindelijke doel dat mensen oude telefoons uit hun lade halen en inleveren, zodat de grondstoffen een tweede leven krijgen.

Josette No Wa Wist je dat A56
Josette No Wa Wist je dat A55
Q

Wat maakt verbinding zo belangrijk voor NoWa?

A

Verbinding, de band die je met elkaar hebt, kun je door middel van een sieraad tonen. Iedere dag dat je het draagt, word je herinnerd aan die verbinding. Dat vind ik zo tof aan sieraden, dat ze een emotionele waarde hebben. Ook 'tijdloosheid' is iets wat ik belangrijk vind voor NoWa. We maken sieraden die jaren mooi blijven. Dat is nog een reden waarom ik het leuk vind om een ontwerp opnieuw te gebruiken. Meerdere NoWa-ontwerpen zijn te dragen als armband, als ketting of aan een oorbel.

Q

Wat is het allermooiste aan duurzaam ondernemen?

A

Dat het verhaal altijd klopt. Het is gewoon zo logisch. Ik hoef niets sexy te maken. Ik heb echt het gevoel dat wat ik doe nodig is, dat we er de wereld een stukje mooier mee kunnen maken en tegelijkertijd bijdragen aan meer bewustwording.

Josette No Wa NOWA Hardboards4
Josette No Wa NOWA Hardboards3
Q

En wat is het allermoeilijkste?

A

Het allermoeilijkste, of je nu duurzaam onderneemt of niet, is focus houden. We vertellen mensen op drie verschillende manieren over recycling. Naast de waarde tonen van afval door middel van sieraden, bieden we educatie op basisscholen en helpen we bedrijven campagnes opzetten om oude telefoons in te zamelen. Het is altijd druk. Mijn grootste les als ondernemer is dan ook dat je af en toe moet pauzeren en de balans moet opmaken. Ook al blijft het druk, ik plan elke maand een moment in om aan mijn strategie te werken. Het klinkt simpel, maar door regelmatig stil te staan bij wat ik bereiken wil, krijg ik meer gedaan.

Josette No Wa NOWA Hardboards2
Josette No Wa NOWA Hardboards