• Fashion

L’Art de l’automobile: haute couture in een wereld van auto’s

Frans fashion label “L’art de l’automobile” wilt meer artistieke vrijheid in een zakelijke autowereld. Het Parijse modemerk - geleid door Arthur Kar - brengt de kunst- en autowereld samen met een eclectische Porsche 968.

In een Parijs’ atelier werkten ontwerpers 18 maanden lang met drift en aandacht aan het ontwerp van de auto. De auto kreeg de naam “968 L’ART”. Het artistieke voertuig maakte zijn debuut in het Marais District, als onderdeel van een kunsttentoonstelling tijdens de Parijs fashion week.

De oorsprong van Arthur’s verlangen

De in Libanon geboren Arthur ontdekte zijn passie voor auto’s terwijl hij op zoek was naar een baan en op een warme zomermiddag een Porsche-garage binnenwandelde. “Ik was meteen verkocht. Ik wist dat ik mijn plek gevonden had. Iedere week keerde ik terug en smeekte ik de manager om een baan.” Na maanden bedelen, kreeg Arthur zijn zin. “Het was een geweldige baan, tussen alle motorolie, bouten en auto onderdelen. Maar het gaf me niet het gevoel dat ik iets blijvends creëerde; iets dat van mij was. En dat was wat ik juist wilde. Ik wilde de wereld mijn eigen visie laten zien.”

L’Art de L’Automobile

Arthur verliet Libanon en verhuisde naar Parijs, waar hij modeontwerper Adrien Leborgne ontmoette; net als hij een liefhebber van tijdloos design. “Ik zag vrijwel onmiddellijk tal van kansen. Ik vertelde hem: ‘wij gaan grenzen verleggen’ Niet veel later richtte ik L’Art de L'Automobile op.”

Het kostte veel tijd om L’Art de L’Automobile op te bouwen, dat zowel auto’s als kleding maakt. Na jaren hard werken kreeg Arthur eindelijk de kans om samen te werken met zijn grote liefde: Porsche. Het automerk gaf hem de creatieve teugels om het 30-jarig bestaan van de 968 te vieren. “De auto moest de materialisering worden van onze dromen, onze eigen visie met onze eigen lijnen.”

Een onalledaags ontwerp voor alledaags gebruik

Voor het ontwerp haalde ‘L’art de l’automobile’ inspiratie uit de retro vibes van de jaren ‘90, waar hij een verfrissende, moderne flair aan toevoegde. Het collectief ontwikkelde speciale groene verftint voor het project. Voor de achterkant van het voertuig haalde het label inspiratie uit klassieke modellen van de Porsche Speedster. De achterlichten zijn compleet herontworpen met de letters ‘KAR, de naam van L’Art’s eigenaar en creative director, Arthur Kar. Het open dak verandert de auto in een roadster, geschikt voor dagelijks gebruik, wat precies past bij de praktische insteek van het streetwear label.

Een rijke collectie aan grote namen

Voor het interieur van de auto werkte L’ART samen met TAG Heuer, Recaro en Bose. TAG Heuer ontwikkelde een stopwatch voor in het dashboard. Recaro designde handgemaakte stoelen met kwaliteitsleer en Bose ontwierp een customized audiosysteem met innovatieve geluidselementen.

Om de lancering van de 968 L’ART te vieren, lanceert het modelabel twee verschillende modecollecties, die verkocht worden in high-end fashion stores en online. Een opvallend hoogtepuntje is de exclusieve luchtverfrisser in samenwerking met cosmeticamerk Byredo.