1 mei ’23

De ondernemersles van Martijn van Rooy

Met de introductie van een geurabonnement wisten broer en zus Martijn en Floor van Rooy de traditionele parfumindustrie in korte tijd te ontwrichten. Met Parfumado nemen zij gebruikers mee op een ontdekkingsreis door de wereld van parfum. Hun algoritme bepaalt aan de hand van zeven vragen welke parfums het beste bij jou passen.

FOTO2 0345

Van bekende topmerken als Versace tot exclusieve niche parfumhuizen als Miller Harris: bij Parfumado ontvang je de pocketsize parfumflesjes eenvoudig via de post. Met meer dan 100.000 klanten is Parfumado één van de snelstgroeiende online aanbieders van parfum in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk, met de ambitie om Europees marktleider te worden. Dat niet alleen; met een schat aan gebruikersprofielen en reviewdata richten Martijn en Floor Rocket Campaigns op, een tweede onderneming die beauty- en parfummerken de mogelijkheid biedt om gericht proefmonsters te verspreiden. Maar het succes betekent niet dat alles altijd van een leien dakje gaat. ‘Er zullen altijd tegenslagen zijn’, aldus Martijn. ‘Hoe je hiermee omgaat, dat maakt het verschil’.

FOTO18 1603
Stel je flexibel op en laat je niet uit het veld slaan door een probleem of tegenslag

De parfumindustrie is een traditionele high-end business, waar de nieuwste innovaties niet bepaald omarmd worden. Daarom was het geen walk-in-the-park om Parfumado te laten groeien. Wij hebben, net als iedere ondernemer, veel risico moeten nemen om Parfumado levensvatbaar te maken en daarbij hebben we uiteraard ook de nodige tegenslagen moeten verwerken.

Vanaf het moment dat het idee voor Parfumado ontstond, waren er problemen en uitdagingen. Van ‘Hoe overtuigen we parfummerken van dit concept, terwijl zij hun merken zo sterk bewaken?’ tot ‘Hoe kunnen we klanten online parfumadvies geven terwijl geur zó persoonlijk is?’. Wij hebben deze ‘problemen’ altijd als kansen gezien, omdat we ons realiseerden dat de antwoorden er nog niet waren. En dit klinkt misschien een beetje cliché, maar als de antwoorden makkelijk waren geweest, dan zou er waarschijnlijk al een soortgelijk bedrijf bestaan.

FOTO18 1936
FOTO17 1750

Wat ons heeft geholpen bij het nemen van risico’s, is het bewustzijn dat je heel veel fouten gaat maken en dat dit helemaal niet erg is, zolang je er maar van leert en er je bedrijf beter mee maakt. Dat neemt niet weg dat er altijd tegenslagen zullen zijn. Een week na het afronden van een langlopend en uitputtend - maar wel succesvol - financieringstraject, stopte een belangrijke merkpartner bijvoorbeeld de samenwerking. Dat deed pijn, maar we waren nog zo blij dat het financieringstraject geslaagd was dat we de teleurstelling niet te veel ruimte wilden geven. We hebben het geaccepteerd en zijn doorgegaan. Uiteindelijk hebben de zaken er niet onder geleden en zijn we juist harder doorgegroeid. Flexibel zijn in hoe je tegenslagen benadert, helpt ons om de motivatie hoog te houden en ons einddoel niet uit het oog te verliezen.

FOTO9 0928