20 okt ’22

Yummygums maakt voedingssuplementen leuk

Vitamine gummies: voedingssupplementen in snoepvorm. Een trend uit de Verenigde Staten die door Yummygums ook in Nederland is geïntroduceerd. Door de snoepvorm blijven de ouderwetse potten vitaminepillen niet halfvol en stoffig in de kast staan, maar worden ze ook daadwerkelijk leeggegeten. Een interview met Ruben Balian, CEO van Yummygums, over het succes van de vitamine-start-up.

Ruben Balian Yummygums iii producten
Q

Wist je altijd dat je ondernemer wilde worden?

A

Ik ben een ondernemend persoon. Mensen om mij heen vroegen mij altijd: ‘Moet jij niet gaan ondernemen?’ Dat ik het niet deed, was vooral omdat ik een verkeerd beeld had bij ondernemen. Toen mijn huidige business partner Frank van Driel mij vertelde over Yummygums dacht ik: ‘Dat bestaat al. Hoe kun je daar nou een bedrijf in beginnen?!’ Mijn beeld was dat wanneer iets al bestaat, je dit niet opnieuw op de markt kunt brengen. Ik zag toen nog niet in dat de Disney-vitamines voor kinderen die al wel in de schappen te vinden waren, iets totaal anders zijn dan wat Yummygums voor ogen heeft.

Ik besef nu veel beter dat ondernemers in veel verschillende soorten en maten komen. Ik ben inderdaad niet het soort ondernemer dat met het nieuwste idee komt, maar dat maakt me niet minder ondernemer.

Q

Het idee voor Yummygums is ontstaan bij Luuk van Hoogstraaten en Michel Kobus, die van hun personal trainer een waslijst aan voedingssupplementen kregen voorgeschreven. Wanneer heb jij je bij Yummygums aangesloten?

A

Het idee voor Yummygums is ontstaan bij Luuk en Michel. Toen zij via een crowdfunding op zoek waren naar investeerders, leerden ze Frank kennen. Frank investeerde toen regelmatig in start-ups, waarbij hij mij om advies vroeg. Frank besloot om te investeren in Yummygums, maar dan wilde hij ook meeondernemen. In de zomer van 2017 is het eerste product van Yummygums geïntroduceerd. Door mijn adviserende rol bij de investering van Frank, voelde ik me al natuurlijk verbonden met het bedrijf en uiteindelijk ben ik aan het eind van de zomer begonnen als adviseur. Ik heb vervolgens begin 2018 een sabbatical aangevraagd bij mijn toenmalige werkgever ING om mij op Yummygums te richten. Al vrij snel dacht ik: ‘Ik ga nooit meer terug.’ Dus toen heb ik mijn baan opgezegd en ben ik als mede-ondernemer aan de slag gegaan.

Ruben Balian Yummygums ii de aandeelhouders
Q

Jullie zijn met vier co-owners. Hoe is de verdeling binnen het bedrijf?

A

Michel was naast Yummygums al eigenaar van Marsmedia, een webagency. Hij verdeelt zijn tijd over beide bedrijven en werkt voor Yummygums als designer. Luuk werkt fulltime bij Yummygums als creative. Frank is marketing/operationeel directeur en ik algemeen/financieel directeur. We vullen elkaar heel goed aan. Ik denk over alles na, om tot een weloverwogen keuze te komen. Voor Frank duurt dat allemaal te lang, hij is een echte aanpakker. Ik ben verantwoordelijk voor het product, de verkoop, financiën en HR. Frank is verantwoordelijk voor de website, IT, technologie en marketing.

Natuurlijk hebben we als team de nodige discussies met elkaar. We zijn vier ondernemers met een sterke mening. Dit leidt vaak tot interessante gesprekken, waarbij we vanuit verschillende invalshoeken proberen de beste keuze maken. En als we er niet met elkaar uitkomen, huren we externe hulp in. Voor onze branding hebben we bijvoorbeeld een brand marketeer aangetrokken en een bureau in de arm genomen om onze brand-propositie tot in de puntjes uit te werken.

Ruben Balian Yummygums i mij
Q

Kun je je nog een moment herinneren dat je dacht: ‘We zijn niet langer een start-up’?

A

Dat moment is eigenlijk nog niet geweest. Officieel zou je kunnen zeggen dat we na vijf jaar geen start-up meer zijn en we draaien ook break-even. Ik zie alleen nog zoveel groei-potentieel, mogelijke optimalisaties en teamuitbreiding voor me dat het zeker nog voelt alsof we een start-up zijn. Ik hoop eerlijk gezegd dat we ook nog heel lang een start-up blijven. Professionalisering is natuurlijk belangrijk en we proberen alle domeinen van Yummygums continu te verbeteren en verder te brengen. Maar een start-up betekent voor mij dat een bedrijf snel op externe ontwikkelingen kan inspelen en die eigenschap hoop ik zo lang mogelijk binnen ons bedrijf te houden.

