Voormalig fotograaf Willem Sizoo wil de dromen van anderen realiseren: “Het gaat niet om mij, maar om wat er hier gemaakt wordt”
Willem Sizoo (1999) begon op zijn 13de met fotograferen en werkte voor grote internationale merken. Hij wilde meer, hing zijn camera aan de wilgen en opende 3 studio's in Amsterdam om zijn waardering voor visuele schoonheid letterlijk de ruimte te geven. “Ik vind het veel leuker om anderen een kans te geven.”
Iedereen droomt, maar slechts sommigen maken er werk van. Zo is Porsche bijvoorbeeld ontstaan uit de vastberaden zoektocht naar de ultieme sportwagen. Op Discovered gaan we op zoek naar de nieuwe generatie dromers en brengen de unieke verhalen over hun drive en daadkracht.
De studio’s van Willem’s bedrijf PRE-RESERVED zijn gevestigd in Amsterdam-Noord. Vanuit de grote ruimtes met hoge plafonds, smaakvol ingericht met unieke meubels, kunst en stapels boeken, pakt Willem de meest uiteenlopende klussen op. Van video- en fotoshoots, tot kunst-exposities en modeshows en zelfs het ontwerpen van een bibliotheek. Om deze veelzijdigheid te onderstrepen en direct de schoonheid van zijn ruimtes te laten zien, gaven we hem carte blanche met een volledig elektrische Porsche Taycan. Samen met bevriende fotograaf Sybren Tieleman ging Willem op pad en parkeerde de sportwagen in zijn studio’s, wat zorgde voor een prachtig contrast tussen de setting en de auto. “Wat niet iedereen weet, is dat we openstaan voor allerlei soorten projecten. Mensen doen vaak aannames op basis van de website, maar ik vind het juist tof om zo veel mogelijk verschillend werk op te pakken of de ruimte te bieden.”
Creatief platform
Hoewel zijn klantenportfolio bestond uit Nike, Red Bull Nederland, Adidas en Philips stopte Willem in 2019 met fotograferen. “Als fotograaf wilde ik al dat de styling er op een bepaalde manier uitzag en dat de locatie aan specifieke eisen voldeed. Het hele plaatje moest kloppend zijn.” Ook had hij de behoefte om andere creatieven een kans te geven. “Er zijn zoveel talenten die merken niet kunnen bereiken, of andersom. Als wij daarin een tussenschakel kunnen zijn, is dat een win-win.”
Daarom spreekt Willem ook altijd in de we-vorm als het om PRE-RESERVED gaat. “Als fotograaf ging het veel meer om mijn persoon. Dat interesseert me niet, het hoeft niet om mij te gaan. Ik vind het veel leuker om anderen een kans te geven en samen mooie dingen te maken.” Per project bekijkt hij welke creatieve mensen hij kan aanhaken. “We verhuren de studioruimtes en daardoor heb ik nu een lokaal en internationaal netwerk aan creatieven die ik kan inzetten bij andere projecten.”
Reizen
Hoewel hij net terug is uit Japan en er eind dit jaar weer een reis naar Indonesië gepland staat, is Willem de laatste jaren veel vaker in Nederland dan toen hij nog fotografeerde. “Voor corona gaf ik al mijn geld uit aan reizen. Ik was zeker eens in de 2 maanden wel een langere periode in het buitenland te vinden, zowel voor werk als voor privé. Reizen is nog steeds het mooiste wat er is, maar ik heb ook steeds meer mooie plekken in Nederland ontdekt.”
Het reizen werd hem met de paplepel ingegoten. Hij bracht een deel van zijn jeugd door in Malawi en zijn ouders vonden het belangrijk om hem en z’n broers de wereld te laten zien. “We kregen geen grote cadeaus voor onze verjaardagen maar onze ouders namen ons mee op reis.” Daar is ook de liefde voor fotografie geboren. “Door veel te reizen ontdek je nieuwe plekken en culturen, ook krijg je nieuwe ideeën. Mijn camera was de sleutel om toegang te krijgen tot deze andere wereld.”
“Comparison kills happiness, zeggen ze, maar daar ben ik het niet mee eens”
Inspiratie
Tijdens het reizen groeit bij Willem de behoefte om een toegankelijke creatieve plek in Amsterdam te creëren. Hij liet zich inspireren door creatieve communities zoals Spazio Maiocchi in Milaan en 180 Studios in Londen. “Daar worden leipe ruimtes omgetoverd tot creatieve plekken die gebruikt kunnen worden voor feesten, activaties, shoots, exposities, noem maar op. In Nederland ontbreekt het af en toe aan durf, maar ook capaciteit om te durven.” Willem wil daarom de grenzen verleggen. “Comparison kills happiness, zeggen ze, maar daar ben ik het niet mee eens. Mijn referentiekader is groot en door te kijken naar zulke succesvolle locaties, blijf ik juist gemotiveerd.” Hij ziet dan ook altijd mogelijkheden tot verbetering. “Het is een blessing en een curse. Soms mag je wel tevreden zijn met wat je hebt, maar het kan altijd beter. Dat is niet per se goed, maar het brengt je wel verder.”
Als ondernemer leert Willem van alle mensen die hij ontmoet. “Je kan van iedereen wat leren, ook hoe je iets niet moet doen. En creatief gezien zit ik nu natuurlijk in een luxepositie. Door mijn werk ontmoet ik veel mensen die heel goed zijn in wat ze doen.” Met de kennis van nu zou hij sommige dingen wel anders hebben aangepakt. “Voor het opzetten van PRE-RESERVED had ik echt een bottom-up benadering, alles kwam vanuit mijn eigen initiatief en portefeuille. Als ik het opnieuw zou doen, dan zou ik echt kijken naar een partij die me kan steunen, zowel financieel als professioneel.” Een paar maanden geleden voegde hij studio C toe aan de PRE-RESERVED familie. Deze ruimte zit een paar minuten verderop en hiervoor wil hij de opbouw anders aanpakken. “Hier zou ik graag bijvoorbeeld cofinanciering voor willen regelen.”
“Misschien zou ik minder bescheiden moeten zijn, maar dat zit niet in mij”
Bescheiden
In het portfolio van zijn studio zijn klanten als Adidas, Meta, Iris van Herpen en Nike terug te vinden, hij heeft 90.000 volgers op zijn Instagram-accounts en cureerde in 2021 samen met zijn broers een fotoboek gevuld met inspirationele reisfotografie. Toch blijft Willem bescheiden. “Misschien zou ik minder bescheiden moeten zijn, maar dat zit niet in mij. Op sommige momenten zou het helpen als je een beetje meer schreeuwt over je prestaties. Maar vooralsnog pak ik alles heel organisch op. Ik weet wat we waard zijn.” Voor startende ondernemers heeft hij een helder advies. “Bedenk vooraf hoe je het allemaal wilt hebben, maar weet ook hoe graag je het wilt, want het is echt niet allemaal leuk. Er zijn zoveel dingen waar je aan moet denken.”
Voor de toekomst richt Willem zijn ogen op het buitenland. Hij wil samen met een partner een overzeese hub beginnen die hetzelfde functioneert als de studio’s in Amsterdam. Sowieso verwacht hij over 10 jaar niet meer fulltime in Nederland te zijn. “Ik wil Amsterdam wel als thuisbasis houden, maar het liefst reis ik voor verschillende projecten de wereld over. Op die manier kan ik ook mijn internationale netwerk verder uitbouwen.”