Jongensdroom: zo werd de speakertechnologie van Mattias en Timothy Scheek miljoenen waard
Soms hadden ze maanden geen salaris en aten bonen uit blik, maar stug bleven de broers Mattias en Timothy Scheek doorwerken aan hun revolutionaire speakertechnologie. Na afspraken met 12 bedrijven in Silicon Valley is er in 2022 dan eindelijk loon na hard werken: een superdeal met Sonos. “Het voelde niet als het winnen van de loterij.”
Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.
Mattias Scheek (1993) en zijn broer Timothy (1991) zitten relaxed aan tafel in de huiskamer van het Sonos-kantoor in Hilversum. Nadat ze hun speakertechnologie Mayht verkochten, zijn ze tevens direct bij de Amerikaanse audiogigant aan de slag gegaan. “Ons team is ook overgenomen en wij zijn hier nu in dienst als hardware directors,” vertelt Timothy. Hoe knutselen aan een jongensdroom leidde tot een waar techsprookje.
“We waren altijd óf heel hard muziek aan het luisteren óf aan het boren en zagen”
De buren
Technologie is al van kinds af aan een passie van beide broers. Timothy: “We bouwden veel met Lego, maar dat werd al snel saai. We gingen kijken naar andere dingen en begonnen objecten uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Waaronder ook speakers.” Mattias vult aan: “Het mooie aan speakers is dat ze in de basis heel simpel zijn. Je sluit plus en min aan en je hebt al geluid!” Speakers zijn bovendien nauw verbonden met de andere passies van de broers: muziek, games en film. “Daar heb je goede speakers voor nodig, maar wat wij van ons spaargeld konden kopen was niet indrukwekkend. Toen dachten we: we maken ze zelf. In tweedehandswinkels kochten we speaker-units en maakten er grotere luidsprekers van met meer bas.” Timothy lacht: “De buren belden regelmatig aan of het wat zachter kon. Zij, maar ook onze ouders, hebben veel van ons geaccepteerd. We waren altijd óf heel hard muziek aan het luisteren óf aan het boren en zagen.”
Nachtelijke notitieboekje
Als Timothy Acoustic Product Sound Design gaat studeren in Utrecht, kiest Mattias voor een opleiding Industrial Design aan de TU Delft. Een gouden combinatie blijkt al snel. Timothy: “Ik bedacht een ontwerp, maar Mattias kon het dan doorrekenen. Mijn eerste idee was een speaker in de vorm van een harp.” Mattias: “Ik dacht: dit is echt onbegonnen werk!” Timothy: “En ik dacht juist: ik ga net zo lang door tot het werkt.” Het is kenmerkend voor hun karakters: Timothy als grensverlegger, Mattias meer praktisch en bedachtzaam. Als Timothy uiteindelijk een ontwerp heeft dat wél levensvatbaar is, richten de broers in 2013 Scheek Loudspeakers op en beginnen met de verkoop van designspeakers. Maar er blijft iets knagen.
“Op een nacht kreeg ik een idee en heb ik Mattias een heel epistel via Whatsapp gestuurd”
Timothy: “We vonden het suf dat we altijd dezelfde componenten gebruikten als ieder ander speakermerk. Ik vond dat speakers kleiner moesten. Op een nacht kreeg ik een idee en heb ik Mattias een heel epistel via Whatsapp gestuurd.” Mattias trekt een grimas: “Ik was altijd een beetje het notitieboekje van Timothy, dus toen ik wakker werd en voor de zoveelste keer een lang relaas zag dacht ik in eerste instantie: ja ja, laat maar.” Maar dit keer blijkt het idee het zaadje voor Mayht en als Timothy een prototype heeft gemaakt, is Mattias snel overtuigd en betrekken ze de TU Delft bij hun ontwikkeling.
Bonen uit blik
In 2016 richten ze Mayht op, het bedrijf achter superslimme speakertechnologie die nu van Sonos is. “Eigenlijk hadden we jarenlang geen omzet,” vertelt Timothy. Er zijn wel investeerders, maar inkomsten zijn er niet. Mattias: “Er was heel veel interesse, iedereen wist dat we iets unieks in handen hadden. Ook dj Martin Garrix zag potentie in Mayht en werd een van onze investeerders. Maar omdat we jarenlang aan het perfectioneren van de techniek van Mayht werkten, verkochten we niets. Soms aten we bonen uit blik en crackers met pindakaas.” Het afhankelijk zijn van investeringen, zorgt voor veel druk. “De investeerders pushten ons vaak om sneller te gaan, maar dan was ons geld ook sneller op. Het was niet altijd makkelijk om zo afhankelijk te zijn.” Als ze in 2017 een ex-manager bij Sony weten te overtuigen van hun techniek, gaat het hard. “Hij regelde afspraken met 12 bedrijven in Silicon Valley en pushte ons naar de CES, de beurs voor consumentenelektronica in Las Vegas.” Uiteindelijk resulteerde dat in de megadeal.
Hoe dat voelde? Timothy. “In tegenstelling tot wat veel mensen denken, voelde het niet als het winnen van de loterij. Zo’n deal gaat heel geleidelijk en we hadden er natuurlijk jarenlang superhard voor gewerkt. Tot een paar maanden voor de verkoop van Mayht hadden we cijfers in de min. Dus het voelde echt als de beloning voor al ons harde werken.” Mattias: “Natuurlijk was het waanzinnig! Het maakt voor ons nu veel meer mogelijk.”
We houden van nieuwe uitdagingen, waar dingen mis kunnen gaan"
Geheimzinnig
Inmiddels werken de broers weer achter gesloten deuren. Mattias: “We zijn bezig met dingen die je de komende jaren nog niet zult zien.” Wat voor een dingen? Timothy, geheimzinnig: “Daar mogen we helaas niks over zeggen. Dat is wel het nadeel van de research waar wij mee bezig zijn; het publiek ziet dit pas over een paar jaar. Zo ging het ook met Mayht. Tegen de tijd dat het op de markt komt, is het voor ons al oud nieuws.”
Na de verkoop van hun innovatie zouden de broers makkelijk achterover kunnen leunen, maar dat zit niet in hun karakter. Timothy: “We hebben al ons hele leven een eindeloze drive naar nieuwe uitdagingen. Ons zandkasteel moest als kind al de beste en grootste zijn.” Achter het maken van de ultieme soundbar met daarin hun speakertechnologie kunnen ze een vinkje zetten. What’s next? Timothy: “We blijven ondernemers en zijn altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Ik wil niet voor altijd in dezelfde industrie blijven hangen.” Mattias beaamt: “Onze passie voor geluid blijft onveranderd, maar als een product op een gegeven moment geperfectioneerd is, dan wordt alles voorspelbaarder.” Timothy: “Van zo’n omgeving krijgen we minder energie. We houden van nieuwe dingen, waar potentieel ook dingen mis kunnen gaan. Dat houdt het spannend. Zoiets als Mayht nóg een keer doen, weer een vernieuwende techniek ontwikkelen voor een bepaalde industrie, dat lijkt ons echt geweldig.”