6 sep ’22

Noor Veenhoven strijdt met data voor een duurzamere fashion industrie

Vanuit de collegebanken startte Noor Veenhoven de eerste Nederlandse zoekmachine voor duurzame mode. Met Project Cece, en sinds kort ook Impactbytes, strijdt ze samen met haar co-founders Melissa en Marcella Wijngaarden voor écht duurzame impact. Hoe is het om als vrouwelijke ondernemer het verschil te maken in een wereld van data? ‘Men treed niet in detail, omdat ze denken dat een idee te technisch voor me is. Als ik laat vallen dat ik een master in natuurkunde heb, verandert de toon.’

Team2 min
Q

Bij welke dagelijkse bezigheden komen we je storen, Noor?

A

Ik doe op dit moment onderzoek naar claims over duurzaamheid van potentiële partners. En ik richt me op de strategie van ons bedrijf. Maar ik doe ook losse taakjes, zoals het maken van mock-ups. Dat is het toffe, als co-founder kun je zoveel dingen doen waar je misschien geen expert in bent, maar wel over kunt leren. Het maken van Instagram Reels en Tiktoks was niet mijn ding, maar het is nuttig om ermee uit de voeten te kunnen.

Q

Hoe kwamen jij en je co-founders op het idee een webwinkel voor duurzame mode te starten?

A

Ik woonde samen met Marcella, waarmee ik natuur-en sterrenkunde studeerde. We waren veel bezig met duurzaamheid. We organiseerden een symposium over klimaatverandering, gingen protesteren en probeerden bij te dragen aan informatievoorziening rondom klimaatverandering. Duurzaam consumeren was voor ons erg belangrijk, maar duurzame kleding vinden was lastig. We wisten dat er veel merken waren, want er waren genoeg bloggers die lijstjes bijhielden, maar webshop na webshop afstruinen werd frustrerend.
Marcella leerde in een minor programmeren om web scrapers te bouwen - programma’s die de content van een site kopiëren en op een eigen website kunnen zetten. Op een dag kwam ze enthousiast thuis met een idee: door het inzetten van web scrapers zouden we een eigen site kunnen bouwen die het aanbod van alle duurzame winkels kon verzamelen op één plek. Dit zou ons probleem, en dat van hopelijk veel anderen, kunnen oplossen. Ik was direct enthousiast en vroeg hoe ik kon helpen. Zo zijn Marcella, haar zus Melissa en ik begonnen aan de bouw van Project Cece. Project Conscious Clothing met twee e’s.

Team3 min
Q

Hoe reageerde je omgeving toen je als studente begon te ondernemen?

A

Mijn familie en vrienden vonden het super leuk. Het was destijds nog een studentenproject en we liepen geen echt risico. Toen ik stopte met mijn baan als technisch trainee om fulltime aan Project Cece te werken, kreeg ik ook andere reacties. Dat men het dapper vond, maar ook spannend. Ik genoot van mijn traineeship, maar ik merkte dat ik de dingen niet kon combineren. Toen ik stopte werd Project Cece een serieuze onderneming.

Q

Ben je ooit bang geweest dat er iets mis zou gaan in het ondernemen?

A

Natuurlijk, maar ik heb het geluk dat mijn familie en vriend me steunen. Toen ik jonger was had ik niet de specifieke droom om te ondernemen, maar ik heb het nooit uitgesloten. Mijn vader is ondernemer, waardoor ik het nooit als een groot risico zag. Ik leerde al vroeg dat niet alles perfect gaat. Sterker nog, bijna alles wat mis kan gaan, gaat mis, maar dat zijn dingen waar je van kunt leren. Geld blijft altijd een zorg. Het zoeken naar investeerders, die onze duurzame idealen delen, is niet eenvoudig.

Q

Hoe is het om je als vrouwelijke ondernemer op het snijvlak van mode en tech te begeven?

A

Ik heb op evenementen gestaan waar ik afgeschilderd werd als ‘de duurzame modevrouw’. Toen gebeurde het meermaals dat mannen het nodig vonden om mij uit te leggen dat klimaatverandering niet zo’n groot probleem is. Of dat men niet in detail trad over hun start-up, omdat ze dachten dat het te technisch voor me was. Toen ik liet vallen dat ik een master in natuurkunde had, veranderde de toon. Jammer wel, dat dat soort dingen nodig zijn. Met onze nieuwe onderneming, Impactbytes, zoeken we meer de kant van data op, daar waar onze expertises liggen. Daar ben ik blij mee. Met Impactbytes bieden we verkopers toegang tot productdata, zodat zij duurzamere producten kunnen promoten en we ethische bedrijven kunnen helpen groeien.

Macbook cece blouses jpg 3
Q

Wat is voor jou succesvol ondernemerschap?

A

We zijn succesvol als we de partners van Impactbytes meer transacties bezorgen. Daarnaast willen we een gezond bedrijf worden, dat genoeg inkomsten heeft om te groeien en eerlijk loon kan uitbetalen. Met Project Cece en Impactbytes is het ons doel om de mode-industrie te veranderen. Geld verdienen is noodzakelijk, maar het moet niet ten koste gaan van onze planeet. Wij willen duurzame merken empoweren. Als ik met mijn werk alleen H&M zou helpen, dan ga ik liever iets anders doen met mijn leven.

Q

Wat zou je jonge mensen adviseren die eraan denken duurzaam te gaan ondernemen?

A

Broed niet te lang op een idee en werk het niet helemaal tot in de puntjes uit. Vind een manier om je idee te testen in de markt en begin meteen. Als wij hadden gewacht met onze lancering tot de website perfect was, dan was hij nooit online gekomen. Voor veel producten is het eenvoudig een landingspagina met demo te maken, zodat geïnteresseerden zichzelf op een wachtlijst kunnen plaatsen. Zo kun je testen of er voldoende vraag naar is. Het kan enorm helpen bij het binnenhalen van investeringen, wanneer je kunt aantonen dat er behoefte is aan wat jij hebt bedacht.