Met OnWine koop je direct van de wijnboer
Terwijl je uitkijkt over prachtige wijngaarden, vertelt de lokale wijnmaker vol passie over zijn product. Wijn is een beleving die je graag mee huiswaarts neemt in de vorm van enkele doosjes op de achterbank. Een beleving die eindigt met het uitschenken van de laatste fles, aangezien de wijnen van de lokale boer in Nederland met geen mogelijkheid verkrijgbaar zijn. Vanuit hun gedeelde liefde voor wijn richtten Casper Hendriks en Gijs van Opstal OnWine op, een platform waar liefhebbers wijnen direct kunnen kopen van de lokale wijnboer, zonder tussenkomst van een importeur. We spreken Casper over ‘het gat in de markt’ dat zij ontdekten vanuit frustratie.
Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.
Wist je altijd dat je ondernemer wilde worden?
Ik had niet de droom om ondernemer te worden, maar ik heb het wel altijd leuk gevonden. Mijn moeder is ook ondernemer. Ze importeert Italiaans keramiek. Daar zie je ergens misschien een rode draad met wat wij nu doen.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen om met OnWine te beginnen?
De ouders van Gijs wonen in Piemonte, Italië, waar ze veel bevriende wijnboeren kennen. We komen daar regelmatig en nemen dan ook altijd een aantal doosjes wijn mee naar huis. Tijdens covid lag alles daar stil, met name in het noorden van Italië. Veel van de boeren zijn afhankelijk van toerisme en lokale horeca. We wilden hen graag steunen én van onze favoriete wijnen genieten, dus vroegen we hun om een aantal dozen wijn naar Nederland te sturen. Gefrustreerd kwamen we erachter dat dit helemaal niet kan, omdat je te maken hebt met accijnswetgeving. De enige manier om wijnen naar Nederland te sturen, was via een importeur, maar veel van de kleinere boeren kunnen niet voldoen aan de verwachte oplage of lage afzetprijs. Toen dachten we: ‘Als we hier iets op weten te vinden, dan hebben we een gat in de markt.’
Hoe zit het precies met de accijnswetgeving en hoe hebben jullie dit aangepakt?
Het probleem bij het verkopen van wijnen in het buitenland is dat je accijnzen en belasting moet betalen in het land van aankomst. Voor de kleine Italiaanse wijnboeren komt er een enorme administratieve rompslomp bij al die kleine orders. Wij hebben dit probleem vervolgens voorgelegd bij de Belastingdienst. Een oplossing bestond niet en de wetgeving was hier ook niet op ingericht, dus het heeft een tijd geduurd om een administratief systeem te ontwikkelen waar de Belastingdienst mee akkoord ging. Uiteindelijk hebben we een vergunning gekregen en kunnen we vanuit OnWine namens alle boeren de volledige belastingaangifte doen.
Geldt dit dan ook wanneer jullie uitbreiden naar andere landen?
Ieder land heeft zijn eigen wet- en regelgeving. We zijn al actief in België en Duitsland. In België hebben we een vergelijkbaar proces doorlopen als in Nederland, waar Duitsland een stuk makkelijker was; zij betalen namelijk geen accijnzen op wijn. Ook al zijn we allemaal onderdeel van de Europese Unie, blijft het iedere keer een zoektocht naar hoe het per lidstaat geregeld is.
Wat is het verdienmodel van OnWine?
We zijn begonnen vanuit de ambitie om de boeren te helpen, maar zagen ook al snel dat dit een heel interessant businessmodel was. OnWine is een platform waarop de boer diens ‘eigen winkel’ inricht en de prijzen bepaalt. Wij ontzorgen hen volledig; zodra er een bestelling binnenkomt hoeven ze deze enkel in te pakken. Wij verzorgen het transport, de administratie en de fiscale verplichtingen. In ruil daarvoor rekenen we een klein percentage per fles. We hebben zelf geen voorraden, de consument koopt de wijnen direct van de boer.
Met hoeveel boeren werken jullie samen?
Het begon met bevriende wijnboeren in de regio van Piemonte, maar ondertussen zitten we door heel Italië heen. Er zijn nu zo’n 45 boeren aangesloten bij OnWine. Het wisselt per maand; steeds sluiten nieuwe boeren zich aan, maar sommigen besluiten ook om toch met een importeur samen te werken.
Nu de tijden van lockdowns weer grotendeels achter de rug zijn, is de situatie voor de boeren ook weer veranderd. Hebben zij nog altijd voldoende wijnen om jullie afnemers te kunnen voorzien?
De situatie is gelukkig weer hersteld, en de boeren verkopen ook weer via hun oude kanalen wijn. Natuurlijk gebeurt het wel eens dat een bepaalde wijn op is, maar we hebben qua aanbod nog geen problemen ervaren.
Wat is de verdeling tussen jou en Gijs?
Gijs houdt zich vooral bezig met de voorkant: de website, teksten, content en social media. Ik hou me vooral bezig met de achterkant: transport, prijzen en logistiek. De ouders van Gijs werken ook nog mee in het bedrijf. Zij onderhouden voornamelijk het contact met de lokale wijnboeren, wat een stuk makkelijker is als je Italiaans spreekt.
Kunnen jullie al volledig rondkomen van de onderneming?
We zijn twee jaar geleden gestart, waarna het nog een half jaar geduurd heeft om de vergunningen rond te krijgen. We hebben het lange tijd naast ons gewone werk gedaan, maar gaan er sinds kort beiden helemaal voor. We kunnen er nog niet volledig van rondkomen, maar het gaat de goede kant op.
Wat zijn jullie belangrijkste leermomenten geweest in het opzetten van OnWine?
We hebben in het begin geleerd dat je echt duidelijke afspraken moet maken met de partijen waarmee je werkt, zoals developers of videoproducers. Je moet er niet zomaar van uitgaan dat iets duidelijk is, want dan bestaat de kans dat je tegen extra kosten aanloopt. Daarnaast hebben we ook geleerd hoe belangrijk het is om een goede planning te hebben. In een beginnende onderneming pakt iedereen een onderdeel op, waardoor je soms langs elkaar heen werkt.
Als je moet kiezen, wat is je favoriete wijn (op dit moment)?
Er zijn enorm veel lekkere wijnen, waar het moment en de omgeving voor mij erg belangrijk zijn. Van de witte wijnen houd ik heel erg van de Helios, een Vermentino en Nasco uit Sardinië. Van de rode wijnen is de Barolo van Mauro Sebaste enorm lekker, wat je ook terugziet in de prijs. Voor een iets toegankelijkere rode wijn is de Barbera, een druif uit Piemonte, ook erg lekker. Ik heb inmiddels dus al best wat geproefd.
Waar willen jullie over vijf jaar staan? En over tien jaar?
Onze ambitie is om over vijf jaar - naast Italië - ook wijnen aan te bieden uit landen als Frankrijk, Duitsland en Portugal. We willen een gevestigde naam zijn binnen de wijnwereld en het grootste wijnplatform worden van Europa. Naast consumenten hopen we dan ook aan horeca te leveren en enkele pop-up winkels te openen. We willen geen importeur worden. Bij onze pop-up winkels kunnen mensen enkel wijnen proeven, om ze vervolgens online te bestellen.