25 feb ’25

Zo veroveren tweelingzussen Joyce en Raissa de Haas de cocktailwereld

Al ‘op kot’ in Antwerpen brouwden tweelingzussen Joyce en Raissa de Haas (1990) eigen drankjes in hun studentenkeuken. Inmiddels genieten klanten in ruim 45 landen van de mixers en tonics van Double Dutch Drinks, en willen de zussen nu de supermarkten veroveren. “We hebben doorgezet, soms met een vleugje naïviteit."

12februari2025 Porsche Discovered Joyce Raissa Qi Qivisuals DIB9545 edit © Fotografie: Danique Jaspers

Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.

Forbes Magazine plaatste de tweeling in de prestigieuze 30 under 30 Europe-lijst en onlangs ontvingen ze de King’s Award for Enterprise van de Britse koning, maar het meest trots zijn Joyce en Raissa op het vertrouwen dat ze kregen van de familie Heineken. “Sinds 2020 zijn ze aandeelhouders van ons bedrijf, dat was echt een groot compliment”, vertelt Joyce. 

“Onze focus lag altijd op horeca, omdat we geloven dat je daar een merk kunt bouwen. In de horeca kun je de perfecte beleving neerzetten”, vertelt Raissa. Toch is het voornaamste doel voor 2025 het veroveren van de supermarkten in de landen waar ze actief zijn. De kleine flesjes moeten opvallen tussen alle andere frisdrankmerken en dat betekent investeren. “We moeten ervoor zorgen dat we op ooghoogte te vinden zijn in supermarkten om zo de aandacht te pakken, maar we zijn ook continu bezig met het sterker neerzetten van ons merk.”

12februari2025 Porsche Discovered Joyce Raissa Qi Qivisuals DIB9065 2
12februari2025 Porsche Discovered Joyce Raissa Qi Qivisuals DIB8889

Gat in de markt

Als het gaat om smaakontwikkeling, lag de focus in de drankenmarkt voorheen vooral op gins, rums en wodka’s, maar het aanbod van echt goede mixers en tonics bleef achter. Dat frustreerde Joyce en Raissa, vandaar dat ze zelf aan de slag gingen. Met vers fruit, kruiden en gedroogde specerijen maakten ze siropen in eigen keuken. Zo ontwikkelden ze hun eerste smaakcombinaties: komkommer-watermeloen en granaatappel-basilicum. “Ja, en de komkommer-watermeloen behoort nog steeds tot onze bestsellers.” Inmiddels hebben ze daar 8 extra smaken aan toegevoegd en zijn ze nog steeds nauw betrokken bij het maakproces. “Onze smaken ontstaan uit het experimenteren met eigen siropen, maar nu werken we met een flavour developer die de smaken verder verbetert", zegt Raissa. 

12februari2025 Porsche Discovered Joyce Raissa Qi Qivisuals DIB9313
“In het begin gingen we echt met ons koeltasje met drankjes van bar naar bar”

De weg naar succes was zeker niet zonder hobbels en in de beginjaren maakten de zussen lange dagen. Het ontwikkelen van de smaken, contact leggen met distributeurs en het werken aan hun naamsbekendheid, alles deden ze zelf. “In het begin gingen we echt met ons koeltasje met drankjes van bar naar bar in Londen om de bartenders te overtuigen van de kwaliteit van onze mixers.” Nadat ze een paar goede horecazaken in Londen wisten te strikken, volgden er gelukkig steeds meer. “We stapten in een competitieve markt en we moesten het opnemen tegen de grote gevestigde merken. Dat was echt niet altijd makkelijk.” Na 2 jaar bouwen en meerdere investeringsrondes namen ze in 2017 hun eerste werknemer aan. Inmiddels hebben de zussen een team van 25 man voor hen werken vanaf hun hoofdkantoor in Londen. 

12februari2025 Porsche Discovered Joyce Raissa Qi Qivisuals DIB8918

Complementair duo 

De samenwerking tussen de tweelingzussen gaat soepel. “We zijn open en eerlijk naar elkaar, en zeker een stuk directer dan tegen andere collega’s. Soms zorgt dat voor ruzie, maar dat lossen we heel gauw weer op”, vertelt Joyce. “Ik ken alle gezichtsuitdrukkingen van Joyce, dus in een meeting weet ik direct hoe ze ergens over denkt”, voegt Raissa toe. Ook qua werkzaamheden vullen de 2 elkaar perfect aan. “We kunnen het werk zo verdelen dat we ieder kunnen doen waar we goed in zijn en blij van worden.” Zo draagt Joyce de verantwoordelijkheid voor finance, operations en export en houdt Raissa zich bezig met branding, marketing en sales. “Ik open eigenlijk nooit PowerPoint en Raissa wordt helemaal niet blij van Excel”, vertelt Joyce. 

“Het zijn niet allemaal grote successen, maar vooral kleine succesjes iedere dag”

Hun tijd spenderen ze de laatste jaren tussen Antwerpen en Londen. “De ene week pak ik de trein die kant op en de andere week is Joyce aan de beurt”, vertelt Raissa. Op hun weg naar succes vonden ze altijd steun bij elkaar. “We hebben doorgezet, soms met een vleugje naïviteit, maar het was een kwestie van hard werken en gewoon doen.” Ook zorgen ze ervoor dat ze alle successen - groot of klein - blijven vieren. “Het zijn niet allemaal grote successen, maar vooral kleine succesjes iedere dag. Dit proberen we dan te vieren met een lekker etentje of natuurlijk een goede gin tonic.” 

12februari2025 Porsche Discovered Joyce Raissa Qi Qivisuals DIB8825 edit

Over de streep

Na hun opleiding aan de Universiteit van Antwerpen gingen de 2 aan de slag in de bankenwereld. “Maar we misten de creativiteit in ons werk.” Ze verhuisden naar Londen voor een tweede master,  waar hun afstudeerscriptie tevens het businessplan voor Double Dutch Drinks werd. Met het plan wonnen ze een geldbedrag dat fungeerde als startkapitaal voor het bedrijf. Ze geven toe dat deze beurs hen echt over de streep trok. “Zonder die beurs denk ik dat we gewoon voor een werkgever zouden zijn gaan werken. Onze vader zei altijd dat je beter eerst kunt gaan leren en fouten maken in een bedrijf en daarna pas voor jezelf moet beginnen. Daar hebben we dus niet naar geluisterd”, lacht Raissa. 

“Wacht niet op perfectie, maar begin gewoon; je kunt altijd bijsturen”
12februari2025 Porsche Discovered Joyce Raissa Qi Qivisuals DIB9247
12februari2025 Porsche Discovered Joyce Raissa Qi Qivisuals DIB9101 edit

‘Wacht niet op perfectie’

Bij het uitbouwen van hun mixer imperium, kijken de zussen niet alleen naar groeimogelijkheden en winstmarges. “We willen duurzaam ondernemen en blijven innoveren. We kijken hoe we onze supply chain zo goed mogelijk kunnen inrichten en lokaal kunnen produceren met minder plastic”, legt Raissa uit. Begin vorig jaar ontving Double Dutch Drinks dan ook hun B-corp certificering. De zussen hebben na 10 jaar voldoende ervaring opgedaan om wat tips te delen met andere startende ondernemers. Raissa: “Je netwerk is ontzettend belangrijk, zorg dat je de juiste mensen vindt en contact met hen onderhoudt. Uiteindelijk kun je via je netwerk ver komen.” En Joyce: “Wacht niet op perfectie, maar begin gewoon; je kunt altijd bijsturen.”