
Maddie Raedts was een pionier in influencer marketing en deelt haar wijze lessen nu met andere ondernemers
Maddie Raedts is pas 21 als ze Influencer Marketing Agency (IMA) opricht. Na 10 jaar keihard werken in een door mannen gedomineerde marketingwereld verkoopt ze haar succesformule. Maar wil daarna vooral doorgaan met ondernemen. Als consultant en partner bij snelgroeiende bedrijven deelt ze nu haar ervaringen en ondernemerspassie. “Alles wat ik geleerd heb als ondernemer, komt ontzettend van pas.”

Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.
Buiten dendert de tram voorbij en navigeren tientallen fietsers zich een weg door het Amsterdamse verkeer. Maar binnen in het huis van Maddie (1988) is daar niets van te horen. “Het is hier heerlijk rustig en kalm”, zegt ze met een kop koffie aan de keukentafel. Net zo kalm als Maddie zelf. Sinds ze 5 jaar geleden haar succesvolle Influencer Marketing Agency (IMA) verkocht aan marketingbureau Monks, is haar leven in versnelling teruggegaan. “De tijd met IMA was fantastisch, maar ook slopend. Achteraf denk ik soms wel: we hadden er meer van moeten genieten.” Iets dat ze jonge ondernemers nu op het hart drukt: “Ik vertel hen echt: het is zó leuk wat je aan het doen bent, vergeet niet je successen af en toe te vieren.”


Uitvinden van influencer marketing
Het idee voor IMA ontstaat tijdens een bijbaan die ze naast haar studie aan het Amsterdam Fashion Institute heeft. “Ik werkte in 2010 bij mode-platform Fashiolista, dat was net opgericht. Het was mijn eerste kennismaking met de digitale start-up wereld, maar ik was er meteen door gefascineerd. Iets kunnen bedenken, testen, implementeren en meteen resultaat zien vond ik razend interessant.” Maddie ziet hoe de eerste modebloggers langzaam meer invloed krijgen en weet: hier moeten we iets mee. “Ik voelde dat hier iets in zat. Het was nog ver vóór Instagram, maar het feit dat mensen niet meer alleen naar modetijdschriften konden kijken, maar opeens ook foto’s van hun eigen hippe outfits online konden zetten: dat werd heel groot.”
“We waren continu op reis, gingen de hele wereld over om ons idee aan de man te brengen”
Samen met Fashiolista-collega Emilie Tabor richt ze IMA op “Influencers koppelen aan grote merken: er was nog helemaal niemand die dat deed. Toen Instagram daarbij kwam, ontplofte het echt. IMA groeide heel snel, we waren continu op reis, gingen de hele wereld over om ons idee aan de man te brengen.” Ze lacht: “We waren jong en hongerig, hadden geen enkele angst. Die naïviteit die je op die leeftijd nog hebt, heeft ons heel ver gebracht.”

Keiharde topsport
In 10 jaar tijd groeit IMA naar 100 medewerkers en kantoren in New York City en Los Angeles. en in 2020 is het voor Emilie en Maddie tijd voor de volgende stap. “Door onderdeel van een groep als Monks te worden, konden we een versnelling maken in onze internationalisering en influencer marketing nog verder op de kaart zetten. En het gaf ruimte voor onszelf om door te ondernemen op andere manieren. Het was topsport wat we met IMA deden. We hadden continue jetlags, werkten ons een slag in de rondte. De druk was enorm hoog.” Ze legt haar hand op haar borst “Als ik er nu aan terugdenk, krijg ik soms zelfs nog dat beklemmende gevoel. Het was een geweldige tijd en ik heb enorm veel geleerd, maar op een gegeven moment realiseerde ik me dat ik nog zoveel andere dromen had en daar iets mee wilde.”


Zoals het verder ondernemen en bouwen van nieuwe bedrijven. Met haar management consultancy bedrijf MbyM Studios adviseert en participeert Maddie tegenwoordig bij snelgroeiende merken. “Dat vind ik het allerleukst, om te bouwen en bedrijven goed neer te zetten.” Twee jaar geleden verhuist Maddie met haar gezin tijdelijk naar Los Angeles om daar een nieuwe start-up te lanceren als CEO en co-founder van een nieuwe social shopping app BOND. “Ik begon daar echt weer vanaf nul. Het was een hele leerzame ervaring, maar sloot tegelijkertijd perfect aan bij alles wat ik eerder gedaan had met IMA. Ik heb er een heel team gebouwd, merken en influencers op de app aangesloten en het marketingplan uitgewerkt. De vrijheid om dat soort dingen te kunnen doen vind ik heerlijk en geeft mij heel veel voldoening.”

3-0 achter in de boardroom
Inmiddels is ze weer terug in Amsterdam en adviseert ze ondernemers, vooral vrouwen, op basis van haar eigen ervaring. “Ik herken me heel erg in hun ondernemerspad. Influencer marketing is nu heel anders dan toen wij IMA begonnen. Het businessmodel is ondertussen veranderd, en de creator economy blijft zich her-uitvinden. Dat vind ik razend interessant om actief in te blijven. Alles wat ik geleerd heb als ondernemer, komt ontzettend van pas.” Ook de gemaakte fouten. “Helaas wordt er als jonge ondernemer nog te vaak misbruik van je gemaakt, zeker als vrouw in de door mannen gedomineerde marketingwereld. Helemaal 15 jaar geleden. Wij stonden als 22-jarige vrouwen vaak al met 3-0 achter in de boardroom. Daarom probeer ik jonge ondernemers nu te helpen, ik wil een voorbeeld zijn voor andere vrouwen. Investeerders willen vaak een groot stuk van je bedrijf hebben, maar je idee zal maar een groot succes worden en je hebt dan de helft al weggegeven. Er zijn daar veel verschillende vormen in te vinden.”


“Als ik mijn tanden ergens in zet, krijg je mij echt voor 200%”
Vrijheid en voldoening
Succes is voor Maddie niet per se gerelateerd aan een groot bedrijf of veel geld. “Plezier hebben in wat je doet en de vrijheid hebben om te werken waar je wil, met wie je wil en aan wat je wil. Dat is voor mij succes.” Voldoening is daarbij het kernwoord: “Na de verkoop van IMA ging ik op zoek naar een nieuw doel waar ik voldoening uit kon halen. Het was voor mij meteen duidelijk dat dit in het blijven ondernemen zat, en ik vond dat met BOND in mijn LA-avontuur. Dat was heel spannend, maar dat het me gelukt is met alle bedrijven waar ik nu aan werk, vind ik ook echt een succes.” Blijven ondernemen en nog meerdere bedrijven succesvol uitbouwen is Maddie’s toekomstdroom. “Ik ben nu moeder, maar ook nog steeds die ambitieuze vrouw; ondernemen zit echt in mij. Iets neerzetten waar je een stukje van je visie nalaat, vind ik mooi. IMA is toch iets dat ik achterlaat in het medialandschap. Ik hoop in de komende jaren nog wel een of meerdere bedrijven te kunnen neerzetten en uitbouwen. Als ik mijn tanden ergens inzet, krijg je mij echt voor 200%.”
