José Woldering zet artiesten op de kaart

Al ruim tien jaar is José Woldring de drijvende kracht achter The Media Nanny, dé PR agency van de entertainment industrie.

Discovered Header Template Jose Woldering

Naast wereldartiesten als David Guetta en Oliver Heldens vertegenwoordigt ze ook een heleboel merken en evenementen.The Media Nanny groeit uit van eenmanszaak tot volwaardig bedrijf met meer dan vijftien ‘nannies’. Onlangs startte José daarnaast een nieuwe management divisie onder Sports Entertainment Group (SEG), een van de grootste talent management agencies ter wereld. Groei gaat vaak gepaard met uitdagingen, maar José weet deze altijd te overwinnen.

Q

Hoe kwam je erbij om een eigen bedrijf te starten?

A

“Ik was 23 jaar, studeerde Media & Entertainment Management en had nog weinig verantwoordelijkheden. Geen hypotheek, geen kinderen, alleen een studiefinanciering waar ik goed gebruik van kon maken. Ik was goed in het schrijven van pakkende teksten en wist hoe ik social media slim kon inzetten. Via mijn sociale netwerk kwam ik veel in contact met dance artiesten, een genre dat echt booming was op dat moment. Hoewel artiesten binnen de scene wel bekend waren, zag je ze niet terug in landelijke media. Daar wilde ik verandering in brengen door de artiesten met wie ik werkte een duidelijker profiel te geven. Op dat moment bestonden er nog geen PR bureaus speciaal voor dance artiesten. Toen die sector begon te groeien, groeide ik mee.”

Q

Wat verandert er met de komst van werknemers?

A

“Ik was heel goed in het managen van artiesten en klanten, maar het managen van personeel had ik echt onderschat. Ik ben gelukkig gezegend met een heel flexibel team, dat mij eigenlijk geleerd heeft hoe ik hen moest aansturen. Wat ik ook heb moeten leren, is loslaten. Wanneer ik met een nieuwe artiest of merk in zee ga zou ik het liefst zelf met ze aan de slag gaan, maar dat kan niet meer. Ik moet het overdragen aan een collega. Ondertussen kan ik echt genieten van het succes van het team. Het draait niet meer om de persoonlijke successen, je bent zo goed als je team.”

Discovered Two Visuals Template Jose Woldering A
José met David Guetta
Discovered Two Visuals Template Jose Woldering B
José met Gianluca Vacchi
Q

Hoe ga jij om met tegenslagen?

A

“Kantoor is voor mij een tweede thuis en ik zie mijn team ook echt als familie. Net als bij iedere familie heb je wel eens conflicten. Vroeger kon ik daar de hele week van wakker liggen. Ondertussen heb ik de nodige conflicten meegemaakt, waardoor het makkelijker is geworden. Een belangrijke les die ik geleerd heb is dat het soms voor iedereen beter is om afscheid van elkaar te nemen, of het nu gaat om een een klant of een werknemer.”

Q

Hoe ben je omgegaan met de groei van het bedrijf?

A

“Veel mensen vinden het misschien belachelijk, maar toen The Media Nanny begon te groeien heb ik vrij snel een personal assistant aangenomen. Zij kon allerlei kleine, dagelijkse taken oppakken die bij elkaar enorm tijdrovend waren. Het heeft voor mij echt tijd vrij gespeeld, waarbij ik mij kon focussen op de belangrijke zaken. Ik kan het iedereen aanraden. En inmiddels is mijn personal assistant doorgegroeid tot operational manager, ik vind uiteindelijk dat je altijd moet proberen het beste uit je team te halen. Van stagiaires tot seniors.”

Q

Hoe kies jij je personeel uit en zorg je dat ze ook blijven?

A

“We hebben bij The Media Nanny vijftien ‘nannies’ in dienst. Achteraf gezien had ik het bedrijf toch anders moeten noemen, want er is bijna geen man die durft te solliciteren. Bij het aannemen van nieuw personeel werk ik ook graag met stagiaires, die ik echt kan laten groeien binnen het bedrijf. De entertainmentindustrie is natuurlijk enorm leuk om in te werken, maar heeft ook z’n valkuilen. Daar probeer ik mijn team zoveel mogelijk voor te behoeden of bij de ondersteunen. Van mijn personeel verwacht ik wel dat ze flexibel zijn. Soms schaam ik me ervoor, maar het kan zijn dat ik ze op zondagavond om tien uur nog zit te appen. Maar ze kunnen die flexibiliteit ook van mij verwachten. Wanneer iemand in het weekend gewerkt heeft, kunnen ze dat doordeweeks compenseren. Iedereen krijgt een bepaalde zelfstandigheid. Om te weten wat er speelt bij het team, blijft het belangrijk om regelmatig samen te komen. Dat je even polshoogte kunt nemen: zijn ze blij of kunnen ze me wel schieten?”

Q

De artiesten die jullie vertegenwoordigen, zijn natuurlijk hard geraakt tijdens de corona-periode. Hoe zijn jullie daarmee om gegaan?

A

“Het was voor artiesten natuurlijk een enorme klap. Iemand als David Guetta ging van honderd optredens per jaar naar nul. Voor hem was het heel belangrijk om in contact te blijven met zijn fans. Veel artiesten streamden vanuit huis, maar daar voelde David niks voor. Toen is er naar een locatie gezocht waar je op een veilige manier zo veel mogelijk mensen bij elkaar kon brengen: een enorm appartementencomplex in downtown Miami. Bijna twintigduizend mensen stonden veilig vanaf hun balkon te dansen. Met meerdere camera’s en drones werd dit live uitgezonden, waarbij kijkers konden doneren aan het goede doel. Zo kon David ook echt iets bijdragen aan de crisis van dat moment.”

“Veel artiesten streamden vanuit huis, maar daar voelde David niks voor.”
Q

Naast artiesten werk je ook voor merken. Hoe verschilt dat?

A

“Een gevestigde artiest is vaak makkelijker in de media te krijgen dan een merk, omdat een artiest als minder commercieel wordt ervaren. Bij merken ligt onze focus ook op free publicity, dus aandacht in de media zonder dat je daarvoor betaalt. Wat vaak belangrijk is, is om de juiste ambassadeurs te vinden om het merkverhaal te vertellen. Daarnaast is het creëren van originele content essentieel, zodat het nieuwswaarde genereert.”

Q

Wie zie jij als een inspiratie?

A

“Het is heel cliché, maar Oprah Winfrey is toch echt wel een rolmodel. Ze is super authentiek, ik geloof alles wat zij zegt en ze probeert altijd iets ‘goeds’ te doen met haar projecten. Het is heel bijzonder hoe zij zichzelf is gebleven, ondanks het enorme platform wat ze heeft opgebouwd.”