16 mrt ’23

De ondernemersles van Juul Manders

Serieondernemer Juul Manders heeft aan de wieg gestaan van tientallen startups en ondernemingen. De meeste mensen kennen hem als de oprichter en CEO van voetbalcommunity 433, contentbureau Wannahaves en modemerk BALR., dat hij samen met zakenpartner Ralph de Geus en oud-profvoetballer Demy de Zeeuw oprichtte.

Juul Manders 1 of 2

Inmiddels bereiken zij dagelijks miljoenen volgers via sociale media, ontwikkelen ze campagnes voor grote merken als Puma, AXE en Activision, en openen ze wereldwijd de ene na de andere winkel. Juul lijkt geen moment stil te zitten: ‘Ik heb van nature niet veel geduld en wil altijd keihard vooruit.’ Maar geldt dat voor alles? Of zijn er momenten dat hij pas op de plaats maakt? De ondernemersles van Juul Manders.

'Go slow to go fast'
Juul Manders

Vanuit mijn eigen mentaliteit heb ik de neiging om nieuwe werknemers vanaf dag één veel vrijheid en verantwoordelijkheid te geven. In ruil verwacht ik hier ook direct veel voor terug, maar dat is een verwachting die niet iedereen waar kan maken. Helaas leidt dit regelmatig tot teleurstelling. Om hiermee om te gaan leerde Frans van Houten, de voormalig CEO van Philips, mij een wijze les waar ik mijzelf nog dagelijks aan probeer te houden: ‘go slow to go fast’. Een moeilijke, maar belangrijke les die mij veel heeft gebracht.

‘Go slow to go fast’ betekent voor mij dat ik nieuwe werknemers de tijd moet gunnen om rustig te beginnen. Ik heb geleerd nieuwe mensen aan de hand mee te nemen binnen het bedrijf en tijd te investeren in hun opleiding. Zo kunnen ze mij, mijn aanpak én het bedrijf door en door leren kennen. Zodra ze eenmaal met mij op één lijn zitten, kunnen ze net zo hard gaan als ik. En als nieuwe mensen eenmaal op de gewenste snelheid zitten, is het aan mij om ervoor te zorgen dat we deze snelheid met z’n allen vasthouden. Dan verandert ‘go slow to go fast’ in ‘keep the speed’ en zijn er geen grenzen aan wat je kunt bereiken.