14 nov ’22

Toprestaurants staan in de rij voor deze jonge keramiekkunstenaar

Onvervalst authentiek. Toprestaurants lopen weg met de designstukken van de jonge keramiekkunstenaar Roy Merkx, oprichter van Prime Studio. Van presentatiestukken in de vorm van een knolselderij, tot porseleinen borden met eigen glazuurrecept; Merkx’ signatuur is maatwerk. Hoe krijgt deze moderne ambachtsman met “uitstervend beroep” zijn visie gerealiseerd? ‘Zolang je kijkt zonder oordeel, is alles inspiratie.’

Roy Merkx
Q

Hoe kwam je voor het luxe horecasegment te werken?

A

Ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik iets moest doen met mijn talent voor keramiek. Mijn niche in de horeca is eerder vanzelf ontstaan dan dat ik het als gericht doel zag. Ik werk voor allerlei klanten die naar maatwerk verlangen. In het luxe horecasegment hechten ze veel waarde aan objecten die bijdragen aan de totaalbeleving.

Q

Waar komt de naam Prime Studio vandaan?

A

De verwijzing naar primal is een knipoog naar onze grondstoffen. We maken materialen zelf en hanteren eigen recepten. Zo weten we dat al onze materialen honderd procent porselein zijn, zonder toevoegingen. Voor ons glazuur hanteren we ook een eigen recept, we voegen verschillende grondstoffen toe om het anti-kras en vaatwasserbestendig te maken.

Roy Merkx IMG 3866
Roy Merkx Rozario 2022 02 19 047
Q

Wat is het signatuur van Prime Studio’s werk?

A

De objecten die ik maak, moeten uniek zijn en uniek ogen. Ik spreek expres over objecten en niet over servies: voor servies kun je naar de winkel, voor onze objecten niet. Geen enkele klant krijgt iets wat al bestaat, want het object is toegespitst op hun concept en sfeer. Het object moet opgemerkt worden, zonder af te leiden van de presentatie.

Q

Waar doe je inspiratie op voor je ontwerpen?

A

Zolang je kijkt zonder oordeel, is alles inspiratie. Ideeën sla ik op als notities zodat ik ze later kan inzetten om een brug te slaan tussen klant en object. Zo’n maakproces kan tussen de drie tot zes maanden duren. Hoeveel ruimte ik krijg om een eigen ontwerp te maken, hangt af van de klant. Soms heeft iemand al een specifiek idee. Het realiseren en bruikbaar maken van zo’n idee is waar veel tijd en denkwerk in gaat zitten.

Roy Merkx Rozario 2022 02 19 001
Q

Met of voor wie werk je het liefst?

A

Met bedrijven en mensen die geen kennis hebben van porselein. Zij zien geen beperkingen in het ontwerpproces. Hierdoor word ik uitgedaagd bij het maken van het product.

Q

Kun je een voorbeeld geven hoe je ideeën tot leven laat komen?

A

Voor restaurant Noor ontwikkelde ik een porseleinen bord in de vorm van een knolselderij. De eigenaren Jeroen en Marleen presenteerden hun beroemde gerecht al in dit stuk groente. De vorm stond dus al vast, maar De Knol is in samenspraak ontstaan. Een ander voorbeeld zijn mijn keramieken manden voor een kaviaargerecht voor De Rozario. Gasten kunnen dat gerecht zelf samenstellen door ingrediënten uit verschillende streken te combineren, een foodsharing concept. Met de manden leg ik de link met de oorsprong van kaviaar, die als delicatesse ontdekt is langs de zijderoute. In mijn concept werden langs deze route lokale producten gegeten en meegenomen in manden.

Roy Merkx 8dbf41b1 9d53 49cd b86c c6456031d93e
Roy Merkx Rozario 2022 02 19 002
Roy Merkx Rozario 2022 02 19 003
Q

Voor welk gerecht is een ontwerp maken moeilijker dan je zou denken?

A

Ik doe een uitstervend beroep. En het allermoeilijkste object om te maken is dan ook iets wat we tegenwoordig voor lief nemen: een onvervormd bord van porselein. Je hebt jarenlange ervaring nodig en veel trial and error moeten doorstaan om ook maar in de buurt te komen van fabrieksprocessen.

Q

Waar droom je nog van?

A

Ik zou graag, naast het ontwerpen van horecaproducten, ook hotels, huizen, bedrijven en lobby's willen voorzien van unieke vormen. Keramiek, of in breder perspectief het maken van mallen, is goed inzetbaar in de kunst- en designwereld. Ik wil me de komende jaren ook in deze wereld profileren.

Roy Merkx Rozario 2022 02 19 006