Q

Jullie hebben een jaar geleden een investering van 1,2 miljoen gekregen voor verdere uitbreiding binnen Europa. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

A

Dit was voor mij misschien een van de eerste dingen waarbij ik wist waar ik mee bezig was. Bij mijn vorige baan als bankier werkte ik op een afdeling die private equity-overnames financierde. Daarbij financierden we de overname van een bedrijf via een fonds, waarbij wij de lening vervolgens in kleine stukjes verkochten aan investeerders. Daardoor had ik al de nodige ervaring met het gehele proces, van de ontwikkeling van financiële modellen tot gesprekken met investeerders.

Het is een super leerzaam proces, omdat de investeerders continu reflecteren op je bedrijfsvoering. Het kan soms ook heel pijnlijk zijn, maar het levert vooral interessante inzichten op. We hebben nu een diverse groep investeerders. Van sommigen horen we helemaal niks, anderen komen regelmatig over de vloer. Ze beschikken niet alleen over specialistische kennis, maar ook een interessant netwerk waar ze ons mee in contact kunnen brengen.

Picture 1
Q

En hoe gaat het met de groei binnen Europa?

A

Het is lang niet makkelijk om door te groeien in Europa, waarbij we heel selectief zijn in de markten die we bedienen. In landen als Duitsland loopt de vitaminemarkt heel erg achter, waarbij je vrijwel geen vitaminegummies in de schappen ziet staan. Daar zou dan de focus vooral moeten liggen op het vergroten van de bekendheid van de productcategorie en kun je je afvragen: ‘Moeten we deze markt dan nu wel betreden?’

We zijn natuurlijk al heel actief in Nederland en België, waar we momenteel vooral bezig zijn met omzetgroei en de introductie van meer dan 10 nieuwe producten dit jaar. In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk maken we flinke stappen. Je merkt dat dit veel grotere markten zijn, die elk ook een andere benadering nodig hebben. Gelukkig kunnen we veel van onze learnings uit andere markten toepassen, maar expansie naar het buitenland vergt veel tijd en aandacht. Er komt ook enorm veel interesse van buiten Europa. We lanceren binnenkort in Dubai en zijn in gesprek met meerdere partijen in het Midden-Oosten en Azië.

Picture 3
Q

Hoe onderscheidt Yummygums zich - naast het product - van andere vitaminebedrijven?

A

Wij proberen onze klanten echt te helpen met hun gezondheidsdoelen. Bijvoorbeeld bij zwangerschap, maar ook uitdagingen met haar en nagels, een vegan dieet, tijdens de menopauze of vitamines voor kinderen. We compromitteren hierbij nooit op smaak, want dit is voor ons een van de belangrijkste elementen om je te helpen om je gezonde gewoonte vol te houden. We produceren volgens pharmaceutische standaarden bij de grootste producent ter wereld in Duitsland en gebruiken alleen maar premium, gecertificeerde ingrediënten. Yummygums zijn vegan, suikervrij, duurzaam verpakt en bevatten enkel natuurlijke smaak- en kleurstoffen. We doneren voor elke pot die we verkopen aan Vitamin Angels, waarmee we een moeder en kind in ondervoede gebieden voor 6 maanden van de noodzakelijke vitamines en mineralen kunnen voorzien.

Q

Wat zou jij een startend ondernemer als advies meegeven?

A

Allereerst: gewoon doen. Natuurlijk moet je alles goed doordenken, maar uiteindelijk moet je het gewoon doen. Je gaat altijd meer tegenslag krijgen dan je verwacht. Het gaat altijd langer duren en je gaat enorm veel fouten maken. Als dat gebeurt, probeer je er dan snel bij neer te leggen en door te gaan. Neem de ervaringen mee, leer ervan, stop ze in je rugzak en ga door. Een onderneming staat niet in een dag.

Yummygums multi plus orderchamp wholesale
Q

Waar hopen jullie over 5 jaar te staan? En over 10 jaar?

A

Over 5 jaar is makkelijk: onze ambitie is dat Yummygums dan dé go-to vitamine gummy is in Europa. Over 10 jaar is lastiger voor te stellen, omdat een bedrijf nog alle kanten op kan gaan. Misschien is Yummygums dan een label, waar we naast Yummygums ook andere producten of merken aanbieden.

Q

Wat hebben jullie nog nodig om die droom waar te maken?

A

We zijn ons productassortiment dit jaar aan het vervijfvoudigen en we draaien nu break-even. We verdienen goed genoeg om onszelf draaiende te houden, maar hebben wel de ambitie om nog veel harder te groeien. Daar zijn natuurlijk nieuwe investeringen voor nodig, waarbij we momenteel midden in een investeringsronde zitten, waarschijnlijk de laatste voor Yummygums. Het moet een partij zijn die meer meeneemt dan geld. Iemand die een achtergrond heeft in voeding, gezondheid, retail of e-commerce en die Yummygums naar een nog hoger niveau kan helpen.