• Fashion

Orthodoxx maakt digitale kleding met oog op een inclusieve maatschappij

De term digital fashion wordt vaak geassocieerd met videogames als Second Life of RuneScape. Maar sinds de opkomst van Web3 is het een trend die een steeds grotere rol speelt in de ‘echte’ wereld. Orthodoxx is een van de jonge bedrijven in de voorhoede van digitale mode. Met hun genderloze kledingontwerpen zetten ze stappen naar een inclusievere maatschappij. Het creatieve collectief wil impact maken die verder gaat dan het beeldscherm. Amé Raaphorst: ‘We hopen dat de vrijheid van de digitale wereld zich doorvertaalt naar de fysieke wereld, zodat deze vrijer, mooier en creatiever wordt.’

v

Wat is de rol van digital fashion in de huidige modewereld?

a

De modewereld is op het moment enorm verzadigd. Er is zijn een aantal grote toonaangevende modehuizen die alles bepalen. Deze zijn ook nog eens super hiërarchisch. Er worden hoge prijzen gehanteerd en veel exclusieve ontwerpen gemaakt. Als beginnend modeontwerper is het lastig om sociale impact te maken in deze wereld. Maar onder de neus van de grote modehuizen ligt nog een gigantische onaangeraakte markt, Web3, waar een grote behoefte aan creatieve mode is. Een online werkelijkheid waar mensen eindeloos scrollen op social media of dubbellevens leiden in de Metaverse. Digital fashion is een digitale aftakking van de modewereld.

v

Wat wordt de rol van digital fashion in de toekomst?

a

Digital fashion geeft mensen de vrijheid om inclusief te zijn. Het geeft je de ruimte om te spelen met manieren van zelfexpressie. Je hoeft je niet te conformeren aan een maat, model of geslacht. De kleding hoeft niet praktisch te zijn. Een man kan rondlopen in een minirokje en een topje van gloeiend metaal. Niemand hoeft erbij stil te staan of het wel of niet aansluit op de norm van de straat.

v

Wat zijn de mogelijkheden van digitale mode in de wereld van vandaag?

a

De mogelijkheden van digital fashion zijn eindeloos. Digital fashion kan zich materialiseren in de vorm van een Snapchat- of AR-filter, een NFT en als draagbaar kledingstuk binnen de Metaverse. Het maakt niet uit in welke vorm het gedragen wordt. Digital fashion zegt iets over jouw digitale identiteit, net zoals echte kleding. Met digitale mode kan je zelfs een stapje verder gaan omdat je niet beperkt wordt door de limieten van de fysieke wereld.

v

Welke rol speelt Orthodoxx in de (digitale) modewereld?

a

Bij ons draait digital fashion vooral om kwaliteit en sociale impact. We willen verdieping geven aan de digitale werelden waarin mensen leven. De Metaverse biedt gebruikers de mogelijkheid om een digitale extensie van zichzelf te zijn in een digitale wereld. Je kunt op een laagdrempelige manier experimenteren met je eigen identiteit. Misschien durf je je haar in de echte wereld niet blauw te verven, maar in een online wereld wel.

v

Wat is jullie visie op de huidige staat van digitale mode?

a

De huidige digital fashion space is nogal eendimensionaal. Er is een gebrek aan kwaliteit en creativiteit. Wij willen de nieuwe norm creëren en verdieping geven aan het medium. Het is nu vooral een technische markt. Er zijn nog weinig creatieve mensen vanuit de modewereld die werken binnen digitale mode. Ook is de afzetmarkt relatief beperkt. Wij proberen dat gat te dichten.

v

Hoe onderscheiden jullie je van andere digital fashion brands?

a

We onderscheiden onszelf met kwaliteit en genderneutrale ontwerpen. We willen de digitale wereld inclusiever maken. De wereld moet een plek worden waar iedereen zichzelf kan zijn en elkaar respecteert. Een plek waar de nadruk ligt op vrijheid en het experimenteren met het concept van je ego en super-ego. We hopen dat die vrijheid creativiteit aanwakkert, wat zich doorvertaalt naar de fysieke wereld. Zodat de fysieke wereld uiteindelijk vrijer, mooier en creatiever wordt.

v

Jullie willen alledaagse taboes doorbreken en openminded, progressieve mensen bij elkaar brengen. Hoe garandeer je die impact?

a

Wij zijn nu actief als agency, maar willen in de toekomst een eigen merk oprichten. Vanuit daar willen we NFT-collecties maken waar we fysieke kledingstukken en goede doelen aan koppelen. Iedere NFT-collectie krijgt een eigen thema,gekoppeld aan een community, zoals bijvoorbeeld de LGBTQ+ gemeenschap. Wanneer je een van de NFT’s koopt, wordt je automatisch lid van zo’n community. Met digitale events brengen we like-minded mensen bij elkaar die elkaar steunen en inspireren met de digital fashion die ze dragen. Het zijn events die we kunnen doorvertalen naar de echte wereld. Zo garanderen we een blijvende impact.

v

Wat voor taboes willen jullie doorbreken met digital fashion?

a

We werken momenteel aan een vibrator collectie, waarmee we op een speelse manier een dialoog over seksualiteit starten. Als je een vibrator-NFT koopt, geef je aan dat je een voorstander bent van het doorbreken van het taboe rondom het gebruik van seksspeeltjes. In het echt ben je misschien minder snel geneigd om een jasje te kopen met dildo's erop, maar in de digitale space is het makkelijker om zoiets te proberen. Online ligt de drempel lager.

v

Hoe ziet het creatieproces eruit?

a

We starten met een avatar, waarop we experimenteren met verschillende lagen en silhouetten. Net als bij fysieke kleding moeten de proporties kloppen. Als het basisontwerp staat ga je over op materiaalkeuze. Je kunt alle stoffen maken die je wilt, tot op vezelniveau. Je hebt eindeloos veel mogelijkheden en zit niet vast aan fysieke limieten.

Wat zijn jullie favoriete digital fashion items en waarom?

Reflective Suit

De grootste uitdaging met het Reflective Suit was dat het ontwerp genderloos moest worden. We stelden onszelf de vraag wat genderloos betekent, waarbij we de conclusie trokken dat het niet te maken heeft met de maten of de pasvorm, maar je eigen zelfbeeld; je identiteit. Het vlakke, crèmekleurige design straalt neutraliteit uit. De gaten staan symbool voor de identiteit die je uitstraalt los van je kleding. De reflectieve vlakken staan symbool voor de reflectie van je eigen zelfbeeld en de relatie met de kleding die je draagt.

Inflateable scarf

Bij de Inflateable Scarf hebben we het praktische element van een sjaal verwijderd. Een sjaal is enorm seizoensgebonden en voornamelijk een gebruiksvoorwerp. Door het ontbreken van de traditionele functie verandert het in een fashion statement. In plaats dat je deze omslaat als je het koud hebt, blaas je hem op, net als een luchtbed in de zomer.

Puffer Trench

In de huidige digitale modewereld zie je dat alles erg experimenteel, overdreven en futuristisch is. Met de Puffer Trench borduren we hier op voort, met een klassiek basisontwerp en puffer-trend. Het is een fris ontwerp waar twee verschillende werelden samenkomen.

Silk-like Silhouette

Met de jurk wijken we af van het genderloze thema, zonder een genderlabel op het ontwerp te plakken. We creëren vrouwelijke energie met vrouwelijke vormen en passen een zijdeachtig silhouet toe. Toch houden we het stoer met een dikke stof, die kracht uitstraalt. Het komt samen in een ontwerp van een geslachtloze femme fatale.