De ondernemersles die Tim van der Wiel (GoSpooky) eerder had willen weten
Tim van der Wiel (1998) en zijn mede-oprichter Lian Tjoa (1997) starten GoSpooky wanneer zij nog in de schoolbanken zitten. In slechts een paar jaar groeien ze van het eerste Snapchat-bureau van Europa uit tot internationale speler in de socialmediamarketing met meer dan honderd werknemers én een kantoor in de Verenigde Staten. Hoe ze dat gedaan hebben? Tim: ‘We zijn gewoon dingen gaan doen waarvan we dachten dat ze logisch waren.’ Maar hoe kijkt hij daar nu op terug? En wat is zijn belangrijkste les geweest?
Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.
‘Durf mensen aan te nemen die beter zijn dan jijzelf.’
‘Als ondernemer denk je: het is mijn bedrijf. Je wil alles zelf oppakken en zelf oplossen. Maar je gaat als ondernemer pas echt vliegen wanneer je je geluk niet langer haalt uit je eigen prestaties, maar uit de teamprestaties. Zo’n vier jaar geleden hebben we onze eerste werknemer aangenomen en een half jaar later ons eerste ‘zwaargewicht’. Dat was iemand met enorm veel ervaring op commercieel gebied, wat alles in een stroomversnelling heeft gebracht. Dan merk je hoe belangrijk het is om de juiste mensen aan te nemen. Zeker wanneer je zo hard groeit als wij. Dan heb je geen ruimte voor mensen die nog moeten leren hoe de zaken in elkaar steken. Je hebt mensen nodig die direct waarde toevoegen en het werk naar een hoger niveau tillen. Een les die wij op de harde manier hebben geleerd. Als ik kijk naar wat er nu staat, is mijn grootste privilege dat ik met mensen werk die slimmer zijn dan ikzelf en mij continu blijven verrassen.’