Dwars door het Midden-Oosten en Afrika in een Porsche 944
Maak kennis met de onverschrokken Britten Ben Coombs en Laura Reddin die van Engeland naar Kaapstad reden in een klassieke Porsche 944.
Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.
De meeste autoliefhebbers halen genoeg voldoening uit plezierritjes in het weekend bij mooi weer. Maar niet voor Ben Coombs. Vijf jaar lang reed hij dagelijks, met veel plezier, in zijn Alpine White Porsche 944 die hij in 2002 kocht met 217.000 kilometer op de teller. Ben had net een ingenieursdiploma op zak en zijn nieuwe liefde werd dagelijks in gebruik genomen voor zowel het woon-werkverkeer als ook voor langere vakantieritten door Engeland en Europa.
320.000 kilometer aan rijplezier
In 2007 stond de teller inmiddels op meer dan 320.000 kilometer en besloot Ben om een auto aan te schaffen die iets beter geschikt was voor zijn werkverplichtingen. “Maar de 944 had mij zó veel mooie herinneringen gegeven dat ik hem niet zomaar aan een vreemde wilde verkopen”, vertelt hij. “Ik wilde nog één onvergetelijk avontuur.” En dat kwam er.
Samen met vriendin en bijrijder Laura Reddin besloot hij om met de 944 van Engeland naar Kaapstad in het zuidelijkste puntje van Zuid-Afrika te rijden. Een reis van ruim 21.000 kilometer. Hun budget was beperkt, dus de enige aanpassingen die aan de 22 jaar oude sportwagen werden gedaan was het met vijf centimeter verhogen van de ophanging en de montage van een zelfgemaakte daktent van een stuk triplex. Tenminste, dat waren de enige investeringen en aanpassingen die zij hadden gepland...
“Ik wilde nog één onvergetelijk avontuur.”Ben Coombs
Een schroothoop aan reserveonderdelen
“Zeventien dagen voor vertrek begaf de oliepomp het en werd de originele motor beschadigd”, herinnert Coombs zich. “Ik kocht een 944 – die op de schroothoop was beland – om reserveonderdelen zoals aandrijfassen en schokdempers bij de hand te hebben voor tijdens de reis. Ik haalde de motor uit het ‘schrootexemplaar’ en de garage die voor mij de ophanging had verhoogd, installeerde hem in mijn 944. Pas op de dag van vertrek, om 10.00 uur ’s ochtends, liep de motor voor het eerst. In eerste instantie dacht ik dat we Dover niet eens zouden halen!”
Een reis door de cirkel van de halve maan
Maar wat volgde was een heroïsche teamprestatie, zowel qua fysiek uithoudingsvermogen als op het mentale vlak. Na een week lang rijden bereikten Ben en Laura via Turkije de Syrische grens. Dit was het moment waarop het avontuur écht serieus werd. De auto deed het goed en het stel besloot via Syrië en Jordanië door te rijden naar de veerboot die hen naar Egypte zou brengen en niet veel later koersten Ben en Laura naar Caïro.
“We reden langs piramides en dat was het eerste moment waarop het ik echt het gevoel had dat wij iets heel bijzonders deden. Maar in werkelijkheid was het nog maar het begin van onze reis door Afrika en hadden we nog zo’n 16.000 kilometer voor de boeg.”
Een Afrikaanse hindernisbaan
Na het doorkruisen van Egypte stond de 944 voor zijn eerste grote hindernis: de Nubische woestijn. Zo’n 500 kilometer aan onverharde wegen en temperaturen die regelmatig boven de 40 graden Celsius uit kwamen. “De Porsche kon het gelukkig goed aan”, zegt Ben. “Het enige dat we onderweg verloren was de uitlaat, maar die bonden we gewoon op het dak vast en we reden verder.”
De reis vervolgde zich via het relatief groene Ethiopië naar de grens met Kenia, waar de 944 en zijn chauffeurs werden geconfronteerd met de grootste uitdaging van de reis. De weg van Moyale in Ethiopië naar Marsabit in Kenia loopt namelijk langs de gevaarlijke grens tussen Kenia en Somalië. Een vrij wetteloze regio waar regelmatig gewelddadige conflicten en smokkelpraktijken plaatsvonden.
De Porsche 944 ploegde echter lekker voort, maar in Marsabit moest een beschadigde brandstofpomp worden gerepareerd voordat de weg kon worden vervolgd. Het laatste deel van dit gevaarlijke stuk van de reis zou het stel naar Nanyuki brengen, gelegen midden op de evenaar op 8.000 kilometer van hun bestemming. De dagen die volgden voltrokken zich relatief probleemloos door Oeganda en Tanzania. Alhoewel: bij een overval werd Laura’s paspoort gestolen. Inmiddels heeft de 944 meer dan 350.000 kilometer op de teller staan, waarvan er vanwege dit avontuur minstens 1.600 offroad gereden zijn.
De laatste loodjes
Via Malawi en Zambia bereikten Ben en Laura Botswana en Namibië en daar zien zij met eigen ogen de zowel filmische als griezelige Skeleton Coast. Daarna volgt de laatste grote uitdaging van de reis: de Namibwoestijn. “De zon ging onder en we reden ongeveer 65 km/u toen een van de kogelgewrichten brak en daarvan hadden wij geen reserve mee. We gebruikten spanbanden en kabelbinders om alles weer aan elkaar te sjorren”, vertelt Ben. Deze tijdelijke houtje-touwtje-oplossing hield geregeld stand maar faalde net zo vaak.
Na acht repareerpogingen was het eindelijk gelukt en kon de 944 met iets minder dan 30 km/u door de woestijn kruipen. Na acht uur was daar eindelijk asfalt en kon de snelheid worden verhoogd. Vanwege de fragiele staat van het kogelgewricht kon de 944 echter nog steeds niet harder dan zo’n 65 km/u rijden en zo duurde het nog twee dagen om de resterende 1.100 kilometer naar Kaapstad af te leggen.
“Het was een ongelooflijke finish en de auto kwam echt hinkend over de finishlijn”, geeft Ben toe. “Maar het was wel gelukt! Zo’n 62 dagen nadat we de UK verlieten, hadden we meer dan 21.000 kilometer afgelegd door 26 landen en hadden wij vijf grote woestijnen doorkruist. Ik denk niet dat er veel sportwagens zijn waarin ik het vertrouwen zou hebben om Afrika te doorkruisen. Maar samen met de 944 hebben we het geflikt!